Skip to main content

Geen stopcontact voor je glasvezelaansluiting in de meterkast, wat nu?

• August 28, 2025
  • 33 reacties
  • 1882 keer bekeken
Geen stopcontact voor je glasvezelaansluiting in de meterkast, wat nu?
Toon eerste bericht

33 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Een certificaat heeft geen invloed op verzekering, een monteur moet een opdracht voeren van zijn werkgever, zijn werkgever is verantwoordelijk en hij of zijn verzekering betaalt voor de schade. Maar als spraak van NEN3140 is, dan is Arbowet van toepassing, hier is voor de veiligheid van de werknemer en de werkgever moet zijn zorgplicht voldoen om alleen monteur met NEN3140 met schakelkasten te laten werken.

• Nieuwkomer
  • April 4, 2026

Ik heb momenteel mijn internet en tv via Ziggo lopen. Onlangs is er bij ons in de wijk glasvezel door KPN aangelegd, en zodoende zou ik graag overstappen naar KPN. Heb in m'n meterkast de glasvezelaansluiting al vrijblijvend laten aanleggen, maar heb helaas geen stopcontact in de meterkast. Daarom twee vragen:

1.Legt KPN kosteloos een stopcontact aan in de meterkast als ik overstap, of is dit alleen voor bestaande klanten die van kabel naar glasvezel overstappen? 

2. Waar in het bestelproces kan ik melding maken dat ik inderdaad graag een stopcontact laat aanleggen?

Hoor het graag. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2026

Beste ​@Timmeehh KPN kan dat gratis voor je verzorgen, uitgezonderd de materiaalkosten en de meterkast moet over een hoofdschakelaar beschikken om de installatie compleet stroomloos te kunnen maken.

Tijdens het bestelproces kun je dat niet aangeven.

Vanaf het moment dat je abo actief is kun je om een gratis installatiemonteur vragen, eerder niet.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Timmeehh
De aanleg van het stopcontact is gratis. Om een gratis stopcontact te laten plaatsen, hoef je geen bestaande klant van KPN te zijn. 

Heb je géén stopcontact in de meterkast voor het aansluiten van het glasvezelkastje? Maak dan een belafspraak, zodat we een afspraak met een monteur met je kunnen inplannen. De monteur legt gratis een dubbel 230V stopcontact aan.

Als je abonnement geen doe-het-zelf pakket is, heb je meteen een monteur van KPN nodig. Je krijgt van ons een bericht om een afspraak te maken. De monteur komt dan de NT plaatsen en legt, als dat nodig is, gratis een dubbel stopcontact van 230V aan.

Je kunt het dus niet specifiek aangeven tijdens het bestellen dat de aanleg van een stopcontact nodig is. Het is dus afhankelijk van in welke situatie de bestelling zit na het plaatsen. 

• Nieuwkomer
  • April 4, 2026

Bedankt voor jullie snelle reacties. En goed om te horen dat het plaatsen van een stopcontact ook als nieuwe klant (los van de materiaalkosten) inderdaad gratis kan.

Los van het aanleggen van het stopcontact verwacht ik dat het installeren zelf verder wel lukt, dus ik ben van plan om dan voor de doe het zelf pakket te gaan. Enige vraag die ik dan wel nog heb: als ik pas een monteur kan bellen zodra ik m'n pakket binnen heb, en het enkele dagen/weken duurt voordat hij langs kan komen, zit ik die periode zonder internet. Kan ik die afspraak daarom eventueel ook al maken voor ik het installatiepakket binnen heb?

Aanvullend: de afstand tussen m'n meterkast (waar ook de modem zal komen te staan) en m'n woonkamer is circa 5 meter. Daar een kabel tussen trekken zou kunnen, maar dan moet een deel m'n laminaat eruit (woon 3 hoog in een appartement). Hoeveel snelheidsverlies zou ik hebben als ik werk met een super wifipunt 2.0?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2026

Beste ​@Timmeehh als je van de overstapservice gebruik maakt houd je internet bij Ziggo totdat ze van KPN een seintje krijgen dat de KPN lijn actief is.

Zie ook de reactie van Jeroen_vanKPN aangaande de monteur.

Maak je geen gebruik van de overstapservice, dan zeg je Ziggo pas op op het moment dat je KPN lijn werkt.

Het beste is een kabel te leggen, want een goede draadloze verbinding houd op bij ongeveer 5 meter, dus een wifipunt kan een oplossing zijn, die kun je ook eerst huren om te kijken of dat verbetering geeft.

Ik weet niet wat voor snelheid je wilt nemen, bij KPN is het minimum nu 200/200Mbit/s en die moet je draadloos ook kunnen halen op 1 apparaat met de juiste instellingen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het van tevoren aangeven kan helaas niet, maar zodra de leverdatum er is kun je dus een belafspraak met ons maken om een monteur in te plannen. Als je naar ons overstapt met de overstapservice, dan blijft je internet van Ziggo actief tot het moment dat je KPN diensten werken en kom je niet zonder internet te zitten. 🙂

Je kunt de afspraak maken voordat het installatiepakket er is of de leverdatum er is, maar dan is de monteur niet gratis. 

Exact snelheidsverlies is moeilijk van tevoren te zeggen omdat het signaal van wifi door de lucht gaat. De ervaring leert hoe snel je internet dan is, maar bekabeld is altijd stabieler. 

Dit topic gaat specifiek over het stopcontact voor je glasvezelaansluiting, dus als je nog verdere vragen hebt over jouw specifieke situatie, maak dan een eigen topic aan. 
Dan houden we het hier overzichtelijk en kunnen we je daar verder helpen! 🙂

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Kleine kanttekening ​@Timmeehh, er zijn geen matriaalkosten voor een stopcontact door een stopcontact. Het is volledig kosteloos als dit nodig is.