Skip to main content

Goedenavond KPN,

 

In het voorjaar is iemand van jullie langs geweest om de meterkast op de foto te zetten. In de tussentijd is ook de glasvezelkabel tot bij de voordeur gelegd (steekt nu uit grond).

Helaas is de tegel die hiervoor eruit moest scheef en te laag terug gelegd. Voordat ik deze nu opnieuw erin straat vroeg ik mij af of deze tegel er nogmaals uit moet om de kabel de kruipruimte in te leggen. Dat zou me nu dubbel werk schelen.

 

Met vriendelijke groet,

Laura


Ja, die tegel moet er weet uit. Bij mij ging het als volgt.

Op 14 sep 2020 werd er in de straat gegraven en werd er een draadje tot bij het huis gelegd. Tegels werden weer teruggelegd.

Op 10 nov ging de tegel er weer uit en het draadje werd doorgetrokken naar de meterkast.

Als het bij jou ook zo gaat moet je twee maanden wachten. Dan mag je verwachten dat dat omhoogstekende oranje sprietje weer weg is en dat de tegels keurig recht worden teruggelegd..

Maar dan ben je er nog niet. Al deze werkzaamheden worden namelijk niet door KPN gedaan maar door KPN Netwerk. Ja, je had het misschien niet gedacht, maar dat is een ander bedrijf. Wil je eindelijk van de glasdraad kunnen genieten dan moet KPN nog aan het werk. Hoe lang dat gaat duren is een goed bewaard geheim. :(

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van de reactie in dit topic. Boefje Feikie heeft dat topic enigszins gekaapt. ;) 
 

Dat is een beetje flauw want dat hoeft helemaal geen geheim te zijn.

Als je voor het aansluiten van de glasvezel al contact zoekt met KPN om je bestaande abonnement om te zetten naar glasvezel (of een nieuw abonnement af te sluiten), dan zal de monteur van KPN Netwerk NL ook de glasvezelaansluiting al activeren en hoef je zelf alleen nog maar de Experiabox aan te sluiten. Of een afspraak maken met een KPN monteur om alles voor je te doen 


Beetje flauw, natuurlijk. Mij is beloofd dat het op 1 oktober 2021 werkt. Bijna een jaar. Verder is mij niets bekend gemaakt.

Je spreekt over “activeren”. Wat betekent dat? Ik vraag me wel eens af  wat er aan het andere uiteinde van het glasdraadje zit als de draad nog niet in gebruik is. Misschien is het andere uiteinde al netjes op het netwerk aangesloten. Ik kan dat thuis niet testen.

Zelf de Experiabox aansluiten? Dat gaat niet lukken. Dan zal KPN eerst nog een kabeltje moeten leveren (ze zeggen dat het een rood kabeltje moet zijn, andere kleuren werken misschien niet) en een voedingsapparaat, want van PoE heeft KPN nog nooit gehoord.


PoE heeft hier helemaal niets mee te maken.


Hallo @Feikie , als jij onderstaand aansluitpunt in de meterkast hebt, is de glasvezel binnen en wordt beschermd door een  kap.

Als je bij een provider glasvezel besteld, komt een gecertificeerde monteur het glasmodem op die plek monteren.

Van daar uit gaat een LAN-kabel (vroeger de rode) naar de Experiabox die dan als router gaat fungeren en niet meer als modem.

Beschermkap glasvezelaansluitpunt.

 


Dat is een beetje flauw want dat hoeft helemaal geen geheim te zijn.

 

Ik heb net maar even gebeld met KPN - wanneer is de aansluiting klaar? Antwoord: ze zijn er mee bezig. Meer informatie was niet bekend. Het hoeft inderdaad geen geheim te zijn, maar het is voor mij wel een geheim.


Hallo @Feikie , als jij onderstaand aansluitpunt in de meterkast hebt, is de glasvezel binnen en wordt beschermd door een  kap.

Als je bij een provider glasvezel besteld, komt een gecertificeerde monteur het glasmodem op die plek monteren.

Van daar uit gaat een LAN-kabel (vroeger de rode) naar de Experiabox die dan als router gaat fungeren en niet meer als modem.

 

 

Dat is inderdaad het aansluitpunt dat ik heb. En jij schrijft precies wat ik denk. Ik zou zo graag willen weten wanneer die gecertificeerde monteur komt, maar dat blijkt, wat men ook beweert, een goedbewaard geheim te zijn.


