Skip to main content

Goedenavond,

Bij toeval ontdekte ik een nieuw Wifi netwerk met SSID KPN_BH_5FA10A met een signaalsterkte en kanaalnummer gelijk aan mijn hoofd SSID. In de router, welke 12 dagen geleden herstart is (update?) is nu een OWL Log, nooit eerder gezien.

Kan iemand mij uitleggen wat dit allemaal is? v10A firmware v5.00.53 build498-owl

Groeten, Folkert

Waarschijnlijk is dat voor de SuperWiFi's. Zodat deze draadloos verbinding kunnen maken. 


Dit viel mij laatst ook al op bij verschillende V10a's met OWL-software. Verschillende collega's gaven ook aan dat ‘BH’ waarschijnlijk voor de backhaul verbinding is maar dat maakte het niet duidelijker aangezien dit netwerk enkel op de 2.4Ghz uitzend en ook niet als verborgen netwerk tevoorschijn komt. Ook het feit dat deze SSID uitgezonden wordt terwijl er geen draadloze backhaul nodig is (bijvoorbeeld omdat er geen Superwifipunten aangesloten zijn) vond ik merkwaardig.

Ik moet er nog navraag over doen bij een vakcoach zodat die dat bij de juiste partij kan uitzetten, hier ben ik vorige week niet meer aan toegekomen. Ik hoop daar morgen nog aan te denken zodat ik hier ook meer duidelijkheid over kan verschaffen.


Alvast bedankt voor het uitzoeken @NHendriks !

Wat opvalt is dat het MAC adres van het vreemde netwerk in hetzelfde bereik ligt als mijn gast netwerk in tegenstelling tot het hoofdnetwerk waarbij 2,4 en 5 GHz in hetzelfde bereik liggen. 

Daarom bekruipt mij het gevoel dat het iets met KPN hotspots te maken heeft @Nick83 maar ik kan het mis hebben.

Ik zie dat een buurman met KPN ook al zo’n netwerk actief heeft…

Schermafdruk Wifi Analyzer

 


Dat het met KPN HotSpots te maken heeft lijkt mij niet. KPN HotSpots is een grootzakelijk product en het lijkt me niet dat dit zomaar naar de consumentenmarkt zou komen. Er is wel ooit iets als KPN Fon geweest, een soort hotspot-netwerk waarbij iedere abonnee die dit wilde een klein beetje internet inleverde om in heel Nederland gebruik te maken van KPN Fon.

Ik ben er helaas vandaag nog niet aan toegekomen. Woensdag heb ik een werkoverleg waarbij de vakcoach ook aanwezig is. Ik zal het dan nog eens vragen.


Ook bij mij is dit "kpn_bh_" wifi netwerk verschenen. Is er al meer over bekend inmiddels?

Heb veel problemen met de experia box sinds de laatste updates, heeft dit ermee te maken? Verbinding valt regelmatig weg zelfs op paar meter afstand router. En ja, al andere kanalen en instellingen geprobeerd zonder resultaat... 🙄

Heb geen zin meer om er veel tijd in te steken, moet gewoon werken zonder al dit gedoe.. 


Ook bij mij is dit "kpn_bh_" wifi netwerk verschenen. Is er al meer over bekend inmiddels?

Helaas heb ik hier nog niets over gehoord. Ik zag ook dat ie bij sommigen op het forum alweer verdwenen is. Als ik mijn vakcoach nog eens zie zal ik het weer vragen.


Hallo @NHendriks , ik heb het ook een keer gezien op mijn Box12 na de update naar versie 5xx


Ook bij mij is dit "kpn_bh_" wifi netwerk verschenen. Is er al meer over bekend inmiddels?

Heb veel problemen met de experia box sinds de laatste updates, heeft dit ermee te maken? Verbinding valt regelmatig weg zelfs op paar meter afstand router. En ja, al andere kanalen en instellingen geprobeerd zonder resultaat... 🙄

Heb geen zin meer om er veel tijd in te steken, moet gewoon werken zonder al dit gedoe.. 

Heb je de V10A al eens gereset?Dan zou hij de nieuwste software/instellingen moeten ophalen.Bij mij is het al zo´n 3 weken verdwenen.


