Skip to main content
Antwoord

Experia Box V10 beveiligingsniveau op ‘laag’ zetten

• January 7, 2025
  • 8 reacties
  • 282 keer bekeken

Geachte lezer,

Mijn vraag is hoe kan ik dit oplossen Experia Box V10 beveiligingsniveau op ‘laag’ zet. 

Met vriendelijke groet,

Ton Eyssen

Beste antwoord door hmmsjan_2

Het heet niet meer “laag”, maar “standaard”

Afhankelijk van de toepassing is het beter “aangepast/alles doorlaten” te gebruiken en zo nodig de poorten die dan nog geblokkeerd worden open te zetten.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 7, 2025

Het heet niet meer “laag”, maar “standaard”

Afhankelijk van de toepassing is het beter “aangepast/alles doorlaten” te gebruiken en zo nodig de poorten die dan nog geblokkeerd worden open te zetten.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Ton Eyssen. Is wat hmmsjan zegt wat je bedoelde? Zo ja, is het daarmee gelukt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2025

Beste Jasper,

Het is nog niet opgelost omdat ik het een bezwaar vind dat de site mijnmodem.kpn niet beveiligd is en dat vind ik een bezwaar. Ik snap niet dat zoiets niet beveiligd kan worden.

Met vriendelijke groet Ton Eyssen 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 14, 2025

Beste Jasper,

Het is nog niet opgelost omdat ik het een bezwaar vind dat de site mijnmodem.kpn niet beveiligd is en dat vind ik een bezwaar. Ik snap niet dat zoiets niet beveiligd kan worden.

Met vriendelijke groet Ton Eyssen 

Beste ​@Ton Eyssen welke firmwareversie heeft jouw V10, als dat V1.01.00T04.3Intermediate is, kan er niets aan het beveiligingsniveau gedaan worden.

Heb je de nieuwe firmware is aanpassen om jouw reden zinloos.

Je maakt via je interne netwerk verbinding met je modem en kan er dus niets fout gaan vanuit het internet van buitenaf.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2025

Beste Jasper,

Ben niet met alles handig dus hoe kan ik er achter komen welke firmwareversie is?

• January 14, 2025

Het is normaal bij apparaten op het lokale netwerk dat ze geen https hebben. Althans niet zonder beveiligingsmelding waarbij je op "doorgaan" moet klikken. Het is namelijk bijna onmogelijk om dit goed en betrouwbaar voor elkaar te krijgen.

KPN heeft dit in de afgelopen jaren wel geprobeerd. Ze hadden daarvoor een constructie bedacht. Maar het leverde enorm veel problemen op. Sommige klanten konden het modem helemaal niet meer bereiken. Daarom is KPN daar weer mee gestopt.

Het beveiligingsniveau van de firewall heeft overigens niets te maken met https bij inloggen op het modem. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 14, 2025

Beste Ton,

De experiabox V10 heeft tot nu toe zonder beveiliging voor naar buiten gaand verkeer gedraaid. Dat komt overeen met de stand “standaard” in de nieuwe firmware.

Er zijn wat services die wat minder veilig zijn omdat ze namen en wachtwoorden onversleuteld over het internet sturen of populair zijn om spam te versturen. Die worden in de nieuwe firmware geblokkeerd in de standen midden en hoog. Mocht een hacker bezit nemen van je computer via een dubieuze download of email attachment, dan laat die zich echt niet tegenhouden, die zet zijn “command and control” server op een “veilige poort”, maakt verbinding en neemt je computer over.

Verbindingen van buitenaf zijn en in de oude en in de nieuwe V10 firmware geblokkeerd, dat is het belangrijkste.

Midden blokkeert die “onveilige” services en dwingt je je e-mail programma zo in te stellen dat alles versleuteld loopt of een alternatief te zoeken voor onversleuteld FTP. Helaas ben je dan aan het aanbod van de beheerder van die FTP server overgeleverd. 

“Hoog” laat alleen de basis services toe en zit vooral jezelf in de weg, want als je een keer een gameserver of  VPN wilt gebruiken dan “doet’ie het niet”. 

Aangepast/Alles toestaan is hetzelfde als “midden” met als extra mogelijkheid zelf de blokkade van een “onveilige” service op te heffen als je die perse nodig hebt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 14, 2025

Beste Jasper,

Ben niet met alles handig dus hoe kan ik er achter komen welke firmwareversie is?

Beste ​@Ton Eyssen dat zie je meteen op het inlogscherm staan.