Skip to main content
Beantwoord

Eigen wifinetwerk niet te vinden op laptop

• October 26, 2025
  • 26 reacties
  • 350 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds 1 week ben ik over van Ziggo naar KPN. Geen enkele spijt. Alles zelf geïnstalleerd en het werkt perfect. iMac, iPad, iPhone, TV, alles behalve één van mijn Windows 11 laptops. Voorheen zag ik alle WiFi netwerken "van de hele wereld" verschijnen, nu slechts 3 stuks en dan alleen maar Ziggo netwerken. Ik kan het KPN WiFi netwerk niet vinden, wat ik ook doe. Wifi adapter verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Met de UTP kabel krijg ik met moeite het KPN netwerk te zien en verbinden lukt dan wel met moeite. WiFi ho maar. Het lijkt wel of mijn laptop een hekel heeft aan KPN. Wat doe ik fout?

Beste antwoord door Riwi1701

In het modem heb ik in het WiFi signaal het WiFi 5 profiel aangeklikt en op toepassen geklikt. Modem gaat de instellingen toepassen en daar werd mijn eerder ingesteld Wifi SSID zichtbaar.

26 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 26, 2025

Beste ​@Riwi1701 doe bij de laptop eens netwerkinstellingen herstellen, dan gaan wifi/BT/LAN weer terug naar hun standaard instellingen af fabriek en moet het lukken.

Het zou kunnen dat de laptop onderhuids ergens nog de IP-adressering heeft van Ziggo en die is totaal anders dan bij KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Hartelijk dank, ik ga het proberen en kom met een feedback

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Netwerk herstellen herhaaldelijk uitgevoerd. PC opnieuw opgestart. Geen resultaat. 
Laat alleen Ziggo netwerken zien, zelfs eentje op grote afstand. Heel vreemd allemaal.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@Riwi1701 welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Staat de wifi van de modem wel aan?

De wifinaam (SSID) en wachtwoord kun je achterop of onderop de modem op een sticker vinden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Beste JanD, het modem staat zeker aan op WiFi want ik heb uitstekende WiFi verbinding op:

LG TV

SONY Brava TV

iMac

iPad 2x

iPhone 2 x

Acer Windows laptop

Deze apparaten maken gebruik van mijn KPN WiFi signaal.

Ik heb de SSID ook handmatig ingevoerd. 

Mijn Lenovo G50 vertikt het

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@Riwi1701 ik ben er uit, jouw Lenovo draait uitsluitend op de 2.4 band en kan deze niet vinden.

Activeer extra wifi binnen de router en zet de 2.4 band aan, dan moet de Lenovo kunnen verbinden.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Ga ik doen. U maakt mij enthousiast.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Riwi1701. Allereerst welkom op de KPN community! Wat fijn om te lezen dat alles behalve je Windows-laptop zo soepel werkt! Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is dat juist die laptop niet mee wil doen, zeker als je alles zelf zo netjes hebt geïnstalleerd.

Heb je al geprobeerd om de 2,4 GHz-band aan te zetten op je KPN modem? Veel Windows-laptops hebben soms moeite met alleen 5 GHz-netwerken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Zojuist in het modem de 2G en 5G extra aangezet. Alle apparaten zijn deze twee extra netwerken maar…. u raadt het al. De Lenovo G50 ziet niets van dit moois en zwijgt in alle talen. Ook heb ik even een UTP kabel van het modem op de Lenovo  aangesloten omdat ik de stuurprogramma's van de netwerkadapter wilde controleren. Uitstekende vaste verbinding en alle stuurprogramma's zijn up-to-date. Ik begin zo langzamerhand moedeloos te worden. Temeer omdat deze laptop onder Ziggo uitstekende WiFi verbinding had. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

Beste ​@Riwi1701 heb je de 2.4 band wel een aparte naam (SSID) gegeven en een eigen wachtwoord?

Als je dat gedaan hebt, kom je die naam dan wel tegen tussen de beschikbare netwerken?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

De SSID wordt door het modem gegenereerd. Dit is het bestaande SSID gevolg door _ExtraWiFi2G en _Extra WiFi5G.

het WW heb ik gemakshalve hetzelfde gelaten.

Dus KPNxxxxxx_ExtraWiFi2G

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

De SSID wordt door het modem gegenereerd. Dit is het bestaande SSID gevolg door _ExtraWiFi2G en _Extra WiFi5G.

Nogmaals de vraag ​@Riwi1701 zie je die extrawifi-2g wel in je lijstje staan met beschikbare wifinetwerken op de betreffende Lenovo en/of andere laptops?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

De SSID op alle apparaten zichtbaar en ik kan daar ook verbinding mee maken. Helaas is hij niet op mijn Lenovo laptop zichtbaar. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

Beste ​@Riwi1701 dan zou je kunnen kijken of de wifidriver nog te updaten is van de Lenovo via Lenovo.

Maar als jij inderdaad nog Windows 8(,1) er op hebt draaien, prima, maar niet meer voor internet gebruiken, zeer onveilig, wil je toch per se het internet op dan bekabeld aansluiten.

Verder ben ik nu ook uitgepraat, het spijt me.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Dank voor de ondersteuning tot zover. Rest mij nog te melden dat ik gebruik maak van Windows 11 en alle updates geïnstalleerd. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • October 28, 2025

Ik heb de SSID ook handmatig ingevoerd.

