Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem. Een tijdje geleden hebben wij hier een stroomstoring in de buurt gehad. Na ongeveer 3 kwartier was deze weer verholpen. Alleen deed zowel het internet en de tv het niet meer. Aan mijn buurman gevraagd die ook een KPN abo heeft en ook glasvezel heeft en die had wel weer aansluiting. KPN gebeld en die kwamen er niet uit en zorgden ervoor dat er een monteur langs zou komen. Die zei gelijk al dat het aan het glasvezelkastje lag. En inderdaad na (kosteloze) vervanging door een nieuw model glasvezelkastje deed alles het weer. Alleen hebben mijn vrouw en ik nu allebei steeds dat de mobiele telefoons het netwerk regelmatig niet kunnen vinden. Nu gaan we steeds via instellingen het netwerk weer activeren maar dat is niet de bedoeling lijkt mij. Een bijkomend probleem is dat als beide mobielen overschakelen naar het 4/5 g netwerk wij wel kunnen internetten maar geen mail kunnen versturen. Tevens valt het op dat het lampje op het nieuwe glasvezelkastje bij “data” steeds blijft knipperen. Gebeld met KPN en volgens hun maakt het niet uit of het constant brand dan wel knippert.  Ik heb van zowel het modem als het glasvezelkastje de stekkers er ongeveer 10 minuten uit gehaald en weer aangesloten. Maar het probleem blijft. Het vreemde is dat zowel mijn tablet alsmede onze beide laptops geen problemen ondervinden. Ook heb in geprobeerd in het modem in  te loggen maar ik kom er met het admin wachtwoord niet door (rekening houdend met de “vreemde” tekens). Iemand hier ook een oplossing voor. En als laatste, bestaat er ook een handleiding voor het glasvezelkastje. Ik zie op de site van KPN veel handleidingen maar die van het kastje staat er niet tussen. Lang verhaal maar hoop dat er iemand is die raad weet. Alvast dank. Met vriendelijke groet Ben

Zo, dat is een heel verhaal 🤔. Ik zie in het kort 4 problemen/vragen.

  1. mobiele telefoons problemen met wifi
  2. mobiele telefoons kunnen geen mail versturen via mobiele netwerk
  3. lampje "data” blijft knipperen
  4. handleiding glasvezelkastje

Te beginnen met punt 3 en 4. Dat klopt, het data lampje geeft door knipperen aan, dat er activiteit is op de verbinding. In dit topic van een KPN monteur vind je de data-sheet van het Nokia kastje.

Punt 1. Heb je al geprobeerd om het wifi netwerk te “vergeten” op de telefoon? Daarna begin je met een schone lei en dan verbind je opnieuw met de wifi.

Punt 2. Gebruik je in e-mailinstellingen op de telefoon wel de gebruikersnaam en wachtwoord van het e-mailaccount? Sinds enige tijd is “authenticated” gebruik van de KPN mailservers verplicht. Ga op de KPN website naar de toestelhulp -> "e-mail instellen" en kies daar jouw toestel.


Hallo Ruud,

Bedankt voor je snelle reactie. Het probleem is opgelost, gedeeltelijk door jouw advies. Ik heb in eerste instantie het netwerk laten vergeten en opnieuw aangemeld. Nog steeds hetzelfde probleem. Toen nog eens gekeken onder “verbindingen” en daar stond ook een optie “automatisch opnieuw laten verbinden”. Deze stond uit. Dit aangezet en het probleem was verholpen. Blijf nu verbonden en kan ook weer mail verzenden/ontvangen. Lampje is mij nu ook duidelijk mede gezien de bijlage van het glasvezelkastje. Dank voor het meedenken. We gaan weer vrolijk verder en een fijn weekend toegewenst. Groeten Ben


Graag gedaan Ben. Goed om te lezen dat ik je in de goede richting heb gestuurd.

Nog één vraag. Kan je (als je niet thuis bent) wel mail verzenden? Ik vermoed van niet. Kijk dan nog even in de instellingen van de mail op de telefoon(s). Dan staat de “authenticatie” wellicht nog uit.

Ook jullie een fijn weekend toegewenst.


Hallo Ruud, das een goeie tip. Ga ik zeker proberen. Ik zal overigens deze oplossing(en) goed bewaren je weet maar nooit. Nogmaals dank. Groeten Ben


Hallo Ruud,

Helaas zit ik weer met het zelfde probleem. Alles staat goed maar toch schakelt hij steeds weer over. Het vervelende vind ik dat ik als hij op 4/5 g staat geen mail kan versturen en ook bv mijn bankapp niet kan  gebruiken. En hetzelfde geldt ook voor de gsm van mijn vrouw. Bijzonder lastig. Weet jij nog iets uit de hoge hoed te toveren. Alvast bedankt voor de moeite


Hi bueno, mag ik weten welke toestellen jullie hebben? Zowel jij als je vrouw? 


