Skip to main content
Antwoord

FTP poort 21 files uploaden werkt sinds gisteren plots niet meer

• March 4, 2025
  • 11 reacties
  • 259 keer bekeken

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img

Hallo,

sinds laatste update was de firewall aangepast naar medium, waardoor ftp port 21 upload files niet meer werkte.

heb toen firewall veranderd naar laag, toen werkte het weer.

tot aan vandaag, nu kan plots weer geen files uploaden?

weet iemand wat ik hier nu aan kan doen?

met vriendelijke groeten 

Rene Gieltjes

Heerde

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@Erik van KPN dankjewel, toch werkte het plots niet meer 3mrt nog wel, en 4 mrt niet meer.

Ja, dat klopt. Dat zei ik ook. Het zou geen merkbare dingen moeten geven, maar bleek dus wel zo te zijn. En dat is dan weer op te lossen door even de firewall op een ander niveau te zetten, en daarna weer terug op Laag.

Ok wel vreemd, wat is het verschil, tussen laag en aangepast, in aangepast kan ik zelf kiezen wat uit en aan kan.

Aangepast is de manier waarop je zelf tot in detail kunt bepalen wat je wel en niet wilt openzetten. Als je in eerste instantie voor Aangepast kiest, dan maak je eerst een keuze voor Alles Toelaten of Alles Blokkeren. Bij Alles Toelaten staat de firewall dan in de basis gelijk aan niveau Middel. Bij Alles Blokkeren staat hij gelijk aan niveau Hoog. En vervolgens kun je dan zelf aanvullende regels aan- en uitzetten om de firewall helemaal naar eigen smaak in te richten.

Meer informatie daarover en hoe dit werkt lees je in dit artikel:

Ik upload via de tool Filezilla naar een webpage. Hoe ik dat dan kan aanpassen weet ik niet, zo expert ben ik ook weer helaas niet. Maar erg bedankt voor je antwoord, want ik schrik dan, oh jee, hoe los ik dit nu weer op, maar nu aangepast werkt het. Dus wacht wel tot er ooit weer wat gebeurt, hoop het niet. Maar bedankt voor de service. Toch fijn dat communicatie zo mogelijk is. Want als gebruiker weet je soms geen raad, wordt soms zo complex. Fijne dag Erik, en echt heel erg bedankt. 

Oh ja, is er een betere tool dan Filezilla om ftp uploads te doen, die veiliger is en moet dan de host daar ook geschikt voor zijn?

FileZilla is op zich prima tool om te gebruiken. Het is alleen zo dat het FTP protocol niet versleuteld is, en daardoor per definitie onveiliger is. Er zijn versleutelde protocollen zoals SFTP, of FTPS. Om die te kunnen gebruiken moet de host dit ook ondersteunen. Dus dan zou je de hoster van jouw webpagina moeten vragen of zij een of beide ondersteunen. En wat je dan aan jouw kant in FileZilla moet invoeren om op die manier verbinding te maken.

Op dit plaatje lukt inloggen wel, maar mappenlijst kan niet worden opgehaald. Dit wil zeggen dat de verbinding via poort 21 goed werkt.

De mappenlijst word echter opgehaald via een andere poort. Daarvoor word een willekeurig hoog poortnummer gebruikt. Je weet niet welke dat is. Dat kan je niet weten, want dat is willekeurig.

Met de firewall op Laag/Standaard of Aangepast --> Alles toestaan staan alle hoge poorten open. Dus dan zou het moeten werken.

Waar je ook nog op moet letten: gebruik pasive ftp. Geen active ftp. Dit is een instelling in het ftp programma. 

Zoals Marlon al benoemt, ​@CD130, de verbinding werkt bij jou. Dus daarin is an sich niets aan de hand. De tips die Marlon geeft kunnen je verder helpen om de rest van de verbinding in stand te houden.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 4, 2025

Ik heb effe een ftp tool op mn Iphone geïnstalleerd.

en zet ik de wifi uit, dan werkt het wel.

oorzaak zit dus in de router van kpn, er is blijkbaar toch weer iets aangepast sinds 3 mrt 2025!

68StateofDecay
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Goedenavond Rene!

Ze voeren updates in batches uit aan de routers heb ik gemerkt, hebben ze toevallig niet weer een update uitgevoerd in je router? 

Als het nog steeds op low staat zul je wellicht iets kunnen proberen met de aangepaste poorten: https://community.kpn.com/kennisbank%2Dmodems%2D145/modems%2Dmet%2Dkpn%2Dsoftware%2Dfirewall%2Dinstellingen%2D614868#Hoe+stel+ik+regels+in+bij+Beveiligingsniveau%C2%A0Aangepast?

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/ftp%2Dserver%2Dinlogproblemen%2D608805/index2.html

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 4, 2025

Dankjewel voor je reactie. Ga het morgen lezen 

nee, geen nieuwe update, staat op laag nog steeds. Zonder internet/ wifi op iphone werkt wel. Kan ik een port 21 toevoegen, helpt dat? 

68StateofDecay
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Jazeker! Expliciet poort 21 toetemming geven dat deze gebruikt mag worden. Mijn KPN internet werkt nog niet dus ik kan niet testen hoe het in de KPN modem er uit moet zien.

IP-versie: meestal ipv4
Protocol: TCP
Doel poortnummer: 21
ID: ftp
Actie: accept

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 5, 2025

Ziet erna uit dat ze toch weer iets hebben aangepast.

Kijk, ik had beveiliging niveau op laag staan, werkte sinds gisteren 3nov niet meer, plots.

