Skip to main content
Antwoord

Glasvezel beschikbaar over 2 jaar, waarom nog 2 jaar op koper blijven?

• January 19, 2025
  • 7 reacties
  • 145 keer bekeken

Op mijn adres is glas pas over 2 jaar beschikbaar. Waarom zou ik nog 2 jaar op 100Mb koper blijven terwijl ik voor hetzelfde geld op 400MB glas kan zitten ?

Beste antwoord door Joep1965

Dat antwoord kan je alleen zelf geven​@Lex van Seters . Als jij denkt dat je die 400 nodig hebt moet je overstappen maar als 100 voldoende laat je het zoals het is. Zo simpel is het.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 19, 2025

Dat antwoord kan je alleen zelf geven​@Lex van Seters . Als jij denkt dat je die 400 nodig hebt moet je overstappen maar als 100 voldoende laat je het zoals het is. Zo simpel is het.

• January 19, 2025

Geen retorische vragen hier stellen, want dat heeft vrij weinig zin denk ik 😁

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 19, 2025

Tja.

Downloaden internet pagina: ca. 3 Mb/s gedurende enkele seconden

TV stream HD bij kpn via koper: 7,2 Mb/s (alleen bij TV+ eerste 10, espn zenders en ziggo sport in 14,2 bij koper hoger dan 45 Mb/s.)

Je kunt dus op 100 Mb/s met meerdere apparaten tegelijk probleemloos internetten en tv kijken.

Ik kreeg het met 5 x tv tegelijk op koper met 70 Mb/s nog niet '’over de kop'’.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 19, 2025

Als glas pas beschikbaar is hoe kan je dan overstappen op 400mb glas? Ik gok dat u het “glasvezel” netwerk van ziggo bedoeld. Datzelfde “glasvezel” netwerk waarvoor ze al tot twee maal toe een waarschuwing hebben gehad van de Reclame Code Rood omdat het helemaal geen glasvezelnetwerk is. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 19, 2025

Beste ​@Ik_Combineer Ziggo noemt het zelf: Glasvezel-kabel netwerk »

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 19, 2025

Tja. Als Ziggo het nou glasvezel-coax netwerk zou noemen…

Bij nieuwbouw komt er vaak wel glasvezel tot in de woning van Ziggo. Alleen komt daar dan weer een glas → coax adapter op om voor alle klanten dezelfde apparatuur te kunnen leveren. Dus ook dan een coax modem met 10 % van de upload ook al heb je glasvezel tot in de woning van Ziggo.

Op diezelfde glasvezel zitten dan vaak ook échte (!) glasvezel aanbieders. Dit is bijvoorbeeld in Volendam het geval.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • January 19, 2025

Op mijn adres is glas pas over 2 jaar beschikbaar. Waarom zou ik nog 2 jaar op 100Mb koper blijven terwijl ik voor hetzelfde geld op 400MB glas kan zitten ?

Ik heb zelf liever 100/30 VDSL dan glasvezel (en met 25% van die snelheid zou ik ook prima kunnen). De afgelopen ca. 8 jaar nog nooit problemen ermee gehad (anders dan kort onderhoud ‘s nachts van KPN). Lees alle topics hier eens over de problemen met glasvezel, zelfs al verouderde kastjes die al vervangen moeten worden of spontaan kapot gaan (met VDSL is er geen kastje). Of kabels die verkeerd (te strak) aangelegd zijn. Etcetera. Als je op je adres VDSL op maximale snelheid kan krijgen is dat m.i. de beste oplossing die op dit moment verkrijgbaar (Ziggo wil ik niet)!

Zie bijv. dit recente topic, zou met VDSL niet gebeurd zijn:

Of de tientallen topics over glasvezelkabels die ergens in de buurt kapot gaan, met koper gebeurt dat veel minder (blijkbaar omdat die kabels er al 60 jaar liggen)!