Skip to main content

Ik heb vorige week overstappen aangevraagd van Ziggo naar KPN, omdat er was een mooie actie waar ik gebruik van wilde maken. Per 11-12-2023 eindigt mijn abonnement bij Ziggo en zal ik worden aangesloten bij KPN. 

 

In mijn pakket zit KPN Ultrasnel glasvezel en tv.

 

Nu zit ik in de volgende moeilijke ingewikkelde situatie:

Ik woon in een flat van 5 hoog en de aansluiting van glasvezel zit bij mij in de meterkast aan de andere kant van de portiek. Mijn appartement zit direct naast de lift en de afstand tussen mijn meterkast en mijn appartement is zo ongeveer 6 meter.

 

Nou heb ik geen aansluiting in mijn appartement en er gaat geen kabel van mijn glasvezel aansluiting in de meterkast naar mijn appartement.

 

Een poosje geleden waren twee mensen van KPN bij mij aan de deur, ze wouden graag kijken hoe dat van de meterkast naar de woning zou moeten, alleen niemand van mijn onderburen deed open en daarom probeerden ze het bij mij.

 

Ik heb deze mannen binnen gelaten en ook mijn meterkast laten zien. Ze zeiden dat het met een kabel naar mijn appartement moet en dat dat best wel lastig zou gaan, maar niet onmogelijk.

 

Ik heb beneden op de vierde verdieping gekeken en ik zie daar wel een kabel met kabelgoot van iemand zijn meterkast gaan richting de appartement ! Dan zou het bij mij ook mogelijk moeten zijn lijkt mij.

 

Het nadeel van appartementen naast de lift is dat onze meterkast in de portiek zit, en alle andere appartementen die niet direct naast de lift zitten die hebben hun meterkast gelijk naast hun voordeur achter een deur.

 

Nu heb ik de situatie op Messenger uitgelegd en kreeg te horen dat de monteurs aardig creatief zijn en ze het ook wel zien goedkomen en ik me geen zorgen zou hoeven maken. Dat doe ik dus wel.

 

Ik vroeg of KPN een monteur langs wil sturen om mijn situatie te bekijken en om te beoordelen hoe ze dit willen gaan doen... Toen ik hier naar vroeg gaf ze aan dat ze helaas geen monteur kan sturen, pas nadat het installatiepakket geleverd is.

 

Nu zit ik écht niet te wachten om tijdens de overstap een paar dagen of weken, zonder internet en tv te zitten, omdat er nog geen kabel van de meterkast naar mijn appartement is gelegd en ik een afspraak moet maken met een installateur en wachten tot zij tijd hebben voor mij....

 

Ik heb graag liever dat er vóór die tijd wanneer mijn installatiepakket geleverd wordt een monteur langs komt om de kabel te leggen !

 

In principe is mijn woning op glasvezel aangesloten maar ook weer niet.

 

 

Hieronder volgen nog wat fotos voor jullie beeldvorming van hoe het er bij mijn etage uit ziet en hoe het er op de etage onder mij uit ziet:

 

Mijn etage: (achter het muurtje waar de bloemen schilderij hangt daar is mijn halletje van mijn appartement)

 

Hieronder fotos van de etage onder mij waar een kabel met kabelgoot uit de meterkast komt tegen het plafond aan naar mijn onderbuurvrouw:

 

 

Zit er in de meterkast een stopcontact? In het uiterste geval kan de Experiabox dan daar neergezet worden. Wellicht geeft dat nog net goede WiFi in huis.

 


Zit er in de meterkast een stopcontact? In het uiterste geval kan de Experiabox dan daar neergezet worden. Wellicht geeft dat nog net goede WiFi in huis.

 

Hallo, er dit geen stopcontact in de meterkast. Ik heb wel contact gehad met de woningbouw en ze zullen binnenkort een vakman laten komen om een stopcontact in de meterkast te plaatsen. Ik twijfel wel heel erg tussen draadloos glasvezel gezien de afstand, en een KPN medewerker op de chat zei dat de kleinste iets al de verbinding kan verstoren (kerstverlichting, andere kleine apparatuur).


Daar heeft TS toch geen Ultrasnel internet voor genomen?


