Skip to main content

Mij abonnement zegt Glasvezel 200/200. Ik meet nu (nieuwe laptop, bedraad) maar 92,88 / 93,31, op mijn Iphone 11 maar 18,7/32,9

Testen zijn uitgevoerd via www.speedtest.netĀ op een laptop, rechtstreeks aangesloten op de Experia V9. Andere apparatuur is uitgeschakeld/afgekoppeld.

Dat is sinds kort, daarvoor altijd in de buurt van 200/200 op de PC (bedraad).

Iemand idee? Daar betaal ik niet voor.

Ā 

Hallo @GertB , vervelend als het niet werkt zoals het zou moeten.

Kan je zien of de netwerkverbinding tussen de laptop en de experiabox misschien op 100mbps staat ipv 1gbps? Dat kun je in Windows onder de eigenschappen van je netwerkadapter zien.

Ook kan het zijn dat de verbinding tussen de experiabox en het glaskastje niet goed is. Daarvoor moet je inloggen op je experiabox en kijken wat de eigenschappen zijn (WAN / UP / 1000M FULL DUPLEX zou er moeten staan).

Ā 


Er staat inderdaad 100/100. Maar waar dat vandaan komt?

Specs:

  • Laptop : HP LAPTOP 17-CP3075ND,Ā 1000/1000
  • USB-C adapter : BlueBuilt USB-C naar Ethernet Converter,Ā  Ethernetsnelheid =Ā 

    Gigabit Ethernet (1000 Mbps)

Dus tsja ā€¦Ā zeg het maar.

Lijkt een beetje op het aloude "Verneuk de massa, grijp de kassaā€. Iemand zal specs neerzetten die hardwarematig niet kloppen. Denk ik dan maar.Ā 

Ik heb m ook via WIFI getest, dan haal ik 122/141. Laptop staat ook vrij ver van de router af.

Dank voor de reacties!


Er staat inderdaad 100/100. Maar waar dat vandaan komt?

Ā 

Ā 

Staat dit bij de verbinding naar je laptop? Kan het zijn dat je daar een oude/kapotte netwerkkabel voor gebruikt? Een netwerkpoort kan automatisch naar 100/100 terugvallen als een of meerdere aderparen geen verbinding hebben. Het kan ook als de kabel te lang is. Tip: Gebruik een nieuwe Cat6 kabel om te testen.


PS In Windows kan je de daadwerkelijke snelheid vinden in een CMD box, door het volgende commando in te typen:

wmic NIC where NetEnabled=true get Name,Speed

Je krijgt dat iets terug dat hier op lijkt:

Name                                     Speed
Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V 1000000000

Let op het aantal nullen bij Speed, dat moeten er negen zijn voor een 1000mbit verbinding


Ā 


Ā Verdraaid ā€¦

Kabel vervangen .. en nu 1000/1000 op de adapter en 198/245 op de Speedtest.Ā 
Super!

Enne . het was een nieuwe CAT6 kabel hĆ© ā€¦Ā zgn "premium-kwaliteitā€

Super bedankt!

Ā 


Kijk, mooi dat het is opgelost. Ook nieuwe kabels gaan stuk, vooral als ze onder een te strakke hoek worden omgevouwen/opgerold, of als er spanning ontstaat bij de overgang van de kabel naar de stekker.