Skip to main content

Ik heb exact hetzelfde ervaren. Met een 500-500 glasvezellijn haal ik de maximale waarden zowel up als down. Ik heb kortgeleden de glasvezelverbinding verhoogt naar 1Gbit ivm mijn werk waarbij ik heel veel grote bestanden verstuur en ontvang. Ik haal bekabeld meestal 650-620Mbit en enkele keer topspeed van 920 Mbit down en 860 Mbit up. Maar bij de topspeed meting viel de snelheid al heel snel terug. Met speed-test.net meerdere keren geprobeerd en steeds dezelfde waarden. Glasvezelkastje meerdere keren 2 minuten stroomloos gemaakt en mijn Fritzbox 4040 router terug naar fabrieksinstellingen gebracht. Ik weet dat de Fritzbox 4040 wel de hoge snelheid aankan omdat ik dat op een andere glasvezellijn geprobeerd heb en dat ging perfect. Mijn bekabelde netwerk in huis haalt ook gewoon 940 Mbit. Ik heb ook meerdere laptops geprobeerd en ook de apps geïnstalleerd. Dat wireless maar 450 Mbit up en down haalt snap ik. Ik zal er ook niet meer uitkrijgen maar dat hoeft ook niet. Ik weet niet waar ik het verder moet zoeken en ik zie regelmatig dit issue op het forum terugkomen. Wie heeft nog suggesties?

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

@Peter A. Hi Peter, ik heb een eigen topic voor je reactie aangemaakt. Zo kunnen we je beter helpen en houden we het forum overzichtelijk.

We denken hier graag met je mee. Ik begrijp dat jouw internetsnelheid erg wisselt sinds je naar de 1 Gb snelheid gegaan bent, heb ik het zo goed begrepen? Soms haal je wel een vrij hoge snelheid van boven 900 Mb, maar vaak ook niet. Welke apparaten zijn met internet verbonden op het moment dat je de speedtest doet? Heb je de betreffende laptops rechtstreeks met een kabel op het modem aangesloten, of zit hier andere apparatuur tussen? 


Om eerlijk te kunnen meten heb ik een UTP cable rechtreeks in de router gestoken en in de laptop. Er zit verder geen switch tussen. Ik heb geprobeerd met zowel Experia V10a als Fritzbox 4040. Ik ervaar dezelfde snelheidsverschillen.


Om eerlijk te kunnen meten heb ik een UTP cable rechtreeks in de router gestoken en in de laptop. Er zit verder geen switch tussen. Ik heb geprobeerd met zowel Experia V10a als Fritzbox 4040. Ik ervaar dezelfde snelheidsverschillen.

@Peter A. Top, goed om te weten. Maak het uit of je je verbinding in de ochtend, middag of avond test? Zit er verschil in per dagdeel? Het is ook verstandig om andere apparaten even te ontkoppelen of uit te schakelen wanneer je de test doet, geldt ook voor andere appartuur zoals laptops, computers of smartphones. Als je ook meteen je forumprofiel zo volledig mogelijk invult, kan ik de verbinding van afstand voor je nakijken.