Skip to main content

Beste mensen,

Onlangs is er in onze wijk glasvezel aangelegd, en zijn er mensen van kpn aan de deur geweest om te vertellen dat de koperverbinding per februari niet meer werkt, en of ik geinteresseerd was in een glasvezel abbo bij de kpn. Hier ben ik mee akkoord gegaan, en was in de veronderstelling dat er een monteur langs zou komen om de boel aan te sluiten. Het probleem is dat wij ons aansluitpunt niet zelf mochten kiezen, en hier dus standaard in alle woningen (appartementen) in de meterkast is geplaatst. Hier zit echter geen stopcontact, en ik had het modem ook liever in de huiskamer gehad, waar ik nu een dsl punt heb zitten. Ik heb de klantenservice gebeld, en de (niet al te vriendelijke) meneer die mij te woord stond zei dat hij wel een monteur kon sturen, maar dat al die kosten op mij worden verhaald? Daarbij zei hij dat de monteur morgen tussen 10 en 12 komt, maar kreeg een bevestingsmail voor 26 oktober tussen 13 en 15 uur. 

Als ik het goed begrijp wordt je eerst gedwongen om glasvezel te nemen, anders zit je in februari zonder internet, en moet ik ook nog bij gaan betalen omdat iemand anders heeft besloten dit in de meterkast zonder stroom aan te gaan leggen? Kan iemand mij dit uitleggen?

 

Met vriendelijke groet,

Renee

Goedemorgen @Renee84 en welkom hier op ons forum!

Helaas ben je hier niet helemaal juist voorgelicht 😞 De verbinding waar je nu gebruik van maakt (koper) zal pas 3 jaar nadat er glasvezel is aangelegd worden 'uitgeschakeld' en dus niet per februari zoals jou is verteld. Wat betreft het plaatsen van een stopcontact; onze monteurs kunnen een stopcontact in de meterkast plaatsen mits deze meterkast met 1 schakelaar helemaal spanningsloos gemaakt kan worden, een hoofdschakelaar dus. Veel oudere meterkasten hebben dat niet en dan moet er een elektricien komen om een stopcontact te maken. Dat dien je dan wel zelf te regelen en te betalen. Of de verhuurder zelf moet dit regelen, dat kan natuurlijk ook.

 

 


@JanZ_  Hartelijk dank voor je antwoord! Volgens de KPN medewerker gaat het koper in deze wijk per Februari uit, in hoeverre dit waar is of niet weet ik niet, maar ik was wel verbaasd.

Er zit hier gelukkig wel een hoofdschakelaar in de meterkast!

Ik heb op het moment het dsl modem in mijn woonkamer staan, en aangesloten op een dsl punt. Is het mogelijk dat punt te gaan gebruiken (kabel vervangen/doortrekken)?En kan de monteur dit doen? Het gaat om +/- 10 meter.

Zoja zijn dat dan kosten die voor mijn eigen rekening komen? Want ik begreep dat ik als nieuwe klant een installatieservice krijg, maar ik weet dus niet of dit soort werkzaamheden daarbij zijn inbegrepen. Ik lees hier verschillende dingen over.

Ik hoor het graag van je!

Met vriendelijke groet

Renee


@JanZ_  Hartelijk dank voor je antwoord! Volgens de KPN medewerker gaat het koper in deze wijk per Februari uit, in hoeverre dit waar is of niet weet ik niet, maar ik was wel verbaasd.

Er zit hier gelukkig wel een hoofdschakelaar in de meterkast!

Ik heb op het moment het dsl modem in mijn woonkamer staan, en aangesloten op een dsl punt. Is het mogelijk dat punt te gaan gebruiken (kabel vervangen/doortrekken)?En kan de monteur dit doen? Het gaat om +/- 10 meter.

Zoja zijn dat dan kosten die voor mijn eigen rekening komen? Want ik begreep dat ik als nieuwe klant een installatieservice krijg, maar ik weet dus niet of dit soort werkzaamheden daarbij zijn inbegrepen. Ik lees hier verschillende dingen over.

Ik hoor het graag van je!

Met vriendelijke groet

Renee

Het over zetten en de daarbij horende werkzaamheden van een monteur indien u er niet zelf uit komt is volledig kosteloos.


@JanZ_  Hartelijk dank voor je antwoord! Volgens de KPN medewerker gaat het koper in deze wijk per Februari uit, in hoeverre dit waar is of niet weet ik niet, maar ik was wel verbaasd.

Er zit hier gelukkig wel een hoofdschakelaar in de meterkast!

Ik heb op het moment het dsl modem in mijn woonkamer staan, en aangesloten op een dsl punt. Is het mogelijk dat punt te gaan gebruiken (kabel vervangen/doortrekken)?En kan de monteur dit doen? Het gaat om +/- 10 meter.

Zoja zijn dat dan kosten die voor mijn eigen rekening komen? Want ik begreep dat ik als nieuwe klant een installatieservice krijg, maar ik weet dus niet of dit soort werkzaamheden daarbij zijn inbegrepen. Ik lees hier verschillende dingen over.

Ik hoor het graag van je!

Met vriendelijke groet

Renee

De KPN-monteur heeft bij mij een stopcontact in de meterkast geplaatst en aangesloten (daarvoor moet de hoofdschakelaar uit, dus tijdelijk geen stroom in huis), het zwarte kastje over de glasvezelaansluiting geschoven en stroom daarvoor gaat via het net gemonteerde stopcontact, de netwerkkabel door de leiding van de telefoonkabel mbv de telefoonkabel getrokken, aan beide kanten van de netwerkkabel een netwerkplug gemonteerd, Experiabox daarop aangesloten en nu werkt het prima, de download- en uploadsnelheid is zoals beloofd en dat allemaal kosteloos. De uploadsnelheid ging geleidelijk omhoog. De KPN TV-ontvanger (als je die hebt) moet ongeveer een minuut uitgezet worden en daarna weer aangezet worden, dan kan ie weer verbinding maken. De download- en uploadsnelheden kun je via https://www.speedtest.net/ meten. De pingtijd is bij mij nu 1 milliseconde, dat is heel goed.


@losbol  @Ik_Combineer Hartelijk dank voor de antwoorden!

De monteur komt as donderdag, dus hoop dat het dan allemaal geregeld wordt!


Als je geen oude meterkast hebt, dan moet het lukken? De moderator en KPN-monteur(s) kunnen je daar meer over vertellen. Ik hoop dat het bij jou ook lukt. Groeten!