Het antwoord is wel een heel slechte oplossing. Het (goede) wifi bereik van het modem is zo'n 6 meter. Daarboven wordt het al gauw te slecht. Muren en vloeren (met staal erin) verminderen dat bereik nog meer. Dan kan je zelfs geen tv kijken via (wifi) met de kpn tv dienst.

Er is vast toch wel een route te vinden voor zo'n plastic kabelgoot voor een utp kabel. Zonder verlies kan er van het glasvezelpunt tot het modem (in de woning) tot 100 meter kabel zitten. Cat 5e minimaal.

Verder gaat het zonder stopcontact bij het glasvezelpunt voor de Netwerk Terminator (NT) ook helemaal niet werken.


Heeft u gebruik gemaakt van de overstapservice? Het zou in dit geval echt beter zijn om het abonnement van Ziggo een week of twee door te laten lopen zodat u niet zonder verbinding komt te zitten.


Heeft u gebruik gemaakt van de overstapservice? Het zou in dit geval echt beter zijn om het abonnement van Ziggo een week of twee door te laten lopen zodat u niet zonder verbinding komt te zitten.

Ja ik heb gebruik gemaakt van de overstapservice alleen ik vind het vervelend dat KPN pas een installateur wil laten kijken, zodra ik het installatiepakket heb ontvangen. Wie weet hoe lang ik nog moet wachten voordat er een monteur kan langskomen, nadat ik ben overgestapt. 😕

 

Zal het überhaupt mogelijk zijn dat het van mijn meterkast naar mijn appartement gelegd kan worden ? Door de installatie monteur van kpn? Ik bedoel, zoals u op de fotos ziet, op de verdieping beneden mij gaat er wel een kabel met kabelgoot vanuit de meterkast naar een appartement, dan zou het bij mij toch ook moeten kunnen ?


Ik denk wel dat het zal gaan lukken maar ik denk dat uw medebewoner dit zelf heeft geregeld want ik vraag me af of een monteur kabelgoten heeft. Maar dat vragen we even aan @Ik_Combineer 😉.


Mijn antwoord over WiFi vanuit de meterkast was voordat er foto’s geplaatst werden.

Nee, dat gaat niet werken. Teveel wanden, te grote afstand. Dat stopcontact is wel nodig voor de ONT die op het witte kastje in de meterkast geplaatst wordt.

Je zult net zo’n goot moeten krijgen als de beneden buren.

 


Ik denk wel dat het zal gaan lukken maar ik denk dat uw medebewoner dit zelf heeft geregeld want ik vraag me af of een monteur kabelgoten heeft. Maar dat vragen we even aan @Ik_Combineer 😉.

Mij werd verteld dat kabelgoten onder "meerwerk" valt en iets van €5 per meter zou kosten. Toen ik vroeg of ik dit zelf moet betalen gaf de klantenservice op Messenger aan dat ik dit soort dingen vooral met een monteur moet bespreken. Vervolgens ging ik aan de woningbouw vragen of zij het dan vergoeden en het antwoord was helaas niet, maar ze kunnen wel een stopcontact plaatsen in de meterkast.

 

Zou het raar vinden als ik voor eventuele meerwerk moet betalen, ik heb er niet voor gekozen om een aansluiting in de meterkast te hebben op een paar meter afstand van mijn appartement. 

 

Maar goed.. moet ik echt wachten op een KPN monteur nadat ik het installatiepakket heb ontvangen ? Kan die echt niet voor die tijd komen ? Ik zie de bui al hangen dat ik het installatiepakket binnen krijg, wordt afgesloten bij Ziggo, en 1-2 weken of langer zonder internet en tv zit omdat ik op een monteur moet wachten 😔


De monteur kan niet eerder dan de afgesproken activeringsdatum komen. Want eerder is er geen signaal op de glasvezel.

Ik zie de bui al hangen dat ik het installatiepakket binnen krijg, wordt afgesloten bij Ziggo, en 1-2 weken of langer zonder internet en tv zit omdat ik op een monteur moet wachten 😔

Met overstapservice geeft kpn aan ziggo door dat het signaal werkt en dat zij, dan pas, kunnen afsluiten.


