Skip to main content
Vraag

Geen stroom in meterkast. Reggefiber glasvezelkastje verplaatsen naar woonkamer?

• March 4, 2026
  • 2 reacties
  • 24 keer bekeken

Het huis waar ik naar toe ga verhuizen heeft twee oranje Reggefiber glasvezelkastjes in de meterkast. Er is daar geen stopcontact. Het modem zou ik in de woonkamer willen hebben op een plaats horizontaal gezien 4 meter van de meterkast vandaan maar er zitten een gang en de binnenmuur van de woonkamer tussen. In de meterkast zit ook het PTT kastje met de oude koperaansluiting nog, schuin onder de Reggefiber kastjes (zie afbeelding). Die heeft verbinding met een telefoonstekkeraansluiting in de woonkamer waar ik de aansluiting voor het glasvezelmodem (dat wordt een Fritzbox) zou willen hebben.

Verhuizing is nog niet direct aan de orde, maar ik wil de glasvezelaansluiting er op voorbereid hebben zodanig dat de Fritzbox op de glasvezelaansluiting kan werken zodra mijn huidige Xs4All abonnement (nu op een koperaansluiting elders met een Fritzbox 7590AX) is verhuisd.

Hoe krijg ik de Reggefiber aansluiting voorbereid voor directe werking met het modem op de gewenste plaats? Kan de glasvezel doorgetrokken worden van de meterkast door de buis van het bestaande koper naar de woonkamer? Of van de meterkast een netwerkkabel naar de woonkamer door diezelfde buis en dan de Reggefiber kastjes een uitbreiding geven die het signaal omzet naar een netwerkkabel? Is voor dat laatste dan stroom nodig (de meterkast heeft geen stopcontact)?  
Of moet de hele glasvezelaansluiting worden verplaatst?

En wat wordt het uiteindelijke fysieke formaat van de aansluiting? In de woonkamer is tussen de muur en bestaand meubilair ca. 12 cm beschikbaar (zie afb. 2 met ter illustratie een oude telefoonstekker erin).

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 4, 2026

Beste ​@PRudE hiervoor kun je een offerte aanvragen bij 

https://www.mijnaansluiting.nl/home

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • March 4, 2026

het beste is om hiervoor gewoon een KPN monteur te laten komen op het moment van de verhuizing.

deze kan een 230v stopcontact maken in de meterkast voor de glasvezel. en ook die oude telefoonkabel vervangen voor een nieuwe netwerk kabel met een nieuwe inbouwdoos op de plek van huidige telefoon aansluiting in de woonkamer.

maar dit kan uiteraard pas als de verhuizing is doorgegeven en de datum van verhuizing is geweest. dan kun je aangeven dat aansluiten niet lukt en dat je graag een installatiemonteur wilt.