Skip to main content
Vraag

Ernstige jitter en packet loss naar Zoom (AS16509) op KPN-backbone

• December 2, 2025
  • 2 reacties
  • 27 keer bekeken

Beste KPN-medewerkers,

Ik heb al weken/maanden last van een onstabiele en laggy Zoom-verbinding. Een uitgebreide traceroute toont aan dat het probleem zich bevindt op Hop 5 binnen het KPN-netwerk, met extreem hoge jitter (153ms) en packet loss.

Bewijs:

• Jitter op KPN Hop 5: 153ms

• Jitter bij aankomst bij Zoom-server: 58ms

Via een 4G hotspot werkt Zoom perfect. Het probleem ligt dus duidelijk op de routing/peering tussen KPN en Zoom (AS16509).

Kunnen jullie dit escaleren naar het netwerkteam om de peering met Zoom of de congestie op deze specifieke backbone-link te onderzoeken?

Samenvattende Diagnose:
KPN lijdt aan twee gerelateerde peering/routingproblemen:

1. Interne congestie/slechte route naar Zoom's netwerk (AS16509), veroorzakend extreme jitter.

2. Suboptimale of gebrekkige peering op internet-uitwisselpunten, waardoor verkeer naar jullie eigen netwerk (en mogelijk andere EU-diensten) onnodige internationale omwegen maakt.

Beide problemen vallen onder de verantwoordelijkheid van het KPN-netwerk- en peeringteam. Gezien de impact op mijn werk (videobellen), verzoek ik om urgente escalatie en een tijdlijn voor een oplossing.

Met vriendelijke groet

Juriaan Beek 

Analyse van MTR-resultaat:

1. Hop 1 & 2 (Je thuisnetwerk en KPN toegang): Laag, stabiel. Het probleem zit niet bij mij. 

2. Hop 3 & 4 (---): Deze hops reageren niet (geen ICMP-reply). Dit is normaal voor sommige routers, maar het betekent wel dat de monitoring stopt tot hop 5.

3. Hop 5 (141.101.65.199): Dit is het KPN-probleem.

• IP-adres: 141.101.65.199 – Dit is een cruciaal detail 

"Ook in eenvoudige HTTP-tests zie ik de gevolgen. Hoewel downloads technisch slagen, zijn de verbindingstijden (Pre transfer timeStart transfer time) onnodig hoog en variabel, wat de instabiliteit van de route bevestigt. De verbinding komt tot stand, maar de kwaliteit is slecht door de hoge jitter in het KPN-netwerk."

Absurde internationale omweg (Gepeeringd probleem)
Een onafhankelijke MTR-test naar dezelfde KPN-server toont:

• Route: Atlanta (VS) → Virginia → Londen → Pas dan Amsterdam.

• Totale Ping: 102 ms *(+ ~50ms vanaf mijn huis = ~154 ms)*.

• Conclusie: Verkeer dat naar het KPN-netwerk moet, wordt niet optimaal gepeerd en maakt een enorme omweg via de VS.

2 reacties

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Hop 5 = Cloudflare. 
Verkeer wordt soms omgeleid (heel apart vind ik dat) naar GTT (Global Telecom and Technology, nu GTT Communications). 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen Juriaan dat is inderdaad knap vervelend als je zoveel hinder ondervindt bij deze applicatie. Ik durf zo niet te zeggen of de routering dan door ons wordt geplaatst of dat dit een afweging is van de applicatie zelf. Zijn deze problemen recent ontstaan? Ervaar je ook issues met andere programma's? Ik heb even gezocht en ik zie niet direct meer verkeer specifiek over zoom.