Skip to main content

Waarom kan ik geen glasvezel abonnement aanvragen? Glasvezel is tot in meterkast aangebracht. Ben abonnee bij KPN en wil niet overstappen naar een andere organisatie.

Welkom op het forum @AABAKKER 

Wat zegt deze check ?
https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck.htm


Glaspoort maakt plannen voor de aanleg van Glasvezel in Benthuizen. Wil jij als eerste een seintje krijgen zodra jouw adres op de planning staat? Schrijf je dan in voor de glasvezelwekker

Maar er is reeds een glasvezel aansluiting in de meterkast aangebracht door Delta

 


Als je bij KPN wilt blijven dan hoef je niets te doen.

KPN blijft gewoon leveren via de vdsl aansluiting totdat Glaspoort een glasvezelaansluiting heeft gemaakt.

Dit zijn de gevolgen van de vreemde wetgeving in Nederland. Naar mijn mening geldversplilling


Top, maar als ik toekomst gericht toch een glaskabel aansluiting wil, kan dat dan via de door  DELTA aangebrachte aansluiting?

 


Ik heb mij vorige reactie aangevuld.


Top, maar als ik toekomst gericht toch een glaskabel aansluiting wil, kan dat dan via de door  DELTA aangebrachte aansluiting?

 

KPN zal een eigen glasvezel netwerk aanleggen, KPN levert niet via Delta.


Top, maar als ik toekomst gericht toch een glaskabel aansluiting wil, kan dat dan via de door  DELTA aangebrachte aansluiting?

 

KPN zal een eigen glasvezel netwerk aanleggen, KPN levert niet via Delta.

Via een omweg wel via Solcon (is KPN) @SaltyBart en @AABAKKER 


Welkom op de community @AABAKKER. Zoals de anderen al aangeven leveren wij inderdaad niet via het netwerk van Delta. Meer daarover kan je hier lezen: KPN en Delta Fiber Nederland.

De koperverbinding die je nu hebt blijft actief, daar veranderd niets aan. Die kan je blijven gebruiken als je wilt. Het glasvezelnetwerk van een andere partij heeft daar geen effect op.


Welkom op de community @AABAKKER. Zoals de anderen al aangeven leveren wij inderdaad niet via het netwerk van Delta. Meer daarover kan je hier lezen: KPN en Delta Fiber Nederland.

Die stelling moet mijn inziens bijgesteld worden @Jasper van KPN gezien het onderstaande artikel:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-via-omweg-toch-op-delta-fiber-glasvezel/


Nee, die stelling klopt wel, Solcon is onderdeel van het groter KPN, maar het is geen abonnement van de provider KPN. Daar zit een verschil in. Net zoals XS4ALL en Telfort vroeger aparte providers bleven, ondanks dat ze onderdeel waren van hetzelfde moederbedrijf.


Nee, die stelling klopt wel, Solcon is onderdeel van het groter KPN, maar het is geen abonnement van de provider KPN. Daar zit een verschil in. Net zoals XS4ALL en Telfort vroeger aparte providers bleven, ondanks dat ze onderdeel waren van hetzelfde moederbedrijf.

Daarom staat er ook ‘via omweg’ @Jasper van KPN 


KPN heeft weliswaar 100 % van de aandelen van Solcon. Solcon had vóór de overname door kpn b.v. (het moederbedrijf) al een overeenkomst met Delta Fiber. 

Toen kpn b.v. Solcon overnam stond die provider op omvallen. Solcon functioneert geheel zelfstandig. Met eigen administratie en klantenservice.


Om het dus samen te vatten:

KPN heeft  d.m.v. aandelen van diverse providers wel de geneugten maar bij praktische zaken geen bemoeienis met het regelen en organiseren van oplossingen. Voor een reeds langdurige abonnee is het dan ook teleurstellend om op deze manier een dwangmatige overstap naar een sub provider te moeten maken. Is dit rechtsmatig? 


Maar waarom wil je perse glasvezel? Zo bijzonder is het allemaal niet. De meesten merken het verschil niet eens. 


Als Glaspoort al plannen heeft zal het vast niet nog jaren duren. U heeft al die tijd op de VDSL gezeten, een paar extra maanden kan geen kwaad toch?
 

Verder vindt ik het advies om eventueel over te stappen op Solcon wel bijzonder verwarrend. KPN verdiend geld aan Solcon net zoals dat KPN geld verdiend aan de verhuur van hun lijnen aan diverse andere providers, maar verder is er echt niks KPN’s aan. Een hele andere klantenservice, andere niveaus van service (o.a. geen eigen monteurs) en noem maar op.
Ik zeg niet dat Solcon slecht is, maar het is simpelweg niet te vergelijken.


Typisch de reden waarom ik geen energie wil steken in het overstappen naar een andere provider maar als abonnee bij KPN wil blijven maar dan met glasvezel. 


Dat gaat dus voorlopig niet lukken.  Rond eind 2027 hoopt kpn een groot deel van het kopernetwerk te hebben vervangen. Nog even geduld dus.