Skip to main content
Vraag

Effect verkeerde RJ45 aansluiting

• December 22, 2024
  • 22 reacties
  • 315 keer bekeken

Ik had de draadjes in mijn cat5/6 stopcontact per ongeluk verkeerd aangesloten, de kabeltester gaf aan dat alleen draadje 1 en 6 goed zaten. Fout hersteld en alle 8 draadjes wel goed aangesloten. Maar nu komt het: de Speedtest gaf zowel bij de foute als bij de juiste aansluiting hetzelfde resultaat aan, namelijk 98 mbps! Hoe kan dit? Snap hier echt niets van! (Ging om glasvezelaansluiting van kaste naar modem)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

22 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 22, 2024

Hoi ​@Oscar Alexander 
Probeer even een losse kabel met de originele stekkers er aan.
En meet de snelheid bedraad.
Daarna eventueel nog eens met wifi.

Het zelf maken van een kabel is een serieus werkje en heb je wel het goede gereedschap er voor?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 22, 2024

@Oscar Alexander Een kabeltester geeft alleen aan of de draden goede contact hebben, maar niet over de juiste bedrading. 100mbs is een teken dat de bedrading schema niet goed is (2 draden zijn goed). Je hoef ook niet alle 8 draden aansluiten. 4 zijn genoeg (1,2,3,6) dus het moet 1-1, 2-2, 3-3 en 6-6 zijn. Dat zijn draden met groen/groen-wit en oranje/oranje-wit draden.

Ik heb het stopcontact nu volgens het T568 B protocol aangesloten:

1 oranje/wit

2 oranje 

3 groen/wit

4 blauw 

5 blauw/wit

6 groen

7 bruin /wit

8 bruin

Ik bezit geen kabeltester om het aantal mbps te meten, alleen om de juiste aansluiting te meten

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 22, 2024

@Oscar Alexander Op de WAN/LAN-poorten van het modem kan je aan de led-lampjes zien, welke snelheid de kabel/poort geschikt is. Geen licht → 10Mbs, Groen → 100Mbs, Groen en Orange → 1Gbs

wjb
Superuser
  • December 22, 2024

​Een kabeltester geeft alleen aan of de draden goede contact hebben, maar niet over de juiste bedrading.

Een beetje kabeltester doet dat wel. De lampjes 1 t/'m 8 branden namelijk één voor één van 1 naar 8. Als de volgorde afwijkt weet je dat er aders omgewisseld zijn. 

Ik heb de draadjes nu gewoon van boven naar onderen aangesloten conform de kleuren bij B. Maar het verwarrende is dat de nummers bij de kleuren in het utp stopcontact een andere volgorde suggereren!

of snap ik het nog niet goed?

wjb
Superuser
  • December 22, 2024

Dat klopt helemaal.

En als je met de kabel tester meet, lichten dan alle lampjes op?

Ja, in ieder geval 7 en in wisselende volgorde 

wjb
Superuser
  • December 22, 2024

Maar ze moeten alle acht gaan branden en op volgorde van 1 naar 8.

Zolang ze dat niet doen is er iets mis.

En dat er bij jou maar zeven lijken te gaan branden duidt er op dat één kabel geen goed contact maakt of gebroken is. De consequentie is wel dat er dan nog maar 100Mbps door die kabel kan i.p.v. 1Gbps.

Snap mijn verwarring ook: in de bijsluiter van de contactdoos staat alleen de T568 A aansluiting!

Erg handig voor leken zoals ik!

wjb
Superuser
  • December 22, 2024

Snap mijn verwarring ook: in de bijsluiter van de contactdoos staat alleen de T568 A aansluiting!

Als aan beide zijden T568A gebruikt wordt dan is dat geen enkel probleem.

Als je aan de éne zijde T568A gebruikt en aan de andere zijde T568B dan zal dat niet gaan werken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2024

Maar ze moeten alle acht gaan branden en op volgorde van 1 naar 8.

Zolang ze dat niet doen is er iets mis.

En dat er bij jou maar zeven lijken te gaan branden duidt er op dat één kabel geen goed contact maakt of gebroken is. De consequentie is wel dat er dan nog maar 100Mbps door die kabel kan i.p.v. 1Gbps.

Tsja, ik heb wel “ervaring” met ftu-kabels maken. Ook ik heb de eerder genoemde kabeltester gebruikt. Maar wanneer die goed meet (en het werkt op het eerste gezicht), heb je nog wel kans dat er draden toch nog niet goed zitten, want dat is mijn ervaring. Ik gebruik nu een andere kabeltester en ook die is niet voor de honderd procent betrouwbaar. Je kunt de betrouwbaarheid verbeteren door de kabel aan beide kanten te meten…..

wjb
Superuser
  • December 22, 2024

gensnet schreef:

Ook ik heb de eerder genoemde kabeltester gebruikt.

Ik gebruik nu een andere kabeltester en ook die is niet voor de honderd procent betrouwbaar.

Welke kabeltester is dan eerder genoemd en welke kabeltester gebruik je dan nu?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2024

gensnet schreef:

Ik gebruik nu een andere kabeltester en ook die is niet voor de honderd procent betrouwbaar.

gensnet schreef:

Ze hebben het over bovenstaande kabeltester. Die heb ik eerder gebruikt.

Nu gebruik ik bovenstaande kabeltester. Meet beter de diverse aderen.

Oké, ja ik heb de kabeltester van Bleil, gekocht bij Hornbach 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • December 27, 2024

Oké, ja ik heb de kabeltester van Bleil, gekocht bij Hornbach 

Heb je uiteindelijk nog goede resultaten behaald met de kabel? 

Ja, ben tevreden met mijn 100 mbo-studenten abonnement!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • December 27, 2024

Dat zijn inderdaad wel mooie snelheden ​@Oscar Alexander, fijn dat het gelukt is! Mocht er toch nog wat zijn laat het dan weten!

• Nieuwkomer
  • December 28, 2024

Snelheden? Oogt nogal traag... Maar wellicht genoeg voor studenten..✌🏻

wjb
Superuser
  • December 28, 2024

Die snelheden zijn waarschijnlijk voldoende voor de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking. 

• December 28, 2024

Die snelheden zijn waarschijnlijk voldoende voor de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking. 

Inderdaad. Hier ook 100 mbit. Ik zie geen enkele reden om een hogere snelheid te nemen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 28, 2024

Ik ben in de minderheid. Als ik mijn favoriete spel Flight Simulator wouden spelen, is 200Mbs net iets te weinig om nog iets parallel te laten lopen.

Microsoft Flight Simulator 2024 sucks up to 180 Mb/s of internet bandwidth while in flight — peak rate equivalent to 81GB of data per hour