Hallo @Feikie , als je bij KPN of een andere provider je over laat zetten op glas dan wordt er vanzelf een monteur ingepland om e.e.a. te activeren.

Als je gewoon gaat zitten afwachten gebeurt er niets.

 


Hallo @Feikie , als je bij KPN of een andere provider je over laat zetten op glas dan wordt er vanzelf een monteur ingepland om e.e.a. te activeren.

Als je gewoon gaat zitten afwachten gebeurt er niets.

 


Nou, afwachten doe ik inderdaad, maar ik houd ook uitgebreid contact met KPN. Ze zijn daar goed op de hoogte. Er was een dame bij 0800-0402 die zei “Er moeten twee monteurs komen. Dat weet ik omdat er bij mijn moeder net glasvezel is aangelegd.” Ik vond dat ze dat bij de KPN-opleiding had moeten leren.

Op https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv/?pagina=glasvezel#info staat, nadat ik mijn postcode heb ingevuld: “ Op jouw adres is glasvezel beschikbaar. Je krijgt automatisch en zonder extra kosten jouw internet via het glasvezelnetwerk. “ en als ik daarop klik: “ Jouw internetverbinding wordt zonder extra kosten automatisch over ons stabiele glasvezelnetwerk geleverd. ...! Onze Gratis Monteur zorgt voor de aansluiting van jouw glasvezelverbinding.

Kortom, ik hoef niks te doen, alleen maar afwachten. Maar er staat niet bij hoe lang ik moet wachten.


 

@Feikie , bij jou zou glas aangesloten moeten kunnen worden. Je kunt voor de ometting contact opnemen met KPN zodat we de lijnwissel in kunnen voeren. Omzetting naar glasvezel gaat meestal handmatig. Het systeem waarin dit ingevoerd wordt ziet wel automatisch of er een monteur moet komen. De collega kan meteen een monteur met je plannen als dat nodig is. Als het systeem aangeeft dat je het zelf kan doen kun je ook niet meteen een monteur plannen. 

Meteen maar even een disclaimer er achter aan:nerd: : door corona kan het omzetten naar glasvezel langer duren dan normaal.


Ik heb wat tekst aan het plaatje toegevoegd, zodat je weet wat er te zien is

 


@Feikie beetje laat maar toch een eigen topic voor je aangemaakt. 

In dit topic kwam naar voren dat je graag over wil naar glasvezel. 

Wat ik denk dat goed is om te doen is het volgende: 

Bellen met de klantenservice van KPN consumentenmarkt op nummer 0800-0402. 
Vraag naar de KPN verhuisdesk.
Geef aan dat je een lijnwissel wilt van het kopernetwerk naar glasvezel.
Vraag per welke datum dit gerealiseerd kan worden.
Wacht de orderbevestiging af (mail ) en controleer deze goed.  :muscle_tone2:  


Ik heb inmiddels https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm ontdekt en daar staat dat de monteur van KPNNetwerk niet alleen een Glasvezelaansluitpunt moest monteren maar ook nog een Kabel en een Stroomadapter had moeten brengen. Hij heeft zijn werk dus niet goed gedaan. Ik heb dat gemeld bij de plaatselijke KPN-winkel (een KPNNetwerk-winkel is er niet) en daar waren ze minstens een half uur bezig om het allemaal te regelen. Dat bewijst ook dat ik een speciaal geval ben, want als iedereen in de wijk dezelfde behandeling krijgt, had er bij de winkel een lange rij gestaan.


De man in de KPN-winkel wilde nog een mobiel telefoonnummer zodat hij me een SMS kon sturen. Dat heb ik hem gegeven. En toen gebruikte hij het prompt om te praten Ik heb een vast telefoonnummer bij KPN en het mobiele nummer ergens anders, dus het lag voor de hand dat hij het vaste nummer zou gebruiken om te praten en het mobiele nummer alleen voor SMS.


Ik heb inmiddels https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm ontdekt en daar staat dat de monteur van KPNNetwerk niet alleen een Glasvezelaansluitpunt moest monteren maar ook nog een Kabel en een Stroomadapter had moeten brengen. Hij heeft zijn werk dus niet goed gedaan. 

Het is normaal dat eerst het kastje bij u op de foto geplaatst word. Pas later komt een 2de monteur die hier een kast overheen schuift. Deze is dan zo groot als het stippellijntje. Hier kan het rode kabeltje op aangesloten worden.