Skip to main content

Hallo,

Ik wil graag internet bij kpn bestellen. Helaas meldt de website dat ik geen glasvezel internet in mijn woning kan krijgen. Er zit wel een aansluitpunt voor glasvezel in mijn woonkamer: zo'n vierkant wit kastje van kpn met daarop de tekst "glasvezelnetwerk". Verder zijn er geen andere aansluitpunten voor internet in de meterkast te vinden. Het betreft een nieuw appartement (ik ben de eerste bewoner) dus er is ook nog niet eerder internet aangesloten.

Ik vermoed dat het administratief niet helemaal goed is gegaan: Vorig jaar waren de vier appartementen (nummers 61, 61 B, 61 C, 61 D) nog samen één woning met één huisnummer: 61. Nu heeft inderdaad nummer 61 volgens de website wel glasvezel, maar de andere drie nummers niet. Terwijl bij mij op nummer 61 B wel degelijk een glasvezelkastje in de woning zit.

Vanochtend heb ik al met de klantenservice gebeld en kreeg ik als antwoord dat er alleen internet via koper is aangesloten. Maar het vierkante kastje met “glasvezelnetwerk” erop is de enige aansluiting in de woning. Kan het zijn dat er koper via dat kastje de woning binnenkomt? Of is het toch echt een glasvezelaansluiting?

Als het inderdaad een glasvezelaansluiting is, hoe kan ik dan toch internet bestellen? Via de website kan ik alleen standaard internet bestellen (48 Mbit/s upload, 10 Mbit/s download - veel te weinig voor mij). Dan komt er voor het aansluiten een monteur langs die ervan uitgaat dat er koper ligt. Kan de monteur dan alsnog de glasvezelaansluiting gebruiken en een modem plaatsen? 

Ik vrees dat als ik toch standaard internet bestel, de monteur hier niks mee kan. Dan ben ik straks wel aansluitkosten kwijt, maar heb ik geen werkend internet.

Alvast bedankt!

Dat kan inderdaad helaas voorkomen @MLHV. Betreffen dit dan woningen die verhuurd worden? Zijn daar afspraken overgemaakt met de verhuurder? Anders zou ik dat in eerste instantie ook eens met de verhuurder bespreken.


Bedankt voor je reactie @Remco_ ! Het betreffen inderdaad huurwoningen. Ik heb het de verhuurder gevraagd en het blijkt dat er nog helemaal geen internetaansluiting is, ook geen koper. Er komt wel glasvezel (daarvoor zit dat kastje er al), maar dat moet nog worden aangesloten en dat balletje ligt nu bij KPN. Hoop dat dat geen maanden gaat duren.
 

Ondertussen kan ik wel internet delen met de buren (één appartement heeft wel een koperaansluiting, ook 48 Mbit/s download) via een wifi versterker. Dat wordt dus een erg traag verhaal. Niet fijn om na sleuteloverdracht nog mee verrast te worden. Maar dat is mijn probleem :)

Bedankt voor het meedenken! Ik ga duimen dat het snel gefixt is.


Fijn om te horen dat je dan wat meer duidelijkheid hebt. Soms heeft dit even wat voeten in de aarde omdat ( de onder verdeling) gemeld moet worden bij de gemeente en kadaster, etc. Ik hoop dat alles snel opgeleverd kan worden en ik ben blij dat je goede buren hebt 🙂