Skip to main content

Hallo,

Mijn ouders hebben kpn glasvezel met een experiabox V8 en ze moeten meermaals per week het apparaat uit- en weer inschakelen omdat internet en tv plots uitvallen. Na het opnieuw opstarten van de experiabox werkt alles altijd weer naar behoren. Ik heb al eens een factory reset uitgevoerd, maar dit mocht helaas niet baten. Wat zou mogelijk het probleem kunnen zijn/wat kan ik eventueel nog proberen om het probleem te verhelpen? 

Als internet uitvalt, wat zie je dan aan de lampjes op dat ding?


Daar kom ik op terug als het weer gebeurt, heb ze gevraagd volgende keer een foto te maken.


Hoi @wbd_schumi, een wegvallende verbinding is nooit prettig natuurlijk. Goed dat je jouw ouders hiermee helpt! Ik ben net als Nick benieuwd wat de lampjes op de Experia Box precies doen als de verbinding wegvalt. Als de lampjes gelijk blijven branden houdt de modem de verbinding met de buitenwereld nog wel, als er lampjes uitvallen verliest die de verbinding. Vanaf daar kunnen we kijken hoe we het aanpakken.


Hoi @wbd_schumi, we hebben nog geen reactie van je gezien. Heb je de lampjes op de Experia Box van jouw ouders al kunnen bekijken?


Je zult altijd zien dat het goed blijft werken nadat je het probleem besluit te plaatsen:sweat_smile:  Nou zijn ze nu ook nog op vakantie dus gaat nog wel even duren...


Dat zal je inderdaad altijd zien :slight_smile:  We laten ze eerst lekker genieten van de vakantie, als het daarna nog/weer speelt kijken we samen gewoon weer verder.


Inmiddels heb ik al een tijdje een foto weten te bemachtigen, maar vergat ik telkens te delen:sweat_smile: Zo ziet het er altijd uit als het vastloopt, en na reboot (stekker eruit/erin) werkt het weer prima.

 


De foto's geven er alsnog een duidelijk beeld van, dat maakt het makkelijker. Het glasvezelkastje houdt de verbinding met de buitenwereld wel op dat punt, maar de Experia Box heeft dan geen verbinding meer. 

Is het na je vakantie nog voorgekomen? Als dat zo is kunnen we het kabeltje tussen het glasvezelkastje en de Experia Box als eerste even vervangen, dan kunnen we dat uitsluiten.


Ja, ik begreep dat het afgelopen week weer 3 keer raak was helaas. Wat voor kabel is het, een gewone UTP-kabel?


Hallo @wbd_schumi , inderdaad, een gewone LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e, hoeft niet per se rood te zijn.:relaxed:


Een gewone UTP-kabel voldoet daarvoor inderdaad @wbd_schumi, ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat.

Als je daarnaast ook je postcode en huisnummer nog op je forumprofiel kunt zetten kan ik de verbinding vanaf hier ook bekijken.


Hoi @wbd_schumi, ik zie dat je de gegevens hebt ingevuld. Daarmee heb ik de verbinding nagekeken en die ziet er goed uit. De laatste verbreking is zo te zien van 27 februari. Heb je de kabel toen nog kunnen vervangen? Bleef de verbinding voor jou toen ook stabiel?


Hoi, ik heb gisteravond een nieuwe kabel ingestoken. Afgelopen week is de verbinding wel nog een keer vastgelopen, klopt dit met jouw gegevens Jasper? Laten we nu maar even aankijken hoe het gaat met de nieuwe kabel.

Bij het omzetten van de kabels trad overigens ook een voedingsprobleem op. Ik raakte de voedingsplug aan en ineens viel de experiabox uit, om vervolgens niet meer aan te gaan. Adapter getest, werkte prima op ander apparaat. Na paar keer opnieuw inpluggen ging de experiabox toch weer aan gelukkig. Wellicht kan een instabiele stroomtoevoer er iets mee te maken hebben?


Dat kan inderdaad meespelen @wbd_schumi, als het modem even geen stroom meer krijgt zal de verbinding wegvallen. Laten we dat ook even aankijken.

Ik heb de verbinding ook nog eens nagemeten, ik zie een verbreking van de het vervangen van het kabeltje en verder een enkele verbreking. Dat komt met jouw bevindingen overeen dus.


Inmiddels is het ook met de nieuwe UTP kabel weer een paar keer voorgevallen, dat lijkt het probleem dus niet te zijn helaas. 


Ik zie nu ook twee verbrekingen terug van zaterdag en eind maart ook twee. Op het moment dat de verbrekingen nu plaatsvinden, gebeurt dat op dezelfde manier als eerder? Dat de lampjes op de Experia Box veranderen en op het glasvezelkastje wel gelijk blijven? Of is daar nu ook een verschil in gekomen?


Verbrekingen zijn nog exact hetzelfde ja, met ook dezelfde remedie (een simpele reboot). Lampjes gaan nog steeds op dezelfde stand.


Dan lijkt het me verstandig dat we de modem gaan vervangen, ik heb dit meteen voor jullie in gang gezet. Het nieuwe modem zal geleverd worden op een servicepunt in de buurt, waarvan ik je details in een privébericht stuur. Het oude modem zal daarbij meteen ingeleverd moeten worden.

Ik hoor graag hoe het met het nieuwe modem gaat nadat deze is aangesloten.