Skip to main content

Hallo,

Ik krijg helaas geen eenduidig antwoord op deze vraag bij KPN klantenservice, en KPN Netwerken wordt je nooit terug gebeld ondanks hun belofte.

Mijn vraag is het volgende:

Ik woon in een appartement in een woontoren waar bijna iedereen Ziggo heeft.

Ziggo heeft een eigen glasnetwerk tot aan de wijkcentrale en daarna koper tot en binnen de woontoren.

 

Als ik een glasvezel abbo afneem bij KPN krijg ik dan glas tot aan het centrale punt in de woontoren en daar vandaan koper verdeeld naar de appartementen? Of krijg ik echt glasvezel vanaf het centrale punt tot in mijn appartement letterlijk tot aan het modem??

 

Hallo @Dooku ,

In principe tot het modem. Mogelijk ben je wel afhankelijk van toestemming van bewoners waar de kabel door hun huis heen moet lopen.  


Er is gelukkig geen probleem met kabels door andermans huizen.

De meterkast ligt buiten het appartement in de hal, 1,5 meter naast de voordeur.

Daarvandaan loopt nu een coax en een utp(eigenlijk adsl koper) voor zowel Ziggo als een T-mobile aanluiting naar de huiskamer(ja Ik heb 2 ISP abbo’s in huis).

Wat is eigenlijk bij KPN GLASVEZEL de voorkeur voor plaatsing van het modem, in de huiskamer of in de meterkast?

 


Dat mag je zelf weten. Zelf heb ik het modem staan op de eerste verdieping in mijn werkkamer. Want daar staat het modem centraal in het huis en kan ik mijn PC direct bedraad aansluiten. 


Afspraken om terug te bellen komt de KPN support desk niet na. Mij is al 4 keer beloofd steeds voor een ander issue om teruggebeld te worden. 

Ben nog geen enkele keer teruggebeld.


Dat is vervelend. Maar dan zul je toch bij het jou inmiddels bekende KPN Netwerk moeten zijn. Dit is het forum van de provider KPN. 


Hallo @Dooku, bij glasvezel krijgt elke woning zijn eigen aansluiting. Er wordt niet vanuit een centraal punt via koper nog verder verdeeld naar woningen. De plaatsing van de glasvezel ligt er geheel aan wat bereikbaar is qua aanleg. Daar kan ik zo geen oordeel over geven ben ik bang. 

Mijn ervaring met woontorens en flatgebouwen is wel dat het glasvezelaansluitpunt vaak in dit soort situaties in de meterkast gemonteerd zal worden. Vanuit daar kun je dan de reeds aanwezige UTP kabel gebruiken om het modem in de woning te plaatsen. 


@Jeroen_dB Als het aansluitpunt in de meterkast komt, is het dan mogelijk dat ik het modem ook in de meterkast plaats en gebruik maak van de al aanwezige UTP kabel naar de huiskamer en via een switch verder 1 pc en wat andere apparatuur aansluit zoals een gameconsole.

De reden hiervoor is om wat minder kabelspagetti in de huiskamer over te houden. Eventuele wifi ontvangst problemen kan ik waarschijnlijk wel oplossen met 1 of 2 extra wifi pods die ik nu toch al moet gebruiken met het huidige modem(dikke muren en veel staal)


Als het aansluitpunt in de meterkast komt, is het dan mogelijk dat ik het modem ook in de meterkast plaats en gebruik maak van de al aanwezige UTP kabel naar de huiskamer en via een switch verder 1 pc en wat andere apparatuur aansluit zoals een gameconsole.

Dat is mogelijk. Je kunt ook die Experia/KPN Box in jouw woonkamer plaatsen en die UTP kabel gebruiken om hem op de ONT in de meterkast aan te sluiten.