Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel besteld, maar sinds 26 april hoor ik niets meer

• July 3, 2026
  • 15 reacties
  • 159 keer bekeken

In 2025 vol enthousiasme ingetekend op glasvezel. Wil graag bij de tijd blijven. En snelheid is aan mij wel besteed. Glasvezelkabel in huis sinds maart 2026. Het beroemde witte kastje in de meterkast. Maar dan begint het. Abonnement aangevraagd bij KPN. 10 Gb snelheid, het hoogste wat te leveren valt. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Datum aansluiting: 26 april. Okee.
Voorafgaande aan 26 april uitgekeken naar de zending van apparatuur. Kwam niet. Werd om onduidelijke reden verplaatst naar 26 juni. Twee maanden geduld. In de week voorafgaande weer uitgekeken naar de zending. Kwam niet. Bellen met KPN. Levert niets op. Het callcenter kan mij niet verder helpen.
Probleem? Best wel. Want met de nieuwe bestelling staat alles ‘on hold'. Ik kan niets meer aan instellingen veranderen. TV zenders in- uitschakelen? Niks hoor! Veranderen van filmpakket? Niks! “U heeft een lopende bestelling”. Maar niemand weet bij KPN waar die bestelling is en hoe het ermee staat. Geen berichten, geen emails, geen aankondiging. Niks. Het grote NIKS. Slecht hoor, KPN!

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Abonnement en bestelling . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik herken het verhaal dat een lopende bestelling ervoor kan zorgen dat wijzigingen aan je abonnement tijdelijk worden geblokkeerd. Dat is natuurlijk erg vervelend, zeker als de bestelling vervolgens lijkt stil te liggen en je nergens duidelijkheid over krijgt.

Ik wil eerst graag helder hebben of het om een zakelijk of een particulier abonnement gaat. Je noemt namelijk een snelheid van 10 Gbit/s. Voor de particuliere markt is dat op dit moment niet mogelijk. Daarom kan ik alleen zinvolle uitspraken doen over particuliere abonnementen als ik weet dat het daar ook daadwerkelijk om gaat.

Kun je aangeven of het om een zakelijk of particulier abonnement gaat? Zodra dat duidelijk is, kunnen we gerichter kijken wat er aan de hand is met de bestelling en waarom deze zo lang open blijft staan.

Mocht je inderdaad zakelijke diensten afnemen kun je het beste contact zoeken via 0800 0403

Voor groot zakelijk is het nummer: 0800 1576

15 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Beste ​@Abonnement en bestelling bij KPN is de hoogste snelheid die je kunt bestellen 4Gbit/s, dus ik weet niet waar je 10GB vandaan haalt?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 4, 2026

Hallo ​@Abonnement en bestelling ,

Bellen met KPN. Levert niets op. Het callcenter kan mij niet verder helpen.

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

bij KPN is de hoogste snelheid die je kunt bestellen 4Gbit/s, dus ik weet niet waar je 10GB vandaan haalt?

Niet voor consumenten (FTTH), maar zakelijk (FTTO) is 10 Gbit/s op maatwerk leverbaar.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 7, 2026

Hoi ​@Abonnement en bestelling . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik herken het verhaal dat een lopende bestelling ervoor kan zorgen dat wijzigingen aan je abonnement tijdelijk worden geblokkeerd. Dat is natuurlijk erg vervelend, zeker als de bestelling vervolgens lijkt stil te liggen en je nergens duidelijkheid over krijgt.

Ik wil eerst graag helder hebben of het om een zakelijk of een particulier abonnement gaat. Je noemt namelijk een snelheid van 10 Gbit/s. Voor de particuliere markt is dat op dit moment niet mogelijk. Daarom kan ik alleen zinvolle uitspraken doen over particuliere abonnementen als ik weet dat het daar ook daadwerkelijk om gaat.

Kun je aangeven of het om een zakelijk of particulier abonnement gaat? Zodra dat duidelijk is, kunnen we gerichter kijken wat er aan de hand is met de bestelling en waarom deze zo lang open blijft staan.

