Skip to main content

Beste Kpn &forum leden,

In een ander topic had ik aangegeven dat ik ook last had van de foutmelding dns_probe_finished_nxdomain met de website overons.kpn , ik maak echter een los topic aan voor dit probleem op verzoek van de persoon die dat topic had aangemaakt.

Het probleem doet zich voor met Windows 11 zover getest,  ik zal even op een oude laptop windows 10 zetten om dit te testen, laterr meer hierover.

Note:
Ik ben van de v12 box naar de v14 box overgestapt i.v.m een upgrade van mijn glasvezel abonnement.

Om dit probleem te debuggen heb ik het dns in het modem aangepast naar 1.1.1.1 (Cloudflare).
Dan werkt de website perfect, set ik de dns terug naar het standaard dns dan werkt het weer niet.

Zet ik mijn oude modem terug, de v12 dan heb ik dit probleem niet.
(Ik mocht van de monteur de v12 modem nog even in huis houden vanwege de herstart problemen met de v14, hij heeft het NT kastje vervangen naar een Nokia, de oude was een Genexis).

Ik heb nog een soort gelijk vreemde problemen:
Mijn twee Ring camara's (v1) kunnen niet met het internet verbinden via de v14 en via de v12 wel.
Ik heb ook nog een nieuwe ring deurbel van dit jaar en een ring dong, deze werken wel gewoon.

Ook heb ik een Intel Nuc met Home Assistant software draaien, deze krijgt geen ip4 toegedeeld van de v14, waardoor hij slecht bereikbaar is en hij geen acces tot het internet heeft.
Alle Home Assistant cloud diensten liggen eruit.
Stel ik een static ip, gatway en dns in, dam werkt het wel totdat de model of de Nuc een restart krijgt.
Echter, een anders dsn instellen op de model werkt voor deze hardware niet.

Tags: @wjb 

Update: 
Actief modem v14

Ik heb op de laptop Windows 10 geïnstalleerd, maar het probleem blijft.
Op de MacBook Pro M2 van mijn vriendin met safari, zelfde fout.

Met VPN verbinding:
Op de Windows Pc's (10 & 11)  werkt het met de VPN verbinding aan wel.
En op de MacBook werkt het wel direct met Apple iCloud Privé optie aan.

Opmerking:
Mobiel werkte het eerst wel omdat de iCloud privé doorgifte aan stond, dit is standaard met apple betaalde iCloud. Daar had ik even niet aan gedacht.
Nu ik de optie uit heb gezet op me iPhone, krijg ik daar ook een error. 


Dan werkt jouw V14 Experiabox niet goed. 

contact opnemen met KPN klantenservice voor een nieuwe V14 modem. ( Tel 0800 0402 ) 

Daarna moet bij jouw alles goed werken. 


Dan werkt jouw V14 Experiabox niet goed. 

@SaltyBart is niet de enige die hier last van heeft, ook  @Nomen Nominandum heeft last van precies hetzelfde issue. Zie die topic.


Update Box v14: 
Ik heb inmiddels me Ring camara en Intel Nuc aan de praat gekregen.
De apparaten kunnen dus wel verbinden met het modem maar krijgen geen dynamisch ip adres toegewezen waardoor ze in het netwerk blijven hangen zonder dat je ze kan benaderen of werken.

Via wat rommelen is het gelukt, zie als voorbeeld mijn 'fix advies’ reactie in dit topic bij iemand anders.
Netatmo deurbel kan geen verbinding maken met KPN Box 14 | KPN Community

 


Problemen met het resolven van .kpn heeft waarschijnlijk te maken met een fout in het dns proxy mechanisme in het kpn modem. Deze moet namelijk selectief onderscheid maken tussen de lokaal te resolven mijnmodem.kpn en de publieke rest op .kpn. 

Problemen met apparaten die geen dhcp adres lijken te ontvangen zijn misschien gerelateerd aan eerdere berichten in dit forum waarin de aangeboden ip dhcp hostnamen worden veranderd door de dhcp server zonder aanwijsbare reden. 

Beide problemen zullen middels een update moeten worden opgelost of er voorlopig omheen werken zoals al is beschreven.


Ik denk dat daar inderdaad ook de issue zit @BruisTablet, gister kwam ik er achter dat het niet alleen voor de oude apparaten is, maar ook mijn Apple Watch Ultra 1 krijgt geen ip adres. Echter kan je voor de Apple Watch zelf geen static adres invoeren wat hem dus op de WiFi onbruikbaar maakt.


Dank voor de extra informatie in dit topic allen, het modem-wifi team is inmiddels op de hoogte en gaat er naar kijken!