Dus jullie denken dat het wel goed zal komen dat er een kabel gaat van de meterkast in de portiek naar mijn appartement, en ik niet een paar dagen of langer zonder internet en tv kom te zitten, omdat de overstap naadloos op elkaar aansluit ?

 

Alvast bedankt !


Moet die kabel er wel al zitten met de activatie. 


Ik zou eerst vragen aan de monteur of hij de kabel wil meten. Daarna kijken of en hoe er kabelgoten gemaakt kunnen worden, en vooral hoe hij die kabel naar binnen gaat brengen, en waar dan de experia box komt (die ook een stopcontact nodig heeft).

Pas als dat allemaal duidelijk is aan het echte werk beginnen.


Kpn wil dus geen monteur sturen voordat ik het installatiepakket heb. Wat kan ik doen ? Als het niet mogelijk is ben ik verplicht om bij Ziggo te blijven


Eerst helemaal bespreken wat er gaat gebeuren.


Hoi @Drakedog, welkom hier. 

Ik begrijp heel goed dat je de aansluiting graag goed voorbereid ziet. Maar een installatiemonteur kan ik nog niet inplannen. Dit kan pas op of na de aansluitdatum. Voor meerwerk worden er kosten gerekend. Zie ook wat de installatiemonteur allemaal doet. 
Ik twijfel of hij dit ook in de openbare ruimte doet zoals de hal van het appartementencomplex. @Ik_Combineer kun jij daar iets over zeggen?

Je kan ook de woningbouw vragen om de installateur vast een kabel te laten trekken indien mogelijk. Al gaven ze wel aan zei je dat ze de kosten niet vergoeden of op zich nemen. 

Verder hoef je je met de overstapservice geen zorgen te maken dat je zonder diensten komt te zitten. Wij zeggen Ziggo pas of als het abonnement bij ons actief is. 


Ik heb met DSL indertijd ook de kabel moeten laten trekken vanuit het trappenhuis. Werd ook niet vergoed door woningbouw of kpn.

Wel is het vrij idioot dat een aansluitpunt in een meterkast vér buiten de woning wordt aangebracht.

Dat wilden ze hier ook (de woningbouw) maar daar ben ik toen samen met @Ward_ figuurlijk voor gaan liggen. Nouja, Ward het meest.

Uiteindelijk in de woonkamer. Voor mij nog niet helemaal handig want had alsnog 10 meter utp nodig voor naar het modem. Maar de NT zit wel in een onopvallend hoekje.


Kan ik een grote kostenpost verwachten ? Want ik ben dus overgestapt met een mooie actie van KPN, maar als het mij alsnog geld gaat kosten, dan hoeft het van mij ook niet. Dan vraag ik Ziggo of ze een mooie actie hebben als ik blijf. Ik vind het raar dat de woningbouw ook niks kan betekenen en KPN ook niet bepaald, de aansluiting zit in de meterkast in de portiek en niet in mijn appartement. Zoals ik al zei eigenlijk heb ik glasvezel maar ook weer niet. 


Er loopt ook niet vanuit de meterkast al een loze buis naar de woning?

Deze montage en plek voldoet overigens niet aan de basisregels die KPNNetwerk heeft gesteld (voor onderaannemers).​​​​​​​

A er moet een stopcontact aanwezig zijn voor de NT.

B hij moet makkelijk te verbinden zijn met het modem, wat zich in verband met de wifi in de woning moet bevinden.

Kortom: hij mag alleen in de meterkast indien deze zich in de woning bevind en er een stopcontact is (of gemaakt kan worden).


Als ik nog een verder lees zie ik dat de monteur officieel niet in muren mag boren. Dan is boren door een betonnen(?) buitenmuur om die kabel naar binnen te krijgen nog een paar stappen verder. Ook plakgoten die genoemd worden stemmem me niet vrolijk.

Ieder zijn voorkeur, maar als je die hoge upload niet nodig hebt zou ik serieus overwegen om bij Ziggo te blijven.


