Skip to main content

Wanneer ik de tv aanzet op de slaapkamer op de eerste verdieping, die verbonden is op ons wifinetwerk, dan is er geen wifi meer op de zolder, een etage hoger. Modem staat op de begane grond, en we maken gebruik van superwifipunten. Enig idee hoe dit kan? 

 

Aron

Welke snelheid haalt u als u een speedtest doet op zolder?

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Welk modem heeft u?


Hallo @AronNijs 

Kan je wat meer informatie geven? Zo wordt het lastig om mee te denken….

Om te beginnen: welk modem heb je, welke superwifi's (wit of zwart), waar staan ze, welke tv-ontvanger(s), hoe is alles aangesloten (alleen wifi of ook kabels). Nog meer apparatuur aangesloten?


Modem is Box12, witte superwifi, de eerste staat naast het modem op de begane grond, de tweede op de eerste etage en de derde op de zolder. Sinds kort heb ik de tv’s op de eerste etage en de zolder aangesloten via wifi, dit was voorheen via internet via het stopcontact. Beneden op de begane grond staat nog een tv, die is bekabeld aangesloten, en een Eufy deurbel, die is ook bekabeld aangesloten op het modem. Internetaansluiting is KPN KleinZakelijk Internet 1 Gbit/s

Op zolder haal ik een snelheid van 60 mb/s, maar wanneer ik de tv op de eerste etage aanzet, is er op zolder bijna geen internet meer. Tv loopt dan steeds vast, speedtest kan ik niet eens uitvoeren, pc heeft ook geen wifi. 

 


Gebruik je alleen de apps die standaard op de tv zitten of heb je bij iedere tv een tv ontvanger? Als je ontvangers hebt welk type is het?


Elke tv heeft zijn eigen ontvanger, de DIW7022.


De witte superwifi's zijn niet geschikt voor die tv ontvangers. Dat kan alleen maar met de superwifi 2. Ik vermoed dat dit zorgt voor de problemen die je hebt. Onderstaand de mogelijkheden om de tv ontvangers via wifi te laten werken. 

 


Je kunt de tv ontvanger wel bekabeld aansluiten op een witte draadloze SuperWiFi. Dat werkt bij de oudere ontvangers ook.


De witte superwifi's zijn niet geschikt voor die tv ontvangers. Dat kan alleen maar met de superwifi 2. Ik vermoed dat dit zorgt voor de problemen die je hebt. Onderstaand de mogelijkheden om de tv ontvangers via wifi te laten werken. 

 

Maar dat verklaart niet waarom ik helemaal geen wifi meer heb op de zolder wanneer ik de tv aanzet. Ik krijg dan niet eens meer de speedtest geladen op mijn iPhone, en de pc heeft dan ook geen internet meer. KPN moet toch ook kunnen zien welke wifi punten ik heb , ipv klakkeloos nieuwe ontvangers sturen? 


Maar dat verklaart niet waarom ik helemaal geen wifi meer heb op de zolder wanneer ik de tv aanzet.

De tv ontvangers werken met IGMP-Snooping. Dat werkt bij de witte SuperWiFi's niet goed over WiFi waardoor de hele verbinding vol trekt en in de stress gaat.

Het zou misschien een optie kunnen wezen om de  tv ontvangers op unicast te zetten. Dan word er geen gebruik gemaakt van IGMP-Snooping. Echter is dan wel de beeldkwaliteit iets minder. Er zijn echter hele volksstammen die dat kwaliteitsverlies niet opmerken.

Dat hoeft dan alleen bij de ontvangers boven. Niet beneden bij de ontvanger die bekabeld aangesloten is.

Ik krijg dan niet eens meer de speedtest geladen op mijn iPhone, en de pc heeft dan ook geen internet meer. KPN moet toch ook kunnen zien welke wifi punten ik heb , ipv klakkeloos nieuwe ontvangers sturen? 

U heeft waarschijnlijk zelf uw thuisabonnement verlengt? Want dat houd in dat u dan deze nieuwe ontvangers toegestuurd krijgt. Deze ontvangers horen bij de nieuwe abonnementsvorm. 

Als u de nieuwe ontvangers gewoon op dezelfde manier had aangesloten als de oude, dan had er niets aan de hand geweest. U heeft zelf de boel veranderd en de tv ontvangers via WiFi verbonden.