Skip to main content
Antwoord

Geen nieuwe aansluiting via koperdraad mogelijk en nu moet ik een half jaar wachten op glasvezel

• May 28, 2025
  • 14 reacties
  • 182 keer bekeken

Binnenkort verhuis ik naar de binnenstad van Leiden. Alleen KPN levert daar internet, de huidige bewoner heeft een koperverbinding. Ik kan geen internet krijgen omdat de oude verbindingen uitgefaseerd worden. Pas rond de jaarwisseling komt er glasvezel. 
Men verkocht mij wel een abonnement omdat ik eerder dan eind van het jaar aangesloten zou kunnen worden. In de bevestigingsmail was daar opeens geen sprake meer van.

Navraag leerde dat die optie niet mogelijk is. De verkoper had mij dus voorgelogen. 
Als nieuwe bewoner is er dus het komende half jaar geen internetaansluiting in Leiden centrum van KPN te krijgen. 

Beste antwoord door Denise van KPN

Wat leuk dat je hebt gekozen voor KPN, ​@keesje6! 💚

Ik kan me heel goed voorstellen dat je in jouw nieuwe woning graag zo snel mogelijk internet wilt. Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik het vreemd vind dat je op dit moment alleen glasvezel kunt voorbestellen, waardoor je nog maanden zonder internet zou komen te zitten. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Aangezien glasvezel er nog niet ligt, verwacht ik dat de koperverbinding nog wel actief is. Dan zou er via onze Back Office misschien nog een aanvraag voor verbinding via het kopernetwerk gedaan kunnen worden. Maar dan moet het abonnement wel al aangevraagd zijn. In dat geval kan je het beste telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ook een belafspraak maken, dan bellen wij jou op een moment dat het jou uitkomt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 28, 2025

Klinkt heel erg vreemd.

Als glasvezel nog niet beschikbaar is, zou ik verwachten dat je tot de glasvezel aansluiting via Koper KPN internet en eventueel tv zou moeten kunnen krijgen.

Bel gratis 0800-0402, maar zo te lezen heb je dat al gedaan.

Vul je profiel zo veel mogelijk in.

Dan kan een moderater (KPN medewerker) het voor je nakijken. 

• May 28, 2025

Vreemd verhaal inderdaad.

De bestaande verbinding overnemen ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Beste ​@keesje6 als je via onderstaande link een postcode/hulisnummer-check doet wat krijg je dan te zien?

https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2025

Uitgebreid contact gehad met de helpdesk maar tot hun eigen ongeloof was het niet mogelijk een koperdraadverbinding te krijgen. En dat terwijl er een ligt naar de huidige bewoner. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2025

Berste ​@keesje6 als je via onderstaande link een postcode/hulisnummer-check doet wat krijg je dan te zien?

Jouw woning wordt tussen december 2025 - januari 2026 aangesloten op het glasvezelnetwerk.

• May 28, 2025

Hebben de buren ook nog geen glasvezel? Dat kun je testen door op de site van KPN gewoon ff het adres van de buren in te vullen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2025

Je zou moeten kunnen kiezen voor “Zo snel mogelijk; eerst zonder glasvezel”

en onderstaande klinkt mij ook vreemd in de oren. Er is toch wel een kabel (coax) aansluiting. Ziggo mag ik aannemen.

Alleen KPN levert daar internet

???

Willekeurig adres in Leiden (professorenpad)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Berste ​@keesje6 als je via onderstaande link een postcode/hulisnummer-check doet wat krijg je dan te zien?

Jouw woning wordt tussen december 2025 - januari 2026 aangesloten op het glasvezelnetwerk.

Beste ​@keesje6 , dan tijdelijk bij een andere provider een zogenaamd maandabo nemen totdat glasvezel via KPN bij jou werkt.

• May 28, 2025

Dat is een voorlopige planning. Bij mij stond daar indertijd 2023 resp 2024, maar het duurde nog tot oktober 2024 voordat het echt gerealiseerd was. Dus als je geluk hebt kan het, maar het kan ook nog best anderhalf jaar of zo duren. 

• May 28, 2025

Ik zou gewoon een jaarabonnement bij Ziggo nemen. Dan krijg je welkomskorting. Bij een maandabonnement moet je mogelijk een toeslag betalen. Het verschil in kosten tussen die 2 opties is denk ik behoorlijk groot. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik kan me heel goed voorstellen dat je in jouw nieuwe woning graag zo snel mogelijk internet wilt. Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik het vreemd vind dat je op dit moment alleen glasvezel kunt voorbestellen, waardoor je nog maanden zonder internet zou komen te zitten. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Aangezien glasvezel er nog niet ligt, verwacht ik dat de koperverbinding nog wel actief is. Dan zou er via onze Back Office misschien nog een aanvraag voor verbinding via het kopernetwerk gedaan kunnen worden. Maar dan moet het abonnement wel al aangevraagd zijn. In dat geval kan je het beste telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ook een belafspraak maken, dan bellen wij jou op een moment dat het jou uitkomt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2025

@Denise van KPN  De situatie die je schetst is de meest wenselijke en had ik ook voor ogen. Ik had al een aanvraag gedaan, maar de bevestigingsmail van de aanvraag maakte me onzeker en bij navraag terecht.

De helpdesk kon het niet voor elkaar krijgen dat de koperverbinding nog gebruikt kon worden en in overleg is de aanvraag geannuleerd. Er liggen in het pand meerdere koperverbindingen van KPN naar andere appartementen. Buiten liggen de draden van de glasvezel al klaar. De intentie is dat een ieder de overstap maakt zodra mogelijk.

Het lijkt me logisch dat ik pas een contract aan ga op het moment dat ik de zekerheid heb dat ik de koperverbinding kan gebruiken tot de glasvezel actief is.

Krijg ik bij een belafspraak wel iemand die geautoriseerd is de koperverbinding vrij te geven, via de helpdesk (0800-0402) lukt dit echt niet. Twee medewerkers zijn vastgelopen in hun pogingen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 30, 2025

Je kunt ook altijd tijdelijk Odido Klik&Klaar nemen. Dat kun je na één maand al opzeggen (maand opzegtermijn). Dus ook makkelijk als je eenmaal KPN kunt nemen via glasvezel. TV via Odido K&K kan met NLZIET. Ben je klaar voor € 25 + € 9,95 (NLZIET Premium is het prettigst ivm oa. terugkijken zonder reclame).

Bellen kan dan via mobiel. Vast nummer niet mogelijk.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik kan me jouw keuze goed voorstellen, ​@keesje6. Je wilt graag duidelijkheid hebben. Het alternatief dat ​@PeterG geeft, is misschien een goede optie voor jou.

Of als je het aandurft, toch opnieuw bestellen bij KPN. Via de belafspraak kom je ook bij de telefonische klantenservice uit. Zij kunnen dit waarschijnlijk niet direct voor je aanpassen, nee. Maar ze kunnen wel een verzoek indienen bij de Back Office om hier naar te kijken.