Skip to main content
Beantwoord

FRITZ!Box 7590 overnemen van XS4ALL naar KPN, kan dit?

• April 10, 2025
  • 16 reacties
  • 308 keer bekeken

Hallo,

Ik ben sinds kort overgestapt van mijn XS4ALL internet naar KPN. Ik had via XS4ALL een FRITZ!Box 7590 gekregen, en ben hier erg tevreden over.

Vanuit KPN heb ik nu een nieuw modem gekregen en een retourdoos voor mijn huidige modem en TV-ontvanger.

Is het mogelijk om de FRITZ!Box over te nemen ipv terug te sturen? Volgens mij wordt het apparaat bij terugsturen meteen gerecycled, en dat lijkt me zonde in dit geval. Ik kan via mijn KPN abonnement een FRITZ!Box huren, maar dan krijg ik weer een gloednieuwe (nieuwer model), maar dat lijkt me ook overbodig. Alvast dank!

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Daniel2472 

Als je overstapt van XS4ALL naar KPN krijg je inderdaad weer een nieuw modem (KPN Box 12), en dien je de FritzBox 7590 (wat gekoppeld was aan het oude XS4ALL abonnement) weer retour te sturen aan KPN, ook al ben je daar zeer tevreden mee.

Het is helaas niet mogelijk, om de XS4ALL FritzBox 7590 over te zetten naar het nieuwe KPN internet abonnement die je nu afneemt, al begrijp ik dat je het zonde vindt i.v.m. recycling van de FritzBox.

Wil je graag de FritzBox behouden bij het KPN abonnement, dan dien je dus een nieuwe FritzBox 7590 AX te bestellen bij KPN, het grote voordeel is dan wel dat je gelijk WiFi 6 erbij krijgt.
Aangezien de FritzBox 7590 van XS4ALL nog de verouderde variant was, zonder WiFi 6.

Je kunt ook een FritzBox kopen, dan wordt hij gelijk je eigendom en kun je ook kiezen uit betere modellen zoals bijvoorbeeld de FritzBox 5590 Fiber, die speciaal voor glasvezel is gemaakt.
Je kunt een FritzBox kopen bij fritzshop.nl of bol.com, maar ook bij de MediaMarkt of Coolbleu.

Maar de FritzBox van XS4ALL dien je helaas wel retour te sturen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

16 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Daniel2472 

Als je overstapt van XS4ALL naar KPN krijg je inderdaad weer een nieuw modem (KPN Box 12), en dien je de FritzBox 7590 (wat gekoppeld was aan het oude XS4ALL abonnement) weer retour te sturen aan KPN, ook al ben je daar zeer tevreden mee.

Het is helaas niet mogelijk, om de XS4ALL FritzBox 7590 over te zetten naar het nieuwe KPN internet abonnement die je nu afneemt, al begrijp ik dat je het zonde vindt i.v.m. recycling van de FritzBox.

Wil je graag de FritzBox behouden bij het KPN abonnement, dan dien je dus een nieuwe FritzBox 7590 AX te bestellen bij KPN, het grote voordeel is dan wel dat je gelijk WiFi 6 erbij krijgt.
Aangezien de FritzBox 7590 van XS4ALL nog de verouderde variant was, zonder WiFi 6.

Je kunt ook een FritzBox kopen, dan wordt hij gelijk je eigendom en kun je ook kiezen uit betere modellen zoals bijvoorbeeld de FritzBox 5590 Fiber, die speciaal voor glasvezel is gemaakt.
Je kunt een FritzBox kopen bij fritzshop.nl of bol.com, maar ook bij de MediaMarkt of Coolbleu.

Maar de FritzBox van XS4ALL dien je helaas wel retour te sturen.

