Skip to main content

Al een half jaar slechte internetsnelheden. Vandaag voor de 3e keer weer contact gehad. Vermoedelijk na werkzaamheden aan het netwerk hier in de buurt in oktober 2023 is de downloadsnelheid slechter geworden. Haalde eerder van de 1GB abbo met gemak 940 download en upload 960 en vaak hoger.

 

Nu is het downloaden 500 tot max 750mb echt heel onstabiel. Uploaden nog wel in orde als voorheen. Verschillende kabels, verschillende apparatuur, resets, stroomloos, van alles geprobeerd.

 

Uur aan de telefoon met Denise. Vaak langdurig in de wacht gezet en ik vraag mij af of het niet gewoon show was alsof er druk werd overlegd en er dingen werden uitgezocht….

Het probleem is bekabeld rechtstreeks aan de KPN 12 modem. Wifi gebruik ik niet van de KPN modem. Allerlei probleemoplossers moeten er weer doorlopen worden, zelfs de wifi variant. “Lankabel, (die er tijdelijk voor service en testen), tussen modem en laptop 2 minuten stroomloos maken en weer opnieuw aansluiten” (??????). Tot aan wederom resetten van de modem wordt geopperd.

De KPN Box 12 kan volgens haar maar maximaal 600mb wifi en maximaal 800mb op de lan kabel. Dus een gig kun je er niet mee halen. Dat kan de hardware niet. Dan moet je de KPN Box 14 hebben. Die kan 4gig.

Ik geef haar al aan dat het niet klopt wat ze zegt, maar nee, ze heeft het opgezocht en overlegd. Dat is het.

Ze garanderen geen internetsnelheden. Helemaal niets. Er kan dus niets aan gedaan worden. Het kan goed komen door de werkzaamheden, maar daar kunnen ze niets aan veranderen.

Ik opper nog het laten vervangen van het oude F3100 NT Glasvezel kastje met de nieuwe Nokia. Nee hoor, dat heeft geen zin.

Ik opper nog als deze router het niet kan, dan te vervangen met de KPN Box 14 als die dat wel kan. Nee hoor want deze router is niet stuk.

Dan opper ik maar een korting want jullie kunnen niet leveren waar ik voor betaal. Nee zegt ze, dan moet je verlengen en wij garanderen geen snelheden.

Betaal je dan maandelijks €190 totaal aan abonnementskosten voor. Meer dan 20 jaar klant!

Hoi @Sarge01 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen zou je met een 1 GBit internetabonnement minimaal 920 download en 920 upload moeten halen, alles wat meer is, is meegenomen.
De KPN Box 12 kan tot 1 GBit aan download snelheid verwerken, anders zou je hem niet krijgen bij dit KPN internetabonnement, KPN Box 14 krijg je uitsluitend bij het 4 GBit internetabonnement van KPN.

Dat je gemiddeld 600 Mbit behaald op WiFi is op zich niet raar en ook correct, en mede afhankelijk van waar je het KPN Modem hebt staan, en of er factoren zijn die het WiFi signaal kunnen verstoren.
Maar met een UTP kabel direct aangesloten op het modem en je PC, zou je bovenstaande snelheden moeten kunnen halen.

Ik adviseer je daarom ook om met de storingsdienst van KPN te bellen, daar zal een medewerker een lijnmeting gaan verrichten tussen de wijkcentrale en het modem bij je thuis.
Als daar verstoringen uit naar voren komen, dan kan daar in samenspraak met jouw een monteur voor ingepland worden, die het komt repareren.

De storingsdienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 0800-0402.
Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in: Ik heb een storing en je wordt doorverbonden.

 


Hoi Michel,

Ik gebruik de wifi niet, dus ik weet niet wat daar daadwerkelijk uit komt. Het gaat erom dat de medewerker achter het 0800-0402 nummer dergelijke verhalen ophangt. De wifi 6 van de 12 Box kan hardwarematig veel hogere snelheden aan. Bekabeld kun je gewoon de max halen. Uiteraard minus het van verlies van snelheid tussen wijkcentrale en woning.

 

Feit is natuurlijk ook dat het eerder gewoon echt prima in orde was, tot het ineens niet meer zo was. De verbinding is altijd echt 100% geweest. Ben niet voor niets al meer dan 20 jaar klant, inclusief alles aan mobiel en internet met mijn eigen bedrijf. Ik kan het ook bijna dagelijks meten, want normaal gesproken heb ik een dure router erachter hangen, die intern de snelheden meet. Daar hou ik uiteraard rekening met iets verlies.

Bij het testen, haal ik deze er uiteraard achterweg en meet ik alles rechtstreeks op de 12 Box. Die geeft dezelfde problemen. Ik sluit dan de lankabel direct aan op de 12 Box, je weet wel die kabel die ik 2 minuten stroomloos moest maken en het daarna weer beter kon zijn...

In oktober hebben we destijds bericht gekregen van werkzaamheden in de buurt aan het netwerk. Ergens daarna is het probleem pas ontstaan. Ik heb echt het idee dat in de wijkcentrale iets gedaan is met de verdeling van aanbod of wat dan ook, waardoor het downloaden zo enorm fluctueert. Misschien te weinig hardware of bandbreedte voor de gehele wijk? Geen idee. Ook omdat de upload eigenlijk altijd in orde is. Sterker nog die was vaak hoger dan nodig. Ook zie ik dat in december het pas echt veel slechter is geworden. Een paar dagen nadat de modem een update heeft gekregen. Was het echt is, blijft gissen.

 

Dit zijn metingen uit de router die erachter hangt. Daar zit dus wat verlies in, wat te verwachten is.

2024-07-26 2:23 .

download 556.57 Mbps | upload 852.44 Mbps

2023-12-18 11:45 . 

download 554.66 Mbps | upload 815.54 Mbps

2023-12-17 11:56 .

download 557.07 Mbps | upload 823.55 Mbps

2023-10-12 10:26 .

download 858.4 Mbps | upload 824.54 Mbps

 

Denk de belangrijkste tip voor de klantenservice. Als je geen antwoord hebt, verzin er dan geen. Probeer niet iedere vraag of probleem van een antwoord of uitleg te voorzien als die er niet is. Daar kijken mensen doorheen. Dat leer je ook als je instructie of les gaat geven. Weet je het niet, dan zeg je dat en ga je het opzoeken of kom je er op terug. Samen naar oplossingen zoeken om de klant te helpen en niet zeggen, dat je er niets aan gaat doen, omdat je geen snelheden kunt garanderen en de apparatuur gewoon niet meer kan dan dat. De oplossingen zijn er, soms niet eens heel ingewikkeld.


Hi @Sarge01, ik denk graag mee. 

Hoewel ik even moest grinniken om het stroomloos maken van het netwerkkabel is dat uiteraard niet zoals het hoort, op zijn zachts gezegd. Nu verwacht ik dat dit een incident is. 

Dan nu het belangrijkste: de snelheid. Voor de duidelijkheid wil ik van je weten of je deze stappen hebt uitgevoerd. Koppel alle apparatuur van de Box 12 af. Haal het glasvezelkastje 5 minuten van stroom. Reset daarna de Box 12 zoals aangegeven. Voer daarna wederom een test met een pc/laptop die met een kabel is aangesloten. 

Voor de zekerheid, het netwerkkabel tussen het glasvezelkastje en modem heb je ook vervangen? 


Reageer