Skip to main content

Binnenkort start bij mij de aanleg van glasvezel (KPN doet niet mee). Een abonnement op internet up en down 250 Mbit/s kost € 43,95 per maand. Bij KPN betaal ik inmiddels per 1 juli 2021 € 41,16 per maand voor het instapabonnement, daarvoor krijg ik dan op papier 20 Mbit/s down (werkelijk 15 Mbit/s) en 1 Mbit/s up (werkelijk 0,9 Mbit/s). Meer zit er ook niet vertelt de monteur van KPN mij. Ruim 10 geleden sloot ik dit abonnement af voor € 19,95 per maand. Nu is dat abonnement dus bijna even duur als een abonnement op de glasvezel. Al die tijd heeft KPN geen enkele investering gedaan in het netwerk, het oude koperdraadje van mogelijk 50 jaar of langer geleden ligt er nog steeds precies hetzelfde bij. Ik betaal dus niet voor investeringen in mijn eigen netwerk, maar blijkbaar in dat van anderen. De oude koperdraad is gewoon een verdienmodel van KPN. Laat zich raden wat ik ga doen als de glasvezel gereed is.    

Tja ... welke snelheid je afneemt maakt tegenwoordig bijna geen bal meer uit. Iedereen betaald gewoon zo goed als hetzelfde. Voor de vorm zit er tussen het snelste en het traagste abonnement 14 euro (minder zelfs) tussen. Maar betalen zal je. Ook al is er maar 20 mbit op je adres leverbaar, jammer joh...