Skip to main content

Ik had een aanbod gekregen om van 200Mb naar 1G te gaan en dat was zo aantrekkelijk dat ik gelijk ja heb gezegd. Ik heb een Fritzbox 7590AX en voor de upgrade had ik overal 200Mb en na de upgrade helaas ook. Ik kan op de Fritzbox zien dat de snelheid 1G is (moet ik dan maar geloven), maar overal in huis ben ik er op achteruit gegaan. Heb de glasvezel kastje en het modem al 30 seconden van het stroom gehaald maar zonder resultaat. Is er nog een andere instelling die ik moet doen? 

Hoe meet u die 200 Mbps? Via WiFi of bedraad rechtstreeks op de 7590?
 


Hi @Ernst-Jan De Fritzbox meet de lijn van KPN en de andere metingen zijn via WiFi. Zoals gezegd had ik een 200Mb abonnement en overal via Wifi 200Mb, maar nu wordt het haast niet hoger. Ik weet dat ik bekabeld ook moet meten, maar dat wil nu helaas niet. KPN heeft bij de installatie die 200Mb ook zelf gemeten, dus we mogen er vanuit gaan dat dit wel goed zit. Moet ik op de Fritzbox iets veranderen ?


Het internet abonnement dat u afsluit bepaalt de snelheid TOT de Fritzbox. De snelheid die de Fritzbox draadloos doorgeeft veranderd daar niet door. Alleen door die WiFi te verbeteren kan de snelheid verhoogd worden.

Een 7590AX kan hogere snelheden draadloos bieden. Dus 200 Mbps. is vrij laag. Factoren die dat o.a. beïnvloeden:

  • storingen door bijvoorbeeld de buren, zonnepanelen, led verlichting etc.
  • de gebruikte band: 2.4 of 5Ghz.
  • de kanalen die gebruikt worden
  • instellingen zoals bandbreedte
  • protocol 802.11n, 802.11ac, 802.11ax
  • afstand tussen pc en modem
  • ouderdom pc; heeft deze ac of ax
  • etc. etc.

Als u bedraad aan de Fritzbox meet dan weet u pas of KPN de beloofde 1Gbps. uit uw abonnement levert. Een draadloos gemeten snelheid zegt daar niets over. U hebt nu de snelweg verbreed maar met dezelfde auto rijdt u dan echt niet sneller!

En waar/hoe meet u die 1Gbps. die u noemt? Is dat een meting of is dat de melding dat de snelheid op de WAN poort ingesteld staat op 1Gbps.? Dat laatste zegt niets over de snelheid die over die verbinding gaat. 
Rapporteert de 7590 deze snelheid ergens door echt een meting te doen, SpeedTest o.i.d.?

 

 


@Noway Dude Zonder concrete informaties over je hardwaren kan man alleen algemene advies geven. Test jouw wifi snelheid met speedtest app (niet met browser) en breng het test apparaat dichtbij het modem. Falls de snelheid niet hoger wordt, deactiveer WP3, PMF en "verschillend namen voor Wifi 2,4 & 5 GHz” en activeren "wifi namen altijd zichtbaar” en "automatisch wifi kanaal” in Fritzbox, Falls de snelheid dichterbij hoger wordt, dan is een of meer Fritz Repeater aangeraden om verder weg ook hoge snelheid bij wifi te bereiken. 


@Ernst-Jan @TDN Dank je voor jullie reacties. Ik heb een 7590AX op de begane grond en op de 1ste verdieping een 3000AX en in de schuur een 1200AX. Het is geplaatst met de Fritzmeter waardoor de apparaten in het groen staan (optimale verbinding). De 3 apparaten staan in Mesh-mode met de 759”AX als master. Het rare is dat ik overal 200Mb had en na de update zie ik inmiddels wel een kleine verhoging, maar 1G is mijlenver weg. Het bevreemd mij enorm.


Wat in het algemeen kan helpen voor een hogere snelheid:

  • Wifirepeaters bekabeld aansluiten voorzover nog niet het geval
  • Verbindingssnelhden Glasvezel in Fritz!box aanpassen naar 1GBit voor zover dat nog niet gebeurd.
  • Evt. QOS instellingen onder Internet > Filters > Prioriteren uitzetten.

