Skip to main content
Beantwoord

Fritzbox gebruiken ipv Experiabox

  • December 2, 2019
  • 43 reacties
  • 5701 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

43 reacties

  • Auteur
  • Helper
  • February 26, 2020

Update de firmware van jouw Fritz!Box 4040 naar versie 7.12 of nieuwer (7.14 is vandaag uitgekomen).

Daar is een configuratiewizard in opgenomen voor de KPN netwerken.

Draai die configuratiewizard en daarna kan je de Experia Box vervangen door jouw Fritz!Box.

Ik ben helaas een leek op dit gebied. Dus vandaar veel vragen.

Maar de fritzbox 4040 heeft alleen een routerfunctie toch? Ik heb toch een fritzbox nodig waar ook modemfunctie in zit? Of kan dat ook met de 4040? Ik zag wel op de 4040 de versie 7.14 staan. Dus dan zou ik de experiabox weg kunnen halen en de fritzbox aansluiten? De aansluiting die op het glasvezelkastje zit, is toch gewoon een internetkabel?


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • February 26, 2020

Update de firmware van jouw Fritz!Box 4040 naar versie 7.12 of nieuwer (7.14 is vandaag uitgekomen).

Daar is een configuratiewizard in opgenomen voor de KPN netwerken.

Draai die configuratiewizard en daarna kan je de Experia Box vervangen door jouw Fritz!Box.

Ik ben helaas een leek op dit gebied. Dus vandaar veel vragen.

Maar de fritzbox 4040 heeft alleen een routerfunctie toch? Ik heb toch een fritzbox nodig waar ook modemfunctie in zit? 

Als u xDSL hebt, dan heeft u een ingebouwd modem nodig ja. Als u glasvezel hebt niet. Want dan heeft u een los modem.


wjb
Wijsgeer
  • February 26, 2020

De 4040 heeft geen ingebouwd modem en is dus niet geschikt voor VDSL aansluitingen.


  • Auteur
  • Helper
  • February 26, 2020

Ik heb een glasvezelabonnement van KPN dus ik moet dan een nieuwe fritzbox aanschaffen om de experiabox te vervangen? Welke raad u dan aan?


wjb
Wijsgeer
  • February 26, 2020

Nee, 4040 is geschikt voor glas.


  • Auteur
  • Helper
  • February 26, 2020

Nee, 4040 is geschikt voor glas.

dus ik kand e experiabox weghalen en deze fritzbox ervoor in de plaats zetten? Aansluiten en de wizard draaien en dan zou internet en tv moeten werken?


peter-keetfm
Wijsgeer

7590 niks als gedonder mee (ga er vanmiddag nog eens na kijken)

de 7490 en 3 stuks getest model 7581 werken zonder problemen plug en play

even de weg volgen via het menu en kpn glas kiezen

blijkbaar met de 7590 werkt het niet bij mij

let wel op dat vaste telefoon "nog” niet werkt met een fritzbox


  • February 26, 2020

Hallo @Eshu , je schreef in een eerdere dat je iets moet vervangen, maar je moet niets, je kunt ook je bestaande Experia modem als router blijven gebruiken.

 


  • Auteur
  • Helper
  • February 27, 2020

wjb
Wijsgeer
  • February 27, 2020

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?


  • Auteur
  • Helper
  • February 27, 2020

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Vanochtend iets van 6x binnen een half uur. Laatste was om 07.36 uur vanochtend. 

Vannacht 2x.

Vanaf 07.36 tot nu geen meldingen meer.

 


wjb
Wijsgeer
  • February 27, 2020

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Vanochtend iets van 6x binnen een half uur. Laatste was om 07.36 uur vanochtend. 

Vannacht 2x.

Vanaf 07.36 tot nu geen meldingen meer.

Wel even blijven monitoren want dat betekent dat de verbinding telkens even verbroken was en dat is natuurlijk niet de bedoeling.


  • Auteur
  • Helper
  • February 27, 2020

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Vanochtend iets van 6x binnen een half uur. Laatste was om 07.36 uur vanochtend. 

Vannacht 2x.

Vanaf 07.36 tot nu geen meldingen meer.