Forum|alt.badge.img+16
  • April 10, 2025

Eigenlijk best slecht voor het milieu dat het niet zou kunnen, terugsturen en opnieuw een box sturen kost ook veel uitstoot. Ik las een aantal providers die men de keuze bieden om de fritzbox over te kunnen nemen tegen een kleine vergoeding.  Zelf is het voor mij de redenen geweest om mijn huidige fritzbox gewoon los te kopen en te gebruiken zolang het (technisch) mogelijk is. Liefste had ik ook de keuze gehad geen box 12 te ontvangen, die ligt immers afgedankt in de kast.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Eigenlijk best slecht voor het milieu dat het niet zou kunnen, terugsturen en opnieuw een box sturen kost ook veel uitstoot. Ik las een aantal providers die men de keuze bieden om de fritzbox over te kunnen nemen tegen een kleine vergoeding.  Zelf is het voor mij de redenen geweest om mijn huidige fritzbox gewoon los te kopen en te gebruiken zolang het (technisch) mogelijk is. Liefste had ik ook de keuze gehad geen box 12 te ontvangen, die ligt immers afgedankt in de kast.

Hoi ​@Chrizziey 

Ik ben het hierin zeker met je eens, want eigenlijk is zonde om een goedwerkende FritzBox te moeten terugsturen, maar dat zijn nu eenmaal de regels van KPN.
Vandaar dat ik vanaf het begin al een eigen FritzBox 5590 Fiber heb gekocht, zodat ik die altijd kan blijven gebruiken, ook als ik eventueel (ben ik totaal niet van plan) zou overstappen naar een andere provider.

Gelukkig brengt AVM lange tijd updates uit, waardoor je lange tijd met je gekochte FritzBox vooruit kunt, al houdt het een keer op natuurlijk.
Maar goed, tegen die tijd heb je de waarde van je FritzBox er allang uit gehaald.

Forum|alt.badge.img+16
  • April 10, 2025

Eens hoor ​@Michel.uit.Arnhem, al snap ik KPN ook wel in het feit dat bedrijfseconomisch misschien een redenen is om het niet te doen, beetje een kosten baten principe, echter is KPN ook een groene provider en zal het wel als tip naar KPN mee willen geven om het is uit te zoeken.

Fijne aan de Fritzbox is inderdaad de lange ondersteuning en de lange garantie, vaak 5 jaar. Na 2 jaar heb ik berekend heb ik de kosten er al uit, op basis van de 7,50 euro per maand die KPN zelf vraagt. Echter ben ik soms bang dat de techniek snel kan veranderen. Afijn ik heb nog geen voordelen gezien aan bijvoorbeeld WiFi 7.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Vanaf €75,= voor de gewone en vanaf €150= voor de ax versie staan ze op marktplaats. Nieuw ben je een dikke €200,= kwijt, dus persoonlijk zou ik niet bij KPN proberen te shoppen 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Dag ​@Daniel2472 wat staat omtrent terugsturen  hierover in de algemene voorwaarden van XS4ALL?

https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2xby/6mkgFcJntre7JCd5Yzngkg/fe00268b1523c49c04084b2bdd31462d/Algemene_voorwaarden_XS4ALL_april_2023.pdf

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 10, 2025

Dank allen!

@Speedmaster ik heb inderdaad ook al op Markplaats gekeken, dat is ook een optie. Voelt alleen een beetje krom om apparatuur naar KPN te sturen om te laten recyclen en vervolgens hetzelfde apparaat tweedehands weer terug te kopen. Afijn, waarschijnlijk zal het wel zoiets worden.

@Dicksooo goede vraag! Ik zie zo 1-2-3 niks terug in de voorwaarden, maar weet wel vrij zeker dat de modems bij XS4ALL ook al in bruikleen waren. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 10, 2025

Dank allen!

@Speedmaster ik heb inderdaad ook al op Markplaats gekeken, dat is ook een optie. Voelt alleen een beetje krom om apparatuur naar KPN te sturen om te laten recyclen en vervolgens hetzelfde apparaat tweedehands weer terug te kopen. Afijn, waarschijnlijk zal het wel zoiets worden.

