Mijn Experia box v8 valt af en toe weg. Het gebeurt nog net niet dagelijks, en op willekeurige tijden van de dag.
De typische gang van zaken is als volgt: Eerst valt de interactieve TV weg. Op dat moment is over de WiFi nog in te loggen bij de admin-pagina van het modem. Even later valt ook de WiFi weg. Er is dan ook over een vast bekabelde verbinding geen contact meer met de admin-pagina van het modem te krijgen. Rond die tijd gaat het groene lampje ‘voice’ ook uit, en daarna wordt het groene lampje ‘internet’ rood. Het TV-lampje is dan overigens nog steeds groen! Verder reageert het modem niet meer.
De remedie is tot nog toe geweest, modem uitschakelen, weer aanzetten en zich op laten starten. Daarna werkt alles weer. Om een of twee dagen later op een ander tijdstip weer uit te vallen. Dat is nu al ergens tussen een half en een heel jaar aan de gang. Af en toe zeer irritant als je naar iets op tv aan het kijken bent dat niet teruggekeken kan worden, of als je op internet met een transactie bezig bent.
Eén keer was ik met iets bezig waarbij ik geen internet nodig had en was de tv volstrekt oninteressant, en heb ik het probleem genegeerd. Na drie kwartier of een uur of zo kwam alles stuk voor stuk weer terug.
Maar het zou toch mogelijk moeten zijn erachter te komen waar dit door veroorzaakt wordt en hoe ervoor gezorgd kan worden dat het permanent wegblijft.
En voor de goede orde, twee antwoorden hoeven niet gegeven te worden:
- Het standaard advies om het modem korte tijd stroomloos te zetten en daarna weer op te starten. Dat verhelpt het probleem dus wel op dat moment, maar het blijft terugkomen.
- De suggestie dat de modem-software vanuit de server ge-update wordt. Dat gaat op als het alleen in het holst van de nacht gebeurt, maar niet als het vaker op willekeurige tijden van de dag gebeurt.