Mocht je inderdaad zakelijke diensten afnemen kun je het beste contact zoeken via 0800 0403

Voor groot zakelijk is het nummer: 0800 1576

Even een update:
Inmiddels gesproken met de aannemer van Glaspoort, die op zijn beurt weer een onderaannemer in dienst heeft. Die onderaannemer moet nog wat aanvullende werkzaamheden verrichten in mijn meterkast, alvorens de glasvezel geactiveerd kan worden. Op mijn vraag, wie dan die onderaannemer is, kon de juffrouw van de betreffende firma mij niet vertellen. Wel liet ze tussen neus en lippen door weten, dat die afspraak ‘waarschijnlijk pas na de bouwvak-vakantie’ zal kunnen worden gemaakt. Lekker is dat. En daar moet ik zelf achteraan bellen. Want niemand van het Glasvezel-Cocktailtrio kon mij dat eerder laten weten.

Een aannemer die aan zijn klant niet kan vertellen, aan wie hij de klus heeft uitbesteed. Geschift.

Als ik nu naar de ZIGGO bel, dan belooft die me binnen drie dagen een werkende Glasvezelaansluiting. En daar krijg ik dan ook nog een mooie TV bij cadeau. Toen ik aan de juffrouw vroeg, hoe ZIGGO blijkbaar wel snel kan reageren en zij niet, moest ze me het antwoord schuldig blijven. 

rvk01
Slimmerik
  • July 7, 2026

Als ik nu naar de ZIGGO bel, dan belooft die me binnen drie dagen een werkende Glasvezelaansluiting.

Woon jij dan in een van de zeldzame gebieden waar Ziggo een glasvezelaansluiting gebruikt? Of hebben ze het daar over het bekende “glasvezel-kabel” netwerk, wat dus geen volledig glasvezel is maar gewoon bij jou over coax gaat, met beperkte upload?

@rvk01 
Dit is hun advertentie

Ja! Ziggo is beschikbaar

Binnen 3 werkdagen online

Op jouw adres is tot 2 Gbit/s (2000 Mbit/s) downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 7, 2026

Dat lijkt me stug want Ziggo heeft geen glasvezelaansluitingen in woningen 😉. 

rvk01
Slimmerik
  • July 7, 2026

@rvk01 
Dit is hun advertentie

Ja! Ziggo is beschikbaar

Binnen 3 werkdagen online

Op jouw adres is tot 2 Gbit/s (2000 Mbit/s) downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst.

Ja, dat is dus geen glasvezelaansluiting bij jou thuis. Dat is glasvezel tot de wijkcentrale en coax naar jouw huis. Daar is de upload 1/10de van jouw download. Geen glasvezel dus. Dit is het befaamde marketingtruukje van Ziggo.

(Zie je dat ze ook geen upload snelheid aangeven daar 😉)

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 7, 2026

Beste ​@Joep1965 er zijn nieuwbouwwijken waar Ziggo geen coax meer legt, maar meteen glasvezel.

Erwin van KPN
Moderator

Beste ​@Joep1965 er zijn nieuwbouwwijken waar Ziggo geen coax meer legt, maar meteen glasvezel.

dat wist ik niet.  En dan hebben ze dus óók symmetrische snelheden? Heb je een voorbeeld? 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

dat wist ik niet.  En dan hebben ze dus óók symmetrische snelheden? Heb je een voorbeeld? 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2287716/0

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

rvk01
Slimmerik
  • July 10, 2026

Ik had begrepen dat ze in ieder geval dezelfde soort abonnementen aanbieden op zo'n lijn. Dat zou dan dus geen symmetrische snelheden zijn. 

Ziggo gaat in een paar gebieden ook via de Delta lijn (maar dat zijn speciale gebieden) en af en toe ook via lokale glasvezelboeren (zoals in Waalre over WeConnect Waalre).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

In nieuwbouwprojecten legt Ziggo volledig glasvezelnetwerk aan. B.v. in Leidschendam