@Dicksooo goede vraag! Ik zie zo 1-2-3 niks terug in de voorwaarden, maar weet wel vrij zeker dat de modems bij XS4ALL ook al in bruikleen waren. 

Je kunt ook vragen wat de vervangwaarde is als je het niet terugstuurt. Bij het negeren krijg je de vervangwaarde voor je kiezen. Als dit niet veel is, kun je besluiten het te negeren.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Ja en nee, XS4ALL Internet BV heeft jarenlang, nagenoeg tot de opheffing op 1 maart 2020, regelmatig de modemactie gehad, hetgeen inhield dat je bij contractverlenging van een jaar het nieuwste modem cadeau kreeg!

En daar werd echt geen verlies op geleden, hetgeen een lage inkoopprijs aantoont, en die hoeft zeker niet terug, want gekregen, en de Fritz!Box die je daarvoor nog in bruikleen had werd ook nooit teruggevraagd.

Er is op dit punt een groot verschil tussen KPN en de XS4ALL propositie, op alle KPN apparatuur staat dat dit eigendom is van KPN en bij einde of wijziging contract terug moet, dat is ook in de algemene voorwaarden van KPN opgenomen.

Op de door XS4ALL verstrekte apparatuur staat zoiets niet, het is zoals je ziet ook niet opgenomen in de algemene voorwaarden van XS4ALL, nergens staat wanneer hun “bruikleen modem” terug moet en ik heb in mijn kleine 25 jarige abonnementsperiode bij XS4ALL nog nooit van iemand gehoord dat er een vervangingswaarde geclaimd is.

Overigens heb ik hier voor zo’n €100 een Fritz!Box 4050 aangeschaft, een router voor aansluiting op het glasvezelkastje, werkt perfect met tevens wifi 6.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

Op de door XS4ALL verstrekte apparatuur staat zoiets niet, het is zoals je ziet ook niet opgenomen in de algemene voorwaarden van XS4ALL, nergens staat wanneer hun “bruikleen modem” terug moet en ik heb in mijn kleine 25 jarige abonnementsperiode bij XS4ALL nog nooit van iemand gehoord dat er een vervangingswaarde geclaimd is.

Ik zoek nog even in algemene voorwaarden van XS4ALL van 2014

Artikel 1 Definities
CPE of Customer Premises Equipment: de apparatuur (waaronder de router en/of het modem) die noodzakelijk moet worden aangesloten op het netwerkaansluitpunt om de Klant in staat te stellen om Internet van XS4ALL af te nemen.

Artikel 7 CPE
7.1 Dit artikel is alleen van toepassing indien de Klant Internet van XS4ALL afneemt inclusief een bruikleen CPE.

7.2 Als onderdeel van de overeenkomst verschaft XS4ALL de Klant een CPE in bruikleen.

7.3 Bij defecten in de CPE die niet zijn toe te rekenen aan de Klant, ontvangt de Klant, na melding van het defect, binnen redelijke termijn, kosteloos een nieuwe CPE. De Klant kan aanspraak maken op dit recht gedurende de looptijd van de Overeenkomst.

7.4 Na ontvangst van de nieuwe CPE conform de regeling voorzien in artikel 7.3 dient de Klant binnen 1 week de defecte CPE aan XS4ALL, op eigen kosten, verpakt in een breukvrije verpakking, te retourneren, tenzij anders overeengekomen. Indien na ontvangst van de defecte CPE blijkt dat het defect aan de Klant is toe te rekenen, is de Klant aan XS4ALL een eenmalig bedrag verschuldigd ter vergoeding van de door XS4ALL terzake gemaakte kosten.