Dat KPN_BH_ netwerk is de mesh backhaul voor communicatie met de "super"WiFi's. Dit hoort een verborgen netwerk te zijn waarvan de SSID niet zichtbaar wordt maar blijkbaar is dat niet altijd het geval.


Dat KPN_BH_ netwerk is de mesh backhaul voor communicatie met de "super"WiFi's. Dit hoort een verborgen netwerk te zijn waarvan de SSID niet zichtbaar wordt maar blijkbaar is dat niet altijd het geval.

Hallo @wjb als ik de software ‘advanced IP scanner' draai zie ik inderdaad een ‘verborgen netwerk’ staan.

 


Dat KPN_BH_ netwerk is de mesh backhaul voor communicatie met de "super"WiFi's. Dit hoort een verborgen netwerk te zijn waarvan de SSID niet zichtbaar wordt maar blijkbaar is dat niet altijd het geval.

Hallo @wjb als ik de software ‘advanced IP scanner' draai zie ik inderdaad een ‘verborgen netwerk’ staan.

Ook met de WiFi Analyzer app op Android kan je die verborgen netwerken eenvoudig zichtbaar maken.

 

Onderstaand het 5GHz wifi netwerk van mijn V12…

...en het het verborgen netwerk voor de mesh backhaul.

 


Ik heb ook een dubbel SSID. Net gebeld met KPN en kreeg een onbevredigend antwoord: medewerker noemde opties in de Experia router (V10a) die voor mij niet zichtbaar toegankelijk waren en kon tweede SSID niet verklaren en wilde (na verwijzing naar dit forum) ook geen call uitzetten binnen KPN technisch support. Ik kon wel a 7 euro per maand een fritzbox huren, tja… 

Ik zit nu dus met een router met een backdoor waarvan de leverancier geen kennis wil nemen. Ik zie dit als een regelrecht security issue en ga de router vervangen.


Wat jij wil, maar hoe kom je er bij dat dit een veiligheids probleem is?


Ik zit nu dus met een router met een backdoor waarvan de leverancier geen kennis wil nemen. Ik zie dit als een regelrecht security issue en ga de router vervangen.

Nee hoor, dat is geen "backdoor", dat is het wifi netwerk voor het mesh netwerk.

Heb je al geprobeerd om een connectie te maken met dat netwerk?

Dat is waarschijnlijk niet gelukt, klopt dat?


Hallo wjb,

bedankt voor je reactie.

Ik kan inderdaad geen verbinding maken met dit netwerk. Het probleem dat ik heb is dat er verkeer over mijn router kan (gaan) lopen waar ik geen zicht op heb. Ik begrijp inmiddels dat het mesh netwerk bedoeld is om de service in de toekomst te vergroten maar op dit moment staat die router de SSID informatie vrolijk de ether in te blazen en ken ik het wachtwoord niet. Ik wil zelf dat gedrag kunnen configureren (aan/uit/pwd).

 

 


Ik ben het volledig met je eens dat je als gebruiker dit netwerk uit zou moeten kunnen zetten. Het is natuurlijk belachelijk om zo'n wifi netwerk voor mesh in de lucht te houden bij abonnees die toch geen gebruik gaan maken van de mesh van de Experia/KPN Box.


Helemaal mee eens, Wifi moet door de klant uitgezet kunnen worden. Ik heb een eigen wifi netwerk en gebruik die faciliteiten van de V10A dus niet. Iemand een idee hoeveel electrische energie hiermee zinloos verloren gaat? Zal ongetwijfeld een paar Watt zijn en stel dat het 3 Watt is dan kost je dat dus ruim 10 Euro per jaar met de huidige energieprijzen. Geen halszaak maar toch wel jammer….  


Zal ongetwijfeld een paar Watt zijn ...

Een 2.4GHz zender mag in Nederland maximaal een vermogen van 100mW hebben en een 5GHz zender maximaal 1000mW (1W). Dat valt dus wel mee. Laat onverlet dat zo'n overbodig wifi netwerk gewoon uitgezet moet kunnen worden.


Bij mij is ook zo'n KPN_BH_ etc netwerk zichtbaar. Zijn er al concrete dingen over te melden? Welke gevolgen zitten daaraan? En of hoe krijg ik dat weg.