@Ernst-Jan @TDN Dank je voor jullie reacties. Ik heb een 7590AX op de begane grond en op de 1ste verdieping een 3000AX en in de schuur een 1200AX. Het is geplaatst met de Fritzmeter waardoor de apparaten in het groen staan (optimale verbinding). De 3 apparaten staan in Mesh-mode met de 759”AX als master. Het rare is dat ik overal 200Mb had en na de update zie ik inmiddels wel een kleine verhoging, maar 1G is mijlenver weg. Het bevreemd mij enorm.

Heeft u mijn bericht wel gelezen? WiFi snelheid staat volledig los van de snelheid van centrale naar uw huis. Als u niets aan de WiFi veranderd blijft dit 200 Mbps. zelfs als u het KPN 4 Gbps abonnement zou nemen.

 


@Ernst-Jan Ik heb je bericht zeker gelezen , dank je. De Fritzbox 7590AX ondersteunt hoge snelheden over Wifi en zou geen moeite moeten hebben om de 1G te laten zien. Zoals ik hierboven aangaf heb ik het optimale resultaat volgens de Fritzbox. De metingen doe ik via speedtest.


@Ernst-Jan Ik heb je bericht zeker gelezen , dank je. De Fritzbox 7590AX ondersteunt hoge snelheden over Wifi en zou geen moeite moeten hebben om de 1G te laten zien. Zoals ik hierboven aangaf heb ik het optimale resultaat volgens de Fritzbox. De metingen doe ik via speedtest.

Dus op zoek gaan waarom u niet hoger komt. Flink aantal suggesties in mijn reactie.

Belangrijkste vraag is waarmee u die 200 Mbps. meet. Zou nl. best kunnen dat dat apparaat de bottle neck is.

 


Kanaal staat op automatisch en WP3 staat uit


Belangrijkste vraag is waarmee u die 200 Mbps. meet. Zou nl. best kunnen dat dat apparaat de bottle neck is.

 


Hierbij test van de AX router: praktisch gezien vindt je tussen 400 en 560 via de wifi, maximaal 800 met een client die dit ook aan kan, als je naast de router staat.

https://www.techradar.com/reviews/avm-fritzbox-7590-ax

 

Als je de accespoints wifi wifi verbindt (dus niet bedraad vanaf de router) dan kan het inderdaad met elk merk zomaar de helft worden, zelfs met een groen lampje.

Je verwachtingen liggen denk ik onrealistisch hoog. Bekabelen helpt enorm.

 


Hierbij test van de AX router: praktisch gezien vindt je tussen 400 en 560 via de wifi, maximaal 800 met een client die dit ook aan kan, als je naast de router staat.

 

Daarom heb ik dus al twee keer gevraagd welk apparaat gebruikt wordt bij de meting van de WiFi snelheid. Als die bijvoorbeeld 802.11n is houdt het snel op.

Maar er komt geen antwoord dus komen we niet verder. Ik laat het dus hierbij.

 


Hi @Ernst-Jan @EAZ1964 Dank jullie voor jullie reacties. Ik kon helaas vanwege mijn onregelmatige werk niet sneller reageren, excuses hiervoor. Ik heb vandaag meer tijd om naar jullie suggesties te kijken, waarvoor dank.
 

Ik meet de snelheden met de iPad Pro M1 en iPhone 14Pro middels Speedtest en ook de app van Fritzbox. Dus de apparaten zijn de issues niet. Het staat allemaal in Mesh dus ook hierdoor zal er wel wat snelheid verlies zijn, maar geen snelheidswinst is erg raar. Ik zal vandaag ook bekabeld een meeting doen om alles uit te sluiten. 
 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.


Bekabeld is de snelheid goed conform verwachting.


  1. Die 3000Ax, daarvan begrijp ik dat die niet bekabeld is aangesloten. Helpt het als je die bekabeld aansluit?
  2. is er verschil in snelheid als je bij de router staat, en als je naast de 3000ax staat?
  3. Kun je bevestigen op welke kanalen je zit en of de iphone inderdaad aan 5ghz verbinden? (desnoods 2.4 even uitschakelen.
  4. Staat in de 3000ax en in de 1200ax het automatisch overnemen van de mesh instellingen aan, en zijn de laatste firmwares overal op (7.57)
  5. zijn er meldingen in het log? bij sommige mensen die bijvoorbeeld bij schiphol/havens wonen schakelt de 5ghz continue uit ivm radardetectie, en dient de 5ghz op een laag kanaal gezet te worden.

