Skip to main content

Via student aan huis heb een gastaccount laten aanmaken op onze wifi ruiter. Deze is bedoeld voor gasten in ons zomerhuis in de tuin.  Voor de tv en internet is in het zomerhuis  een splitter aangebracht. Nu doet het gasten account het wel bij ons in huis, maar niet in het zomerhuis. De student heeft nog geprobeerd in de splitter te komen maar dat is niet gelukt. Welke oplossing is er in toch in het zomerhuis het gasten account te kunnen krijgen?

Welk modem heeft u? Bij de KPN Box 14 is een LAN poort in te stellen als gastennetwerk. Maar deze krijgt u alleen bij glasvezel en daarbij dan het 4 gbit abonnement. 

En ik denk dat een tv ontvanger van KPN het niet doet op het gastennetwerk.

Een splitter is een vies woord in een utp netwerk. Ik hoop dat u "switch" bedoeld. Wat is het merk en type?

Bij de KPN Box 12 met nieuwe "KPN software" zit het gastennetwerk op vlan 1977. Met de juiste switch is dat dan zo in te stellen dat het hele tuinhuis daar op zit.


Lastig. Het gast wifi werkt alleen op de router.

Je spreekt over een splitter in het tuinhuis. Daaruit concludeer ik dat er een internet kabel naartoe loopt. Via die zouden gasten de (gast) wifi zo kunnen omzeilen. 

Op de splitter zou dan weer een wifi accesspoint kunnen. De SuperWiFi 2 heeft geen gastwifi. Dan zitten ze dus wel in je eigen netwerk. 

Met de tv ontvanger zitten ze ook op jouw gegevens inclusief opnames!


Inderdaad, ze zien hetzelfde op tv als wij, inclusief netflix. Maar dat vind ik niet zo'n probleem. Ik heb niets te verbergen.  Maar ik vind het wel een probleem als er zaken op ons internet worden gedaan die misschien niet deugen. Om dat te voorkomen wil ik graag een gast account. De wifi ruiter is een experia 10. Daar is al een gast account op gemaakt. Maar dat valt weg bij het zomerhuisje. De inderdaad switch is een netgear plusswitch. 

Als ik het goed begrijp kan ik daar nou een eigen. router op zetten?  Gewoon inpluggen? Dat zou wel een oplossing zijn!


Maar ik vind het wel een probleem als er zaken op ons internet worden gedaan die misschien niet deugen. Om dat te voorkomen wil ik graag een gast account. 

Daar gaat een gastwifi niets aan veranderen. Ook dat loopt over jouw internet aansluiting. Jouw IP dus. 

Het gastwifi scheidt alleen intern, niet extern. 


Oh dat is jammer. Dan kunnen ze net zo goed op onze wifiaansluiting. Dan is een gast wifi ook niet nodig. 

Dank voor het mee denken. 


Nou ja... een gastennetwerk zorgt er natuurlijk wel voor dat gasten geen toegang hebben tot uw apparaten. 


@Nick83 Totdat ze de netwerkkabel uit de tv-tuner halen en deze in hun laptop steken….


@Nick83 Totdat ze de netwerkkabel uit de tv-tuner halen en deze in hun laptop steken….

Dan maak je dat toch fysiek onmogelijk.


@Nick83 Totdat ze de netwerkkabel uit de tv-tuner halen en deze in hun laptop steken….

Dan maak je dat toch fysiek onmogelijk.

Hoe doet je dat? De lan kabel vast lijmen? Dan loop KPN amok als de ontvanger moet terug gestuurd worden.


@Nick83 Totdat ze de netwerkkabel uit de tv-tuner halen en deze in hun laptop steken….

Dan maak je dat toch fysiek onmogelijk.

Hoe doet je dat? De lan kabel vast lijmen? Dan loop KPN amok als de ontvanger moet terug gestuurd worden.

Gewoon de TV ontvanger in een afgesloten kistje plaatsen en de netwerkkabel door een klein gaatje naar binnen voeren.


Hi @Sandra Br, ik zie dat de community je al te hulp is geschoten en je voorzien heeft van informatie en tips 😊

Weet je zo voldoende of heb je nog aanvullende vragen over hoe je het nu het best kunt regelen voor het zomerhuisje?


@Sandra Br, Welke Experia/KPN Box heb je?

En wat is het merk en type van die "splitter" (switch)?


@Nick83 Totdat ze de netwerkkabel uit de tv-tuner halen en deze in hun laptop steken….

Dan maak je dat toch fysiek onmogelijk.

Hoe doet je dat? De lan kabel vast lijmen? Dan loop KPN amok als de ontvanger moet terug gestuurd worden.

Gewoon de TV ontvanger in een afgesloten kistje plaatsen en de netwerkkabel door een klein gaatje naar binnen voeren.

De switch moet dan ook in dat afgesloten kastje staan. Misschien is dat sowieso verstandig als je "vreemde" gasten krijgt. Want sommige roven alles mee wat los en vast zit. Hou daar rekening mee.

Ik word trouwens op sociale media de laatste tijd plat gespamt met reclame over allerlei netwerkproducten. Waaronder ook speciale kapjes die je over utp stekkertjes kunt zetten en waarmee je die soort op slot kunt zetten. Dan kun je het lipje niet meer indrukken en zo dus de stekker er niet meer uithalen.

Met een eigen router zou je de tv ontvangers op een apart netwerk kunnen zetten. Volgens mij heeft WJB dat ook. En daarbij zou je het dmv een MAC filter zo kunnen maken dat op dat netwerk alleen de tv ontvangers toegang hebben tot internet. 


Met een eigen router zou je de tv ontvangers op een apart netwerk kunnen zetten. Volgens mij heeft WJB dat ook.

Klopt, ik heb op mijn EdgeRouter 4 het gastnetwerk op een apart vlan staan zodat mijn TP-Link accesspoints (2x EAP610 en 2x EAP610-outdoor) op dat vlan een gast wifi netwerk aan kunnen bieden.

Nu hebben de V12 en de V14 ook een apart vlan (vlan 1977) voor het gastnetwerk en met met een vlan aware switch is het dus mogelijk om zowel het gewone LAN (voor de TV ontvanger) als het gastnetwerk (voor de wifi) naar het zomerhuisje te brengen. Op een vlan aware switch kan je die dan weer uitsplitsen en er voor zorgen dat alleen de TV ontvanger op de het gewone LAN zit terwijl je m.b.v. een wifi accesspoint een gastnetwerk op vlan 1977 kunt plaatsen.


Reageer