7.5 Bij het einde van de overeenkomst dient de Klant de door XS4ALL ter beschikking gestelde apparatuur terug te zenden naar XS4ALL indien XS4ALL hierom verzoekt. XS4ALL is gerechtigd kosten in rekening te brengen voor niet teruggezonden apparatuur en tevens voor de vervanging van gestolen, beschadigde of defecte apparatuur.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

Leuk bedacht, maar zoals je weet zijn de laatste algemene voorwaarden van toepassing (die van april 2023) en niet de algemene voorwaarden van 11 jaar geleden.

En ja, daar stond inderdaad dat XS4ALL gerechtigd was kosten in rekening te brengen voor niet teruggezonden apparatuur (de gekregen apparatuur ten gevolge van “gebruik maken van de modemactie” hoeft uiteraard niet retour), maar ik blijf bij hetgeen jij uit mijn verhaal aangehaald hebt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

Leuk bedacht, maar zoals je weet zijn de laatste algemene voorwaarden van toepassing (die van april 2023) en niet de algemene voorwaarden van 11 jaar geleden.

Je zei 25 jarige XS4ALL abonnee te zijn en nog nooit van zoiets van algemene voorwaarden gezien, volgens me zit 2014 midden in jouw XS4ALL periode. Bovendien kan ik alleen mijn eigen algemene voorwaarden (van 2014) uitzoeken, ik heb geen behoefte alle jaren van vreemde algemene voorwaarden te zoeken, maar dit is al genoeg bewezen dat je de onwaarheid vertelt.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

@TDN lezen is ook een vak, ik schreef “en ik heb in mijn kleine 25 jarige abonnementsperiode bij XS4ALL nog nooit van iemand gehoord dat er een vervangingswaarde geclaimd is.”

Nergens heb ik beweerd dat in eerdere algemene voorwaarden niets vermeld stond aangaande terugsturen van het modem, ik schreef dat in de huidige, nu geldende, algemene voorwaarden daaromtrent niets staat.

Dat jij geen behoefte hebt de huidige op de KPN website gepubliceerde algemene voorwaarden van XS4ALL tot je te nemen is geheel aan jou.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

​ik schreef “en ik heb in mijn kleine 25 jarige abonnementsperiode bij XS4ALL nog nooit van iemand gehoord dat er een vervangingswaarde geclaimd is.”

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536943

Ik heb de helpdesk vriendelijk gevraagd of niet wellicht niet mogelijk is om de fritzbox tegen een redelijke vergoeding over te mogen nemen. Bedenk wel dat de modem in kwestie al ruim 3 jaar oud is! Dus het is naar mijn idee vrijwel totaal afgeschreven.
Helaas is het volgens xs4all niet mogelijk. Als ik het zou willen houden zal ik echt volgens hun 199 eur moeten betalen.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

@TDN , dank voor de link, ik begrijp dat die TS gezwicht is voor de dreiging en de modem teruggestuurd heeft, nog steeds van niemand vernomen dat een bedrag (in voornoemde casus €199) daadwerkelijk in rekening gebracht is.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi allen! Fijn dat er zo meegedacht wordt. 

Je kunt ook vragen wat de vervangwaarde is als je het niet terugstuurt. Bij het negeren krijg je de vervangwaarde voor je kiezen. Als dit niet veel is, kun je besluiten het te negeren.

Dit is zeker een optie, al ben ik het ook met jullie eens wat betreft zelf de keuze krijgen of je de apparatuur wilt houden ja of nee. Die wens is bekend bij ons, dus ik hoop ook dat dit in de toekomst mogelijk wordt.
Beter voor het milieu, fijn voor de klanten, ik zie alleen maar voordelen. 🙂

Michel zei het al, maar voor de handigheid, je kunt inderdaad een FRITZ!Box aan je KPN abonnement toevoegen voor €7,49 per maand. 
Marktplaats is ook een goede tip, al snap ik dat het dubbel voelt om iets terug te moeten sturen wat je dan los weer terugkoopt.

Ik zal dit topic ook als voorbeeld meegeven aan het idee om de apparatuur over te mogen kopen. Weten ze in elk geval dat die wens er nog steeds is. 🙂