Hallo Alex,

Die van mij is een Samsung Galaxy A22 den van mijn vrouw A23. Ter info nog even wat ik nog maar eens gedaan heb. Modem (box12) gereset. Van beide Samsungs het netwerk laten vergeten, opnieuw opgestart (uiteraard) en weer opnieuw het netwerk toegevoegd op beide toestellen. Wat nog misschien vermeldenswaardig is dat op het toestel van mijn vrouw de DIGID app niet werkt. Maar daar heb ik meer problemen over gelezen. Van beide toestellen worden elke dag de updates bijgewerkt van de play store en uiteraard ook de normale updates zodra deze uitkomen. Ook worden de toestellen regelmatig gescand met ESET. Hopelijk kun je hier iets mee. Met vriendelijke groet Ben.


Dankjewel, ik kan het om eerlijk te zijn niet plaatsen waarom dit gebeurt. Zou je het volgende willen proberen? 

  • Tik op Instellingen.
  • Tik op Verbindingen.
  • Tik op Wi-Fi.
  • Tik op de drie puntjes rechtsboven.
  • Tik op Intelligent Wi-Fi (Android 13).
  • Staat het schuifje achter 'Oversch. naar mobiele gegevens' uit of aan? Zou je dit op Uit willen zetten?

Hallo Alex,

Helaas heeft het niet het gewenste resultaat. Heb de zaak ook nog opnieuw aangemeld maar ook dat mocht niet baten. Weet je nog andere mogelijkheden? Alvast bedankt.


Ik lees nog iets over ESET, zou je die app tijdelijk kunnen uitschakelen of verwijderen? Puur om te kijken of ESET dit blokkeert op de een of andere manier. Als laatste zou je een van de toestellen naar fabrieksinstellingen kunnen resetten, nadeel is wel dat je dan alles opnieuw moet installeren. 


Hallo Alex,

Eset is het probleem niet want ik heb het op mijn telefoon staan en mijn vrouw niet. Dus dat valt af. Heb ook nog een aantal apps verwijderd waarvan in dacht daar zou het probleem wel eens kunnen zitten maar oom dat leverde niks op. Heb samsung cloud geïnstalleerd en een backup gemaakt maar weet niet hoe dat werkt met het terug plaatsen. Vond het ook een beetje vreemd progje. Weet jij anders een backup programma wat handig is. Ik denk inderdaad dat het terugzetten naar fabrieksinstellingen de laatste mogelijkheid is. Ik dacht eerst nog om echt alles handmatig er weer op te zetten maar daar zie ik eerlijk gezegd wel tegenop. Helemaal gezien de adressen/telefoonnummers. Alvast bedankt. 


Hallo Alex,

Even een aanvulling op het bovenstaande. Ik heb de Smart Switch gebruikt voor het backuppen. Stom natuurlijk dat had ik kunnen weten maar goed. Alles gelukt maar het resultaat was nul. Nog steeds blijft het toestel overschakelen. Heb het ook geprobeerd met mijn tablet (ook een Samsung) maar ook hier niet het gewenste resultaat. Vreemd vind ik nog steeds wel dat de drie laptops (ik was er een vergeten) nergens last van hebben. Zijn er ondanks dit alles nog meer mogelijkheden???????

 

 


Ik sta een beetje voor een raadsel, het lijkt erop dat dit puur tussen de modem en Samsung ligt. Zou je ook de modem eens helemaal willen resetten


Hoi Alex, ik ben onderhand een beetje kampioen in het resetten geworden. Ik heb dit al ettelijke keren en in diverse volgorden gedaan. Dus of dit zin heeft………. Ik heb nog wat verder zitten googelen en ook bij Samsung members gekeken. En wat blijkt dit probleem komt vaker voor maar niemand heeft of krijgt een oplossing. Ja, je mobiel opsturen naar Samsung, ja doei……….Heb ook nog een tijdje terug contact met de helpdesk van KPN gehad en hebben het modem op afstand doorgemeten. Alles wat goed. Ik ben bang dat het uitsluitend bij Samsung zelf zit. Zowel tablet als de beide telefoons heb ik geheel naar fabrieksinstellingen terug gezet en ook dat heeft niet geholpen. Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten of jij moet nog iets uit de hoge hoed weten te toveren.


Nee, we gaan het hier niet bij laten. Dit hoort te werken. 

Ik heb je een privébericht gestuurd.