Ik denk dat ik maar gewoon een overstap naar KPN in gang laat zetten, en dan zie ik wel of het wel of niet goed komt. Als het blijkt dat het te veel gedoe is of niet mogelijk, dan ga ik er van uit dat ik van de abonnement kan afzien ? Ik heb dit ook allemaal voor gelegd op Messenger met fotos en de kpn medewerker zei dat ze het wel goed ziet komen, want de monteurs zijn aardig creatief. Maar ik heb er niks aan dat als ik bij KPN ga en ik kan er geen gebruik van maken. Wel raar dan dat ik een glasvezel aansluiting heb in dat geval. Er zou toch wel iets mogelijk moeten zijn ?

 

En zou ik eventuele kosten van de meterkast in de portiek, naar mijn appartement, kunnen verhalen op kpn netwerk die de aansluiting heeft aangelegd ?

 

Dank!


Ik denk dat ik maar gewoon de overstappen ga annuleren en bij Ziggo blijf. Mij te onduidelijk dit en waarschijnlijk ga ik voor kosten komen te staan met betrekking tot aanleggen / doorgetrokken van een kabel in de portiek naar mijn appartement enzo.

 

Ik snap dat dit KPN forum is maar ik hoop dat als ik Ziggo bel en zeg dat ik graag klant wil blijven, dat ze mij nog een keer 6 of 9 maanden 50% korting kunnen geven.

 

Ik had 12 maanden lang 50% korting bij Ziggo van €70 voor €35 per maand maar dat stopt dus in december. Daarom wou ik graag naar KPN want die heeft ook een soort van zelfde actie maar dan van 6 maanden. 


Heb je trouwens nog vaste telefoon in gebruik? 

Indien niet heb je ook de overstapservice niet echt nodig. Je betaalt dan hooguit wel één maand dubbel. Dan kan je gewoon een abonnement internet + tv inzetten bij kpn. Zodra dat écht werkt kun je op dezelfde dag opzeggen bij Ziggo. Eén maand later stopt Ziggo.


Ik zie dat ik al een aantal keer getagd ben dus misschien kan ik voor wat duidelijkheid zorgen;

 

In principe trekken we niet zomaar kabels door gemeenschappelijke ruimte’s, dit omdat er dan ook toestemming van woningbouw/VVE etc. Moet zijn welke vaak niet aanwezig is. Daarnaast nog iets met kabelgootjes; de meeste monteurs hebben ze wel maar vaak dan stukken van 3 a 4 meter dus dat ziet er niet echt mooi uit. Ook hebben we geen verbindingshoeken.

 

Ook heb ik ergens in dit topic gelezen dat we niet door muren boren. Dit is onjuist, als we dit niet zouden mogen zouden we ook geen bis/has werkzaamheden kunnen doen met glasvezel naar binnen brengen.


Als laatste wil ik even reageren op je laatste bericht @Drakedog, persoonlijk zou ik de afspraak lekker door laten gaan. Een monteur kan de order altijd voor je annuleren als hij niet mooi een kabel kan trekken, maar misschien is er wel een loze leiding die hij/zij kan gebruiken waardoor je niks van heel de kabel gaat zien. Kosten zou ik me ook niet te veel druk maken, ja er zullen kosten zijn voor de extra monteurswerkzaamheden maar dit zal gok ik niet meer dan €50 zijn. Persoonlijk reken ik meestal €35 voor het trekken van een kabel door een leiding of langs muren. Enkel voor kruipruimte werkzaamheden reken ik meer.

 

Over ziggo zou ik me niet druk maken, als je gebruik maakt van de overstap service wordt ziggo pas opgezegd wanneer KPN daadwerkelijk werkt. (Wanneer het modem online is) dus zonder die kabel van ONT naar woning zal ziggo gewoon blijven werken.


Er lopen al allerlei leidingen van de meterkast naar het appartement uiteraard, kun je die route volgen ?
Zonder al te veel breekwerk ?
Of gaat de oude telefoonlijn via de meterkast, dat zal wel niet.
Als er geen lege buis is dan is er misschien een leeg te maken, door wat draden te verplaatsen of te laten vervallen.
Als je van het gas af gaat dan kun je die buis gebruiken :-)
Maar dan moet je ws eerst een extra kabel leggen :-/

Nog een wilde gedachte, via de mantel buis van de glasvezel naar beneden en dan via de buis van de telefoonlijn weer naar het appartement.