Skip to main content
Beantwoord

Ethernet lampje brand oranje in meterkast

• Nieuwkomer
  • 3 reacties

Hallo,

Sinds afgelopen week viel het mij op dat het Ethernet lampje oranje brandt in mijn meterkast. Via andere topics kwam ik erachter dat dit betekend dat je een 100mbit verbinding hebt. Echter heb ik sinds het afsluiten van het abonnement een 1gbit verbinding. Als ik de speedtest uitvoer dan kom ik niet verder dan 60/70/80mb.

Voorheen deed de verbinding wel goed. Bij het aansluiten van mijn computer heb ik wel hogere snelheden gehaald (± 2 weken geleden).

Verder heb ik niks gewijzigd, de kabel en modem zijn hetzelfde gebleven. 

Beste antwoord door Marlon92

Probeer eens een andere kabel. Die kabel ziet er niet zo heel gezond uit. Ik vermoed dat er 1 adertje los zit. Waarom gebruik je niet de originele rode kabel?

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1802418/ethernetkabel-1m/

Als je belt naar KPN sturen ze die misschien wel gratis naar je op. Of een KPN medewerker hier op het forum wil die misschien wel opsturen. 

Bekijk origineel

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 25 maart 2025

Beste ​@Stock haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart.

Probeer daarna ook eens een andere netwerkkabel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 25 maart 2025

Hoi ​@JanD,

Ik heb het kastje even van de stroom gehaald. Het lampje brand vervolgens weer oranje.

Een andere kabel wordt lastig, deze loopt namelijk vanuit de gang, via de kruipruimte door naar de kamer, waar de modem verstopt staat. Een andere kabel probeer ik het liefst als allerlaatste, mocht er echt geen andere oplossing meer zijn

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 25 maart 2025

Beste ​@Stock dan even bellen met KPN, 0800 0402

• 3337 reacties
  • Antwoord
  • 25 maart 2025

Probeer eens een andere kabel. Die kabel ziet er niet zo heel gezond uit. Ik vermoed dat er 1 adertje los zit. Waarom gebruik je niet de originele rode kabel?

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1802418/ethernetkabel-1m/

Als je belt naar KPN sturen ze die misschien wel gratis naar je op. Of een KPN medewerker hier op het forum wil die misschien wel opsturen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 25 maart 2025
Marlon92 schreef:

Dat schreef ik ook al ​@Marlon92 , maar daar wil ​@Stock (nog) niet aan.

• 3337 reacties
  • 25 maart 2025
JanD schreef:
Marlon92 schreef:

Dat schreef ik ook al ​@Marlon92 , maar daar wil ​@Stock (nog) niet aan.

Ok. Ik zie het nu 🙈

Dan een ander stekkertje aanzetten. Of leg een losse kabel gewoon over de vloer om te testen of het dan wel werkt. Of sluit de Experiabox tijdelijk in de meterkast aan via een korte kabel om te testen of het lampje dan groen is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 25 maart 2025

Heb je modem tijdelijk verplaatst naar de meterkast, dat is inderdaad iets handig dan direct een complete kabel te vervangen.. ðŸ˜¶ Ik ben recent verhuisd en de huidige kabel lag er al, vandaar.

Ondertussen brand het lampje weer groen met een andere kabel. Ik had er niet op gehoopt maar dan weet ik waar het probleem zit haha. Ik duik binnenkort de kruipruimte eens in om de huidige kabel te vervangen. Bedankt voor jullie reacties ​@JanD â€‹@Marlon92 

Forum|alt.badge.img+5
  • KPN Monteur
  • 139 reacties
  • 25 maart 2025

Als ik het zo zie, dan is de 1e verdachte die kabel. Sluit het modem even voor test rechtstreeks met een korte kabel aan op de NTU. Als de snelheid wel goed is dan ligt het aan de kabel.

Ik zou in dat geval eerst die stekker bij de NTU vervangen.

• 3337 reacties
  • 25 maart 2025

Ik denk niet dat de kabel wat mankeert. Zet er gewoon nieuwe stekkertjes aan. Dan is het probleem waarschijnlijk ook opgelost. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 25 maart 2025

Prima, heb nog even op de kabel zelf gekeken dit is een CAT5e kabel.

Nog even een check ​@eagle3824 & ​@Marlon92: 2 CAT5e RJ45 (unshielded) connectoren zijn in dit geval voldoende?

• 3337 reacties
  • 25 maart 2025

Ja hoor. Prima. Maar euhm... die koop je niet per 2. Meestal zitten ze per 10 of meer verpakt ofzo. En je hebt een tang nodig.

Reageer