Bedankt voor je update @Maja_, we wachten af. Ik drukte per ongeluk op antwoord Ipv de like button 😂, kan jij hem terug zetten of maakt dat verder niet uit voor de beantwoording?

 


Ik heb 'm even terug gezet, aangezien we nog niet een antwoord hebben in deze kwestie 🙂


Thanks!


@Maja_  Ik denk dat deze volgende issues ook onder deze categorie vallen, misschien slim om dat mee te nemen met het modem team mocht dit nog niet het geval zijn ? Want het zijn allemaal Box v14 dns / ip issues.

De ring camera’s hebben de meden leden kunnen oplossen aan de hand van mijn beschrijving.

Hierbij de volgende topics: 

 


 


 

 


Bedankt dat je zo je best doet om andere hiermee te helpen @SaltyBart, wordt gewaardeerd!

Het modemteam is op de hoogte van deze issues, Lijkt iets anders te zijn dan in dit topic aan de orde is, maar wel dank voor het onder de aandacht brengen 🙂


Bedankt dat je zo je best doet om andere hiermee te helpen @SaltyBart, wordt gewaardeerd!

Het modemteam is op de hoogte van deze issues, Lijkt iets anders te zijn dan in dit topic aan de orde is, maar wel dank voor het onder de aandacht brengen 🙂

Hoi Maja!
Zoals ik eerder had verteld ben ik over op de Fritz!Box, dit probleem is voor mij daarbij ook opgelost.
Op de Fritz!Box werkt deze site gewoon, het was dus echt een v14 issue.

Hierbij is het voor mij persoonlijk opgelost.


Helemaal prima @SaltyBart!


SaltyBart schreef:

Zoals ik eerder had verteld ben ik over op de Fritz!Box, dit probleem is voor mij daarbij ook opgelost.
Op de Fritz!Box werkt deze site gewoon, het was dus echt een v14 issue.

Ik neem aan dat je jouw abonnement dan ook weer teruggezet hebt naar 1Gbps.


SaltyBart schreef:

Zoals ik eerder had verteld ben ik over op de Fritz!Box, dit probleem is voor mij daarbij ook opgelost.
Op de Fritz!Box werkt deze site gewoon, het was dus echt een v14 issue.

Ik neem aan dat je jouw abonnement dan ook weer teruggezet hebt naar 1Gbps.

Of een Fritz!Box 5590 met xgspon SFP? Die leveren we in ieder geval bij onze zakelijke klanten. Kan je de WAN poort wijzigen naar een 2,5Gbs poort en dan heb je nog 4 1Gbs poorten. 


SaltyBart schreef:

Zoals ik eerder had verteld ben ik over op de Fritz!Box, dit probleem is voor mij daarbij ook opgelost.
Op de Fritz!Box werkt deze site gewoon, het was dus echt een v14 issue.

Ik neem aan dat je jouw abonnement dan ook weer teruggezet hebt naar 1Gbps.

SaltyBart schreef:

Zoals ik eerder had verteld ben ik over op de Fritz!Box, dit probleem is voor mij daarbij ook opgelost.
Op de Fritz!Box werkt deze site gewoon, het was dus echt een v14 issue.

Ik neem aan dat je jouw abonnement dan ook weer teruggezet hebt naar 1Gbps.

Of een Fritz!Box 5590 met xgspon SFP? Die leveren we in ieder geval bij onze zakelijke klanten. Kan je de WAN poort wijzigen naar een 2,5Gbs poort en dan heb je nog 4 1Gbs poorten. 


De v14 is de kast in, en heb nu de 5590 XGS-PON aangeschaft.
V14 is een mooi apparaat maar nog te onstabiel en de updates laten lang op zich wachten, wat aan de ene kant begrijpelijk is maar ook aan de andere kant vervelend voor de eind gebruiker. Daarom heb ik besloten een Fritz!Box aan te schaffen.

Momenteel draait hij op het Nokia ONT, maar later deze maand ga ik hem op glas overzetten via de SFP-glasvezelmodule. Hiervoor moet ik eerst een 10 meter glaskabel trekken naar boven.

Betreft het abonnement @wjb, de 5590 XGS-PON kan 10 gigabit aan via het SSFP-glasvezelmodule, er zit 1 x 2,5 Gigabit-LAN, 4 x Gigabit-LAN op.

Echter heb ik inderdaad wel me aansluiting terug gezet naar 1Gbs voor nu, wat wel mooi zou zijn als KPN 2.5 Gbs gaat aanbieden. Nog steeds overkill maar leuk met downloaden als je er om geeft voor een prijs die er tussen zit.