Heb hem nu gezet op aangepast en klik op “Alles Toelaten”

Als ik dit doe, werkt het weer, poef, gelukkig.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 6, 2025

Hoi ​@Rene Heerde, de mini-update die jij gehad hebt zou helemaal geen merkbare dingen moeten geven. Dus ik heb dit nagevraagd. Wat we zien is dat het opnieuw instellen van je firewall niveau op Laag dit weer hersteld. Dus, wat je dan doet is eerst even de firewall op een hoger niveau te zetten en op te slaan. En daarna zet je hem weer terug op Laag. De FTP poort 21 staat dan weer open. Jij hebt hem nu op Aangepast gezet, als je hem dan nu weer zou terugzetten op Laag, dan werkt het ook gewoon weer.

Wel raad ik op het gebied van FTP aan om over te stappen op SFTP, dat is een stuk veiliger.

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 6, 2025

Hoi ​@Erik van KPN dankjewel, toch werkte het plots niet meer 3mrt nog wel, en 4 mrt niet meer.

Ok wel vreemd, wat is het verschil, tussen laag en aangepast, in aangepast kan ik zelf kiezen wat uit en aan kan. Ik upload via de tool Filezilla naar een webpage. Hoe ik dat dan kan aanpassen weet ik niet, zo expert ben ik ook weer helaas niet. Maar erg bedankt voor je antwoord, want ik schrik dan, oh jee, hoe los ik dit nu weer op, maar nu aangepast werkt het. Dus wacht wel tot er ooit weer wat gebeurt, hoop het niet. Maar bedankt voor de service. Toch fijn dat communicatie zo mogelijk is. Want als gebruiker weet je soms geen raad, wordt soms zo complex. Fijne dag Erik, en echt heel erg bedankt. 

Oh ja, is er een betere tool dan Filezilla om ftp uploads te doen, die veiliger is en moet dan de host daar ook geschikt voor zijn?

• March 6, 2025

Hier werkt het sinds gisteren ook niet meer… Heb het nog niet werkend gekregen helaas.

Eergisteren werkte het nog wel, sinds gisteren niet meer. Laag omgezet naar Aangepast en weer terug en nu lijkt hij wel in te loggen, maar hij kan nog steeds de mappenlijst niet ophalen: 

Waardeloos dat FTP via port 21 door een firmwareupdate niet meer werkt. ​@Erik van KPN SFTP klinkt leuk… maar dan moet het wel worden aangeboden door de webhoster…

Mac verbonden met hotspot (tevens KPN ;)) En dan werkt het wel goed.

• March 6, 2025

Vaag… Via hotspot werkte het zojuist wel…, daarna op de wifi werkte het weer niet met dezelfde fout als hierboven.

Verbinding/site verwijderd in FileZilla > opnieuw toegevoegd… en nu werkt het wel weer…

• March 6, 2025

Op dit plaatje lukt inloggen wel, maar mappenlijst kan niet worden opgehaald. Dit wil zeggen dat de verbinding via poort 21 goed werkt.

De mappenlijst word echter opgehaald via een andere poort. Daarvoor word een willekeurig hoog poortnummer gebruikt. Je weet niet welke dat is. Dat kan je niet weten, want dat is willekeurig.

Met de firewall op Laag/Standaard of Aangepast --> Alles toestaan staan alle hoge poorten open. Dus dan zou het moeten werken.

Waar je ook nog op moet letten: gebruik pasive ftp. Geen active ftp. Dit is een instelling in het ftp programma. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 7, 2025

Ja, dat klopt. Dat zei ik ook. Het zou geen merkbare dingen moeten geven, maar bleek dus wel zo te zijn. En dat is dan weer op te lossen door even de firewall op een ander niveau te zetten, en daarna weer terug op Laag.

Ok wel vreemd, wat is het verschil, tussen laag en aangepast, in aangepast kan ik zelf kiezen wat uit en aan kan.

Aangepast is de manier waarop je zelf tot in detail kunt bepalen wat je wel en niet wilt openzetten. Als je in eerste instantie voor Aangepast kiest, dan maak je eerst een keuze voor Alles Toelaten of Alles Blokkeren. Bij Alles Toelaten staat de firewall dan in de basis gelijk aan niveau Middel. Bij Alles Blokkeren staat hij gelijk aan niveau Hoog. En vervolgens kun je dan zelf aanvullende regels aan- en uitzetten om de firewall helemaal naar eigen smaak in te richten.

Meer informatie daarover en hoe dit werkt lees je in dit artikel:

Ik upload via de tool Filezilla naar een webpage. Hoe ik dat dan kan aanpassen weet ik niet, zo expert ben ik ook weer helaas niet. Maar erg bedankt voor je antwoord, want ik schrik dan, oh jee, hoe los ik dit nu weer op, maar nu aangepast werkt het. Dus wacht wel tot er ooit weer wat gebeurt, hoop het niet. Maar bedankt voor de service. Toch fijn dat communicatie zo mogelijk is. Want als gebruiker weet je soms geen raad, wordt soms zo complex. Fijne dag Erik, en echt heel erg bedankt. 

FileZilla is op zich prima tool om te gebruiken. Het is alleen zo dat het FTP protocol niet versleuteld is, en daardoor per definitie onveiliger is. Er zijn versleutelde protocollen zoals SFTP, of FTPS. Om die te kunnen gebruiken moet de host dit ook ondersteunen. Dus dan zou je de hoster van jouw webpagina moeten vragen of zij een of beide ondersteunen. En wat je dan aan jouw kant in FileZilla moet invoeren om op die manier verbinding te maken.

Zoals Marlon al benoemt, ​@CD130, de verbinding werkt bij jou. Dus daarin is an sich niets aan de hand. De tips die Marlon geeft kunnen je verder helpen om de rest van de verbinding in stand te houden.