Mijn Lenovo G50 vertikt het

De SSID op alle apparaten zichtbaar en ik kan daar ook verbinding mee maken. Helaas is hij niet op mijn Lenovo laptop zichtbaar. 

Dit soort problemen komen wel vaker voor met de nieuwe WiFi 6 routers en bepaalde apparaten.
Ik snap niet dat dit steeds terugkerend probleem niet breder wordt gecommuniceerd naar klanten/medewerkers/kennisbank. 

@Riwi1701 

Welke WiFi adapter (apparaatbeheer) heeft die Lenovo?
Als het een Intel WiFi adapter (3160?) is, zie dan o.a deze topics:

Dell Latitude E5450 K57GX 7265NGW 802.11 AC krijgt geen wifi verbinding

Lenovo laptop ziet Wifi netwerk niet na Windows update

Ik heb een paar weken geleden de Windows 11, version 24H2 update gehad op mijn Lenovo ideapad 530s laptop. 

Sindsdien kan de laptop mijn wifi netwerk niet meer zien. Alle andere laptops en telefoons kunnen nog wel het wifi netwerk zien. 

Kan iemand mij alsjeblieft helpen voordat ik of moet overstappen naar een andere provider, of een nieuwe laptop moet kopen?

Ik neem aan dat je wel de andere WiFi netwerken ziet maar niet meer je eigen KPN WiFi SSID?
Zit er misschien een Intel Dual Band Wireless-AC 8265 adapter in die Lenovo?

Waarschijnlijk is de momenteel geïnstalleerde/geüpdatete driver niet (meer) compatibel met de nieuwe KPN Boxen.
Een helaas vaker voorkomend probleem.

Maar probeer het eens met de drivers uit dit topic.
Wat ik lees zit er ook ondersteuning in voor de AC 8265.

Tweakers: Laptop/Driver/DELL 7265, 7260 and 3160

The_Doman schreef:

Intel heeft zelf alle downloads van niet meer ondersteunde producten verwijderd van hun site dus moet je de juiste drivers ergens anders vandaan halen zoals bijvoorbeeld hier:

Tous Les Drivers: Intel Wi-Fi Drivers 3160/7260/7265 21.10.1 WHQL

Download van die site (Mirror 2) het bestand WiFi_21.10.1_Driver64_Win10.exe
Hiermee wordt je driver dan geüpdate en zal je het WiFi signaal weer kunnen vinden als het goed is.

• October 29, 2025

@Riwi1701 probeer eens wifi 6 uit te schakelen, zie deze uitleg;

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

Ondanks Windows 11 is je Lenovo best oud. Qua hardware uit 2015.

Heb je het Extra wifi 2,4 Ghz gemaakt met ander ssid dan de hoofd-wifi en de Extra 5 Ghz?

Een uniek ssid dus.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Ja, dat heb ik gedaan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Lvd91, zoals ik u reeds heb gemeld in een PB is het mij gelukt om de oude Lenovo dame op WiFi te krijgen. Allen hartelijk dank voor de adviezen, ze hebben mij zeker geholpen. Ik ben er blij mee.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 29, 2025

*verwijderd*

was niet meer van toepassing

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

Beste ​@Riwi1701 wat was nu uiteindelijk de oplossing? Daar ben ik wel benieuwd naar, na al mijn hulp naar jou toe.

En daar leren we hier op het forum allemaal van.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • October 29, 2025

In het modem heb ik in het WiFi signaal het WiFi 5 profiel aangeklikt en op toepassen geklikt. Modem gaat de instellingen toepassen en daar werd mijn eerder ingesteld Wifi SSID zichtbaar.

• October 29, 2025

@Riwi1701 dank voor je privebericht en fijn dat het opgelost is :)

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • October 29, 2025

Aan de “experts” hier die steeds opnieuw suggereren dat je 5GHz moet uitzetten en/of een extra SSID moet aanmaken. 🙄
Dat gaat gewoon niet werken, dat moet nu onderhand toch wel bekend zijn?

Als je het probleem (SSID wordt niet meer gezien) met een oude Realtek WiFi adapter hebt dan valt er niets aan te doen:
Geen wifi op laptop sinds ik Box 12 heb (Realtek WiFi adapter)

Als je een Intel WiFi adapter hebt is er waarschijnlijk wel een oplossing door een juiste driver te gebruiken zoals hierboven al aangegeven.
En dat is dus vaak niet de nieuwste driver die door Windows update soms automatisch wordt geïnstalleerd!

Intel Community: Latest driver for intel dual band wireless-n 7260 Win 10 64bit

n_scott_pearson schreef

Driver version 18.33.17.1 is the only version of the driver that Intel released that has this fix for interoperability with WiFi6 routers. Driver Package 21.10.1 is the very last version of the Intel Wireless Driver packages that provides this driver supporting these discontinued adapters (Wireless-N 7260 and Wireless-AC 3160, 7260, and 7265-C). I have included the Release Notes file for the very next package that was released. As you can see, there is no support, and no driver, included for these adapters.

Bottom line, this is the last driver you are going to see for these adapters. If it doesn't solve your problems, well, then they're never going to be solved.

That said, what specifically is your problem? The issue that we have been talking about here is interoperability with WiFi6-capable routers. That is, without this last driver version, these WiFi adapters will not be able to see the SSIDs offered by any WiFi6-capable  router.