Skip to main content
Vraag

Enorm veel framedrops [bitrate] na modem update tijdens streamen naar Twitch

• 23 maart 2025
  • 3 reacties
  • 24 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 1 reactie

Apparatuur: KPN Box 12 + smartwifi [zwart] + glasvezel
computer is met LAN aan de smartwifi verbonden. 

Ongeveer een week geleden is er een update geweest voor mijn modem en smartwifis. Sindsdien drop ik enorm veel internet frames tijdens het streamen: dit probleem had it voorheen NOOIT.

Gisterenavond tijdens een 5 uur lange stream verloor ik zo ongeveer 35000 frames. Dit gaat in kleine periodes waar ik tussen de 300 en 800 frames verlies voor een aantal seconden en daarna weer normaal verder ga.

Stappen die al ondernomen zijn: 

- smartwifis omwisselen [heb er 2]

- andere LAN kabel aansluiten

- modem resetten

- smartwifis resetten en opnieuw koppelen [modem + smartwifi reset was een suggestie van een medewerker]

Observaties die ik heb ondernomen zijn dat als ik de PC direct op de modem aansluit, het enorm "onstabiel" is: mijn bitrate springt iedere paar seconden op en neer van 10000 naar 6000. Op mijn smartwifi blijft het stabiel rond de 10000 hangen totdat ik drop naar 0~2000.

(Of ik nu op standaard 5500~6000bitrate stream, of enhanced broadcasting gebruik, dit probleem blijft zich voordoen.)

Dit is enorm vervelend, aangezien streamen een deel van mijn werk is en ik gewoon kwaliteit wil hebben. Vooral omdat KPN het 'netwerk voor gamers' is, zoals ze zelf zeggen.

Nu denk ik dus dat er iets mis is met mijn Modem en/of smartwifis. Toen ik net bij KPN zat verloor ik steeds verbinding tijdens het streamen toen ik bekabeld aan mijn smartwifi zat. Dit was verholpen door mijn andere swartwifi te gebruiken.

zijn er nog suggesties, of is dit gewoon een situatie van nieuwe apparatuur nodig hebben?

3 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 23 maart 2025

Beste ​@Roxo hier is ook iemand me problemen met Twitch:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 23 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@Roxo hier is ook iemand me problemen met Twitch:

Dit is niet waar ik problemen mee heb, ik kan gewoon op de website. Het gaat over broadcasten naar twitch. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Roxo. Welkom op de KPN Community! Ik snap dat dat knap vervelend is als je afhankelijk bent van een stabiele en snelle verbinding. 

Dank je dat je al op een rijtje hebt gezet wat je geprobeerd en getest hebt. Dan kunnen we al veel overslaan. Het is wel toevallig dat het is ontstaan na een update, dan zou je zeggen dat het daarmee verband houdt. Een oplossing heb ik niet meteen, maar ik denk graag mee. 

Heb je een glasvezelverbinding? Dan raad ik je aan om ook eens het glasvezelkastje/NT twee minuten van de stroom te halen. Dat wil wellicht helpen. Heb je naast je internetverbinding ook tv-ontvangers in je abonnement zitten? Merk je daar ook op dat de verbinding niet goed is? Dus heb je last van haperend beeld of blokjes?

Je kunt ook altijd contact zoeken met onze helpdesk. Zij kunnen dan je verbinding doormeten en zien of daar iets mee aan de hand is. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Reageer