Skip to main content
Beantwoord

FTP poort 21 openen in V10 of V12?

• 6 maart 2025
  • 2 reacties
  • 45 keer bekeken

Winne Malaya
Nieuwkomer

Als ik mijn FTP gegevens invul wordt de verbinding geopend, maar gaat na 20 seconden weer dicht. De poort die ik gebruik is poort 21. MijnDomein laat weten dat dit een probleem is binnen KPN, die ik sinds een paar maanden gebruik, maar ze kunnen dat telefonisch niet oplossen. 

Wat te doen?

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@Winne Malaya, welkom hier :)

Ervaar jij dit probleem sinds een dag of twee, of al langer?

Als het sinds een dag of twee is, dan is het volgende aan de hand:  We hebben een mini-update uitgebracht bij een aantal klanten. Deze heeft verder geen, voor jou merkbare, wijzigingen. Maar we zien dat het kan gebeuren dat de ftp-verbinding daarna geblokkeerd is. Gelukkig kun je dit ook snel weer herstellen.

Log in op de webinterface van je modem. Zet je firewall niveau even op een hogere instelling, en zet hem daarna weer terug op Laag/Standaard. Daarna staat de FTP-poort 21 weer open.

Als je dit probleem al langer hebt, dan staat jouw firewall instelling op dit moment waarschijnlijk juist al op een hoger niveau. En binnen dat hogere niveau wordt poort 21 bewust dichtgezet. Je kunt de firewall dan op niveau Laag/Standaard instellen. Maar wat we dan eigenlijk aanraden is om niveau Aangepast te gebruiken. Hoe dat werkt lees je hier:

In het algemeen raad ik echter voor FTP aan om over te stappen op het SFTP protocol, dat is veiliger.

Bekijk origineel

2 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 29073 reacties
  • Antwoord
  • 6 maart 2025

Hoi ​@Winne Malaya, welkom hier :)

Ervaar jij dit probleem sinds een dag of twee, of al langer?

Als het sinds een dag of twee is, dan is het volgende aan de hand:  We hebben een mini-update uitgebracht bij een aantal klanten. Deze heeft verder geen, voor jou merkbare, wijzigingen. Maar we zien dat het kan gebeuren dat de ftp-verbinding daarna geblokkeerd is. Gelukkig kun je dit ook snel weer herstellen.

Log in op de webinterface van je modem. Zet je firewall niveau even op een hogere instelling, en zet hem daarna weer terug op Laag/Standaard. Daarna staat de FTP-poort 21 weer open.

Als je dit probleem al langer hebt, dan staat jouw firewall instelling op dit moment waarschijnlijk juist al op een hoger niveau. En binnen dat hogere niveau wordt poort 21 bewust dichtgezet. Je kunt de firewall dan op niveau Laag/Standaard instellen. Maar wat we dan eigenlijk aanraden is om niveau Aangepast te gebruiken. Hoe dat werkt lees je hier:

In het algemeen raad ik echter voor FTP aan om over te stappen op het SFTP protocol, dat is veiliger.

• 5705 reacties
  • 6 maart 2025
Winne Malaya schreef:

MijnDomein laat weten dat dit een probleem is binnen KPN...

Mijndomein heeft ook geen SFTP of FTPS zeker?

Reageer