Skip to main content
Antwoord

Fritzbox 5530 maar dan op KPN ONT (via ethernetpoort)

• May 5, 2025
  • 5 reacties
  • 85 keer bekeken

Hi, ik zou graag de ExperiaboxV12 uit mijn netwerk willen krijgen en beschik nu over een Fritzbox 5530. Helaas nog niet de juiste SFP (XGS-GPON) module in huis en bijbehorende glasvezelpatch (moet ik nog bestellen) maar zou je de 5530 ook via de bestaande KPN ONT kunnen aansluiten op de 1ste LAN poort (die ook als WAN kan dienen)?

Ik vind veel artikelen over het verwijderen / vervangen van de KPN ONT maar niet over het hergebruiken van bestaande ONT met een andere router. 

Mocht dit mogelijk zijn, moet je dit dan ook via de vrije modem (rare woordkeuze bij glasvezel) pagina van KPN melden? 

Beste antwoord door Super_Dirk

Vandaag even de tijd genomen om de Experiabox V12 uit het thuisnetwerk te halen en dat is perfect gelukt.

Stappen:

1. Eerst de 5530 fiber voorzien van laatste firmware (8.x) door deze via LAN poort in het netwerk te hangen. Na patchen is deze nu up-to-date.
2. Ethernet patchkabel vanuit de ONT direct aangesloten op de WAN/LAN poort 1 van de 5530 Fiber.
3. Via standaard IP adres van de Fritzbox ingelogd en wizard doorlopen op basis van profiel KPN. Kies daar voor aansluiting via bestaande ONT en WAN poort (LAN 1 op de Fritzbox).
4. Klaar is kees - werkt perfect - TV+ werkt gewoon netjes op Multicast en mijn oude vertrouwde vaste telefoonnummer werd ook direct omgezet zonder enige manuele aanpassing.

Experiabox gaat nu de kast in… en nu verder met omnummeren vaste IP adressen in mijn netwerk (NAS / HA etc).

In een tweede fase ga ik nog wel een XGS-GPON SFP aanschaffen en een TK01 cover met juiste fiberpatch maar voor nu - eerste even dit verder optimaliseren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 5, 2025

Beste ​@Super_Dirk als je de glaskast gewoon laat zitten, kun je iedere router via een LAN-kabel tussen de glasvezelkast en de WAN-poort van de router verbinden.

Zie de handleiding van de FB voor de juiste instellingen.

Het heeft ook geen voordelen om het op een andere manier te doen.

Mensen gebruiken vaak een eigen router op een bestaand glasvezelpunt omdat een eigen rputer soms net iets meer mogelijkheden boedt dan de standaard router van een provider.

Houd de standaard router wel altijd bij de hand.

Ingeval van storingen moet de standaard router aangesloten zijn om een netwerkprobleem te kunnen verhelpen.

Zie ook onderstaande links voor aanvullende info:

https://community.kpn.com/kennisbank-thuisnetwerk-133

• Auteur
  • Topper
  • May 5, 2025

Thanks ​@JanD voor je snelle reactie. Zal de link nogmaals even doorpluizen. Zoek vooral antwoord op de vraag of dat de router aangemeld moet worden bij KPN als de bestaande ONT gebruikt wordt. 

Later zal ik wel zelf een SFP gaan bestellen voor de Fritzbox (XGS-GPon) om ook de derde poort van de router te kunnen gebruiken maar voor nu even via ethernet. 

• May 5, 2025

Thanks ​@JanD voor je snelle reactie. Zal de link nogmaals even doorpluizen. Zoek vooral antwoord op de vraag of dat de router aangemeld moet worden bij KPN als de bestaande ONT gebruikt wordt. 

Nee. Dat hoeft niet. In de webinterface kies je voor KPN als je provider. En je moet waarschijnlijk 1 van LAN poorten instellen als WAN poort. Die gebruik je om hem op het glasvezelkastje aan te sluiten. 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • May 6, 2025

Vandaag even de tijd genomen om de Experiabox V12 uit het thuisnetwerk te halen en dat is perfect gelukt.

Stappen:

1. Eerst de 5530 fiber voorzien van laatste firmware (8.x) door deze via LAN poort in het netwerk te hangen. Na patchen is deze nu up-to-date.
2. Ethernet patchkabel vanuit de ONT direct aangesloten op de WAN/LAN poort 1 van de 5530 Fiber.
3. Via standaard IP adres van de Fritzbox ingelogd en wizard doorlopen op basis van profiel KPN. Kies daar voor aansluiting via bestaande ONT en WAN poort (LAN 1 op de Fritzbox).
4. Klaar is kees - werkt perfect - TV+ werkt gewoon netjes op Multicast en mijn oude vertrouwde vaste telefoonnummer werd ook direct omgezet zonder enige manuele aanpassing.

Experiabox gaat nu de kast in… en nu verder met omnummeren vaste IP adressen in mijn netwerk (NAS / HA etc).

In een tweede fase ga ik nog wel een XGS-GPON SFP aanschaffen en een TK01 cover met juiste fiberpatch maar voor nu - eerste even dit verder optimaliseren.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Super, wat goed dat je er zo uit gekomen bent ​@Super_Dirk, dank voor het delen! Mogelijk zijn andere bezoekers hier er ook mee geholpen.