Skip to main content
Vraag

Glasvezel aansluiting activeren bij KPN wordt niet verwerkt

• July 26, 2026
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Als professioneel belastingadviseur ben ik gewend om complexe administratieve en juridische dossiers te ontleden. Vandaag schrijf ik u echter uit persoonlijke titel. Ik verzoek dringend om uw bemiddeling in een slepend, onrechtvaardig conflict met telecomprovider KPN (voorheen XS4ALL). Sinds de oplevering van de fysieke glasvezelaansluiting in juli 2023 weigert de provider de overstap van VDSL naar glasvezel administratief te verwerken.

Medische en communicatieve noodzaak
Ik ben 79 jaar oud en heb in februari van dit jaar een beroerte gehad. Als gevolg hiervan heb ik geen auto en rijbewijs meer. Bovendien ben ik slechthorend. Mijn enige mogelijkheden tot contact met de buitenwereld, zorgverleners en familie zijn mondelinge communicatie en beeldtelefonie. Voor stabiele beeldtelefonie is een synchrone internetverbinding cruciaal. Glasvezel biedt deze gelijke up- en downloadsnelheden, in tegenstelling tot mijn huidige, trage VDSL-verbinding. De weigering om mij te migreren tast direct mijn zelfredzaamheid en welzijn aan.

Onterechte weigeringsgronden en administratieve fouten
KPN voert twee argumenten aan om de levering te staken. Beide zijn juridisch en feitelijk onhoudbaar:

1. Zakelijke status: De provider koppelt de weigering aan een voormalige inschrijving in de Kamer van Koophandel. Inmiddels ben ik officieel gestopt met mijn onderneming (zie bijgevoegd KvK-uittreksel). Belangrijker nog: het betreft hier een aanvraag voor een woonadres. De aard van een aansluiting wordt wettelijk bepaald door de feitelijke bestemming van het object (consumentengebruik) en niet door de historische inschrijving van de bewoner.
  2. Naamsvervuiling in de database: De provider heeft destijds de aanhef 'Dhr' foutief overgenomen in het voorletterveld, waardoor ik in hun systeem geregistreerd sta als "D H R R Sint" (zie bijgevoegd contract XS4ALL en KPN). Dit administratieve spookpersonage bestaat uiteraard niet op mijn adres. Een administratieve fout van de provider mag nooit een grond zijn om de nakoming van een leveringsplicht te weigeren.

Juridisch kader
De fysieke aansluiting is in juli 2023 door een monteur geplaatst, getest en goedgekeurd. Op grond van het Nederlandse verbintenissenrecht (Artikel 6:74 BW) is er sprake van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de provider. Daarnaast handelt de provider in strijd met de zorgplicht en de Telecommunicatiewet door een consument de toegang tot passende digitale infrastructuur te ontzeggen op basis van intern administratief verzuim.

Bijlagen bij dit verzoek:

• Contract XS4ALL (met de foutieve naamstelling)
  • Contract KPN (met dezelfde foutieve naamstelling)
  • Meest recente factuur van KPN
  • Uittreksel Kamer van Koophandel (bewijs beëindiging eenmanszaak)
  • Foto aansluiting glasvezelnet

Gezien mijn medische situatie en de wet- en regelgeving rondom consumentenbescherming, hoop ik dat de Consumentenbond de nodige juridische en maatschappelijke druk kan uitoefenen om KPN te dwingen deze administratieve blokkade per direct op te heffen.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

5 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 26, 2026

Even afgezien dat de twee genoemde redenen inderdaad raar zijn bestaat er volgens mij geen leveringsplicht voor internet in Nederland (anders dan voor telefonie). Dus juridische druk via die weg lijkt mij al een verkeerde manier.

Maar hopelijk kan een moderator de zaak eens onder de loep nemen en de boel een beetje los trekken. Want bv de naam issue zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Er is gewoon sprake van een andere 'klant' met een andere naam (want u bent niet D.H.R.R.). Dat zou met een nieuwe klant op dat adres ook zo zijn. Dus dat lijkt me niet zo moeilijk. Het tweede is misschien wat lastiger maar zou dus (misschien) een verandering van status van bestaande adres moeten zijn. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@RuudSint 

Welkom op de community van KPN.

U plaats nu een officiële klacht op de community van KPN, terwijl op de community klanten elkaar helpen bij vragen en/of problemen.
De moderatoren houden toezicht en springen bij waar dat nodig is, maar voor een officiële klacht dien je dat te sturen aan de afdeling klantrelaties & klachten.

Hiervoor is een speciaal online klachtenformulier waarmee je jouw klacht kunt indienen.
De Afdeling klantrelaties & klachten neemt dan jouw klacht in behandeling, en zal je vervolgens voorzien van een antwoord en een oplossing.

Voor het online klachtenformulier klik je op de volgende link:

Wil je een brief sturen? 
Stuur 't dan naar dit adres:

KPN
Afdeling klantrelaties en klachten
Postbus 13500
9700 EG Groningen

Vergeet niet je klantnummer, e-mailadres en telefoonnummer toe te voegen.

Een moderator kan hierin niet zoveel voor je betekenen!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 26, 2026

Een leveringsplicht geldt voor staatsbedrijven en monopolisten. Deze twee situaties zijn echter niet meer van toepassing sinds de privatisering van KPN en het verplicht openstellen van het KPN netwerk. Bovendien is er in Nederland sprake van een duopolie (KPN en Ziggo). Als KPN weigert te leveren, kan de consument nog steeds een abonnement afnemen bij een andere provider.

Wanneer er echter een technische reden is voor het niet kunnen realiseren van glasvezel, kan een andere provider daar ook niets aan veranderen. Daarnaast zegt een leveringsplicht op zichzelf niet heel veel, een provider kan alsnog een obstakel opwerpen door zeer hoge aansluitkosten te rekenen of een lange wachttijd te hanteren (zie bijvoorbeeld het aansluiten van een nieuwbouwwoning op het stroomnet).

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2026

Bedankt voor de reacties en richting moddertor, na 3 jaar dit probleem proberen aan te kaarten ben ik gewoon radeloos en niet zo'n beetje. Voor de duidelijkheid, ik zit in een flat in IJmuiden en volgens KPN is 96% van de huizen in IJmuiden nu aangesloten op het glasvezelnetwerk. In mijn flat zit iedereen op Ziggo alleen ik niet maar de aansluiting is er dus wel en gecontroleerd door KPN zelf. Ik wil gewoon niet naar Ziggo maar voel me nu gedwongen om dat toch maar te gaan doen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@RuudSint . Welkom hier en dank je wel voor je toelichting. Ik kan me goed voorstellen dat je na zo'n lange periode moedeloos wordt, zeker gezien je persoonlijke situatie. Dat lijkt me ontzettend ingrijpend.

Ik wil wel aangeven dat de Community niet de juiste plek is voor een officiële klacht of een juridisch geschil zoals je dat hierboven beschrijft. Hier helpen klanten elkaar vooral met vragen en problemen, en als moderatoren kunnen we in dit soort dossiers helaas geen inhoudelijke beoordeling doen of een formele klachtenprocedure overnemen.

Mag ik daarom vragen of je deze kwestie ook via het officiële klachtenformulier bij KPN hebt ingediend? Als dat het geval is, dan kun je in de regel binnen een week een inhoudelijke reactie verwachten van de afdeling Klantrelaties & Klachten.

Mocht je dat nog niet hebben gedaan, dan raad ik je aan om dat alsnog te doen. Op die manier komt je dossier direct bij de juiste afdeling terecht, die de bevoegdheid heeft om dit verder te onderzoeken en waar nodig in behandeling te nemen.