Skip to main content

Op mijn woonadres heb ik KPN 1 Gb aansluiting.

Zo nu en dan meet ik mbt de Ookla app de snelheid op mijn Mac Studio.

Mijn computer is bedraad aangesloten op een Super Wifi 2, deze is niet bedraad aangesloten aan de Box 12, maakt gebruik van de 5 GHz band.

Meet ik nu, 11.30 u mbt de app de snelheden via de verschillende KPN servers krijg ik een downloadsnelheid van 250-300 Mbps, upload echter rond de 800Mbps.

Echter ….. meet ik de snelheid via de server van Studenten Net Twente dan zijn zowel de up- als download snelheid rond de 850 Mbps.

Vanwaar dit verschil??? Omdat veel meer mensen downloaden via de KPN servers??? 

Welk gevolg heeft dit voor mijn gebruik van het 1 GHz abb. bij KPN, bijvoorbeeld als ik groter bestanden download van mijn cloudservice???  Kortom, wat bepaalt de up- en downloadsnelheden bij normaal gebruik?? Is dat de snelheid en capaciteit van de server waar je gebruik van maakt, bijv. de iCloud servers???

De maximale snelheid wordt bepaald door de zwakste schakel. Dat kan een wifi-verbinding binnenshuis zijn, dat kan in de infrastructuur van KPN liggen, of juist die van de andere partij waarmee je verbindt.

KPN heeft een infrastructuur met een snelheid die vele malen boven 1GBps ligt: er moeten immers hele woonwijken van gebruik maken, plus dat KPN ook nog eens een 4Gbps abonnement aanbiedt.

Als jij dus fluctuaties in snelheid ervaart, ga er dan maar van uit dat de zwakste schakel ligt in het goedkoopste deel van de infrastructuur, dat is altijd bij jou thuis.

Slechts in het geval dat er een overvloed aan verbindingen met Ookla wordt gelegd, zal je daar vermindering waarnemen. Een dienst die speedtests aanbied, zal er zeker voor zorgen dat hun capaciteit vele malen groter is dan jouw maximale snelheid.


Als het te maken heeft met de situatie bij mij thuis….. waarom dan veel hogere snelheid als ik test via de server van Studenten Net Twente ( 30 sec na elkaar getest) ???


Krijg je die donwloadsnelheid van 250-300 elke keer bij KPN?

Ik zou overigens niet bij KPN zelf testen, maar bij Ookla ( speedtest.net ). Een provider die zijn eigen netwerk test komt een beetje over als WC-Eend ;)


Dank voor je reactie Arjan

Ik gebruik de Ookla speedtest app ….. heb het ook via jouw link, Safari als browser, getest..

Ookla stelde bijv. de Cloudvider server voor, up 750 down 360…. KPN Amstelveen) op deze manier ? Nu down 830 en up 370, gelijk daarna via de app: down 235….up 900

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat snelheid testen geen enkele zin heeft …. wellicht alleen als je een computer direct op de Box 12 aansluit via ethernet, hoewel ik denk dat mijn thuisnetwerk niet de onduidelijkheid veroorzaakt, omdat hoge snelheden, afhankelijk van de server, zowel up- als down- mogelijk zijn


Ik denk dat je sowieso niet over wifi moet testen. Simpelweg omdat het signaal niet stabiel genoeg is. Met een speedtest ga je naar de limieten van je verbinding, ook de wifi-verbinding. Er hoeft maar iets te gebeuren en de snelheid daalt naar 200 a 300. Dat is dus nooit een betrouwbaare meetmethode.

Bedraad testen zal je echt wel de geleverde snelheden opleveren.