Skip to main content

Goedemiddag, ik heb een Experia Box met Siemens SX552, en die wil ik installeren bij mijn dochter die net op kamers is gegaan. Nu is de adapter kwijt, is daar nog eentje voor te krijgen?

vr groet Hans

Begrijp ik goed dat je een internetaansluiting bij je dochter wilt realiseren? Ze moet daar dan wel een abonnement voor hebben en bij KPN krijg je daar vanzelf een ExperiaBox bij. Of bedoel je wat anders?


Dag Henk, ik bedoel dit: ze is net verhuisd, en er is een goede WiFi verbinding. Nu is er ook een ethernetkabel waar je mee het internet op kan. Ze heeft net een nieuwe smart tv, en geen coax aansluting. Hoeft ook niet, want Netflix gaat perfect via het bestaande WiFi netwerk. Ik heb zelf een Ziggo abonnement, en wilde haar via dat abonnementje ook tv kunnen laten kijken. De interface is bijzonder traag, en tot twee keer toe verschillende programma’s geprobeerd, maar krijg dan de Ziggo melding dat ‘de video’s’ niet afgespeeld kunnen worden. Ik dacht, misschien ligt dat aan de bandbreedte, en heb geprobeerd de tv via de bestaande netwerkkabel aan te sluiten. Maar dat lukt niet, hoewel de tv via de kabelverbinding wel een IPadres heeft. Maar misschien moet er wel een routertje tussen. En voordat we nou een nieuwe router gaan kopen dacht ik, dat moeten we eerst maar eens proberen. En ik had er nog een, jawel, de ExperiaBox uit 1876. Alleen is de voeding kwijt, dus het is behoorlijk wat gerommel in de marge 😉. snap je’t nog?


Ik begrijp dat ze een al werkende internetaansluiting én Wi-Fi heeft en dat ze daarmee naar Netflix kan kijken. Dan kan ze toch met de Ziggo tv app op haar telefoon (gekoppeld aan jouw abo) tv kijken en dát dan weer casten naar haar tv (ev.t via een Chromecast, als de tv zelf geen casting ondersteunt).

Ik begrijp dat je de Siemens wilt gebruiken als access point, maar ik weet niet of die daar geschikt voor is. Ik denk niet dat je 'm als router kunt gebruiken, Bovendien, als de snelheid van de ethernetkabel nu al te laag is zal een AP of router daar niets aan veranderen. Wat je nog kunt doen is een laptop (met LAN-aansluiting) op die kabel aansluiten en dan kijken wat de snelheid van die kabel is (b.v. door een speedtest).


Reageer