 


@EAZ1964 Dank je voor je reactie. Ik heb op advies van een medewerker de glasvezelaansluiting 10 minuten van de stroom afgehaald, de originele stekker 🔌 ivm kortsluiting. Het schijnt dat na 10 minuten de “registratie van de kast” wegvalt en alles weer opnieuw wordt opgehaald. Dit heeft inderdaad resultaat gehad. Ik heb nu beduidend meer Wifi.


ad 1. Helaas is dat niet mogelijk ivm de bouw van mijn huis.

ad 2. Ja, maar dit was minimaal.

ad 3. Het was idd 5ghz.

ad 4. Ze staan in Mesh volgens symbool en met de laatste update. Ik ga er vanuit dat door het symbool de instellingen worden overgenomen.

ad 5. Ik zag dat idd een paar keer in de gebeurtenissen staan (5ghz) ivm radar. Ziekenhuis zit op 2km en vliegveld op 3km


We komen elke keer een stap verder, dank jullie wel. 

 

 


“Bekabeld is de snelheid goed conform verwachting.”

Dus wat is dan het nut van de apparatuur resetten?

(Spoiler: geen.)

Na die actie is er door de Fritzbox vrijwel zeker een ander kanaal gekozen waardoor WiFi een andere snelheid (in dit geval dus hoger) geeft. Zodra er een detectie is van een ander signaal zoals radar van dat vliegveld, weeralarm of iets militair zal de FB dat detecteren en weer een ander kanaal (moeten!) kiezen en bent u misschien weer terug bij af.

Het is niet anders, WiFi is nu eenmaal een beetje voodoo.


de 5ghz kanalen waar je geen last van radar hebt zijn 36, 40, 44 of 48.

Je kunt een kanaal in die reeks vast instellen, als je in de grafiek van van de FB ziet dat daar niet te veel buren op zitten.


“Bekabeld is de snelheid goed conform verwachting.”

Dus wat is dan het nut van de apparatuur resetten?

.

Het hielp. Dat Wifi een beetje voodoo is kan ik wel onderschrijven 👍.


de 5ghz kanalen waar je geen last van radar hebt zijn 36, 40, 44 of 48.

Je kunt een kanaal in die reeks vast instellen, als je in de grafiek van van de FB ziet dat daar niet te veel buren op zitten.

Ga ik zeker morgen proberen. Zag zojuist bij FB op de site hier ook al een FAQ over, maar geen voorkeur voor kanalen.


@EAZ1964 Bijgaand tref je 2 plaatjes aan. Welk advies zou je geven voor het vastzetten van de kanalen? Ik hoor graag van je.


Eea staat hier netjes beschreven:

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/1349_5GHz-Wi-Fi-netwerk-af-en-toe-uitgeschakeld-radarsignaal/

Wettelijk gezien moet de 5Ghz wifi uitgeschakeld worden in DFS gebied (vanaf 52) als er radar gedetecteerd. De Fritzbox zal normaliter vanzelf terugschakelen naar een kanaal tussen 36 en 48, of naar een 2.4ghz kanaal, en dat kun je vaak merken in je snelheid.

Die omschakeling zou vlekkeloos moeten verlopen, maar dat geeft AVM zelf ook aan: “zero wait” is niet altijd ondersteund.

Jij hebt echter allemaal AX accesspoints van Fritz, dus ik denk eigelijk dat als het mesh stabiel is, dat je het best zo kunt laten staan, ik zie al 7 andere (buren?) in het 36-48 gebied staan, en als je daarbij gaat dan wordt dat stuk natuurlijk dringen en dan is het middel erger dan de kwaal.

Dus mijn advies:

Laat het zo staan. Mocht je toch problemen houden zet dan het 5Ghz kanaal eens een tijdje vast op kanaal 48 en kijk of het beter wordt.

succes


@EAZ1964 dank je wel voor je advies. Top.