Wel even blijven monitoren want dat betekent dat de verbinding telkens even verbroken was en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Nee, precies. Ik had het ook toen de experiabox nog gewoon aangesloten was. Het is echt iets van de laatste 2 weken.

Ik hou het in de gaten en anders meld ik mij wel weer.


  • Auteur
  • Helper
  • February 28, 2020

Ik bleef de meldingrn houden en heb toch besloten om kpn te bellen. Sdviescwas ipv6 uit te zetten op de fritzbox. Heb ik gedaan en alles is nu vele malen beter. Snellere upload, wifi is beter. Hartstikke fjjn. Alleen ik zie nog wel onderstaande melding in de log staan. Kan sat kwaad?

Timeout during PPP negotiation.

This is an event message from the "Internet" area.

This status message informs you that the system aborted trying to connect to the Internet because the expected response did not arrive within the specified time limit.

  1. If the error occurs again, check your access information and contact your internet service provider.

  • February 28, 2020

7590 niks als gedonder mee (ga er vanmiddag nog eens na kijken)

de 7490 en 3 stuks getest model 7581 werken zonder problemen plug en play

even de weg volgen via het menu en kpn glas kiezen

blijkbaar met de 7590 werkt het niet bij mij

let wel op dat vaste telefoon "nog” niet werkt met een fritzbox

Is de firmware versie van al deze apparaten hetzelfde?

Even simpel gedacht, ik ga ervan uit dat die provider profilen uniform zijn en onafhankelijk van de vele andere delen van de AVM/FritzBox software. Maar misschien gaat het bij AVM heel anders.


Eric van Uden
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

7590 niks als gedonder mee (ga er vanmiddag nog eens na kijken)

de 7490 en 3 stuks getest model 7581 werken zonder problemen plug en play

even de weg volgen via het menu en kpn glas kiezen

blijkbaar met de 7590 werkt het niet bij mij

let wel op dat vaste telefoon "nog” niet werkt met een fritzbox

Is de firmware versie van al deze apparaten hetzelfde?

Even simpel gedacht, ik ga ervan uit dat die provider profilen uniform zijn en onafhankelijk van de vele andere delen van de AVM/FritzBox software. Maar misschien gaat het bij AVM heel anders.

De KPN profielen zijn als het goed is in allen AVM producten gelijk.  Een KPN profiel voor de FRITZ!Box 7490 vindt je hier: https://nl.avm.de/fritz-lab/

De FRITZ!Box 7590 MOET 07.13 of nieuwer hebben. Deze FW is uitgebreid getest, dus als er een storing is met die fw willen wij het graag weten: https://nl.avm.de/service/ondersteuning/productkeuze/

 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Eric van Uden
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Ik bleef de meldingrn houden en heb toch besloten om kpn te bellen. Sdviescwas ipv6 uit te zetten op de fritzbox. Heb ik gedaan en alles is nu vele malen beter. Snellere upload, wifi is beter. Hartstikke fjjn. Alleen ik zie nog wel onderstaande melding in de log staan. Kan sat kwaad?

Timeout during PPP negotiation.

This is an event message from the "Internet" area.

This status message informs you that the system aborted trying to connect to the Internet because the expected response did not arrive within the specified time limit.

  1. If the error occurs again, check your access information and contact your internet service provider.

Aangezien er steeds minder vrije IPv4 adressen zijn, en er daarom er steeds meer Ipv6 nodig is, lijkt mij het uitzettten van Ipv6 niet de eerste keus. S.v.p. fout melden bij: https://nl.avm.de/service/ondersteuning/productkeuze/

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


  • Auteur
  • Helper
  • March 13, 2020

Nog een vraag.  Fritzbox 4040 geïnstalleerd, loopt 2 weken goed. Geen gekke dingen. Tot afgelopen woensdag. Toen zag ik in het logbestand staan dat 's nachts internet connection cleared. Na 2 pogingen van de fritzbox zelf had het weer internet. En vanmorgen was er weer geen internet maar zag niets in de logbestand staan. Frirzbox gereset, ook naar fabrieksinstellingen maar nog geen internet. Experiabox aangesloten en alles lijkt gewoon te werken. Daarna weer de fritzbox aangesloten en alles werkt weer. 

Was er een storing bij kpn vanochtend of zo? Zo rond 11.15 uur. Of kan het dan ergens anders aan.liggen?