Skip to main content

In Drunen wordt nu een heleboel reclame gemaakt voor glasvezel, ik moet voor 14 december besluiten of ik meedoe.

Als ik dat doe kan ik niet bij KPN blijven, maar ik ben eigenlijk tevreden met KPN en wi liefst blijven.

Minpuntje van KPN is dat ik er niet achter kan komen of KPN ook in Drunen glasvezel gaat ontwikkelen.
Als ik op internet met postcode intype wordt gezegd dat er bij mij geen glasvezel is. Nou dat wist ik al. Verder mededelingen ontbreken.

 

Iemand enig idee of KPN in Drunen glasvezel gaat ontwikkelen of ik KPN kan gebruiken op het nu te ontwikkelen glasvezelnet?

 

Hoi @FransBergmans, welkom op het forum!
Ik kan me goed voorstellen dat dit een lastige afweging is!

Op de site van onze kabelbeheerder KPNNetwerkNL kun je kijken of je al op de planning staat en óf er uberhaupt al een planning is.
Daar kun je je ook inschrijven voor glasvezelupdates 


Volgens mij is het netwerk wat daar gelegd wordt van Delta Fiber.
Op dat netwerk is KPN-WBA geen operator en daarom kan de provider KPN daar geen diensten leveren.


Is inderdaad een dilemma wij zijn al meer dan 40 jaar tevreden klant bij kpn

als je nu glasvezel wil moet je gelijk een abonnement afsluiten bij een onbekende partij

ik vind dat KPN wat opener moet zijn over de toekomst 

eigenlijk zou de gemeente het glasvezel moeten beheren en aanleggen bij elk adres 

zodat elke aanbieder hier gebruik van kan maken net zoals bij energie leveranciers 

heb jezelf keuze vrijheid 


Is inderdaad een dilemma wij zijn al meer dan 40 jaar tevreden klant bij kpn

als je nu glasvezel wil moet je gelijk een abonnement afsluiten bij een onbekende partij

ik vind dat KPN wat opener moet zijn over de toekomst 

eigenlijk zou de gemeente het glasvezel moeten beheren en aanleggen bij elk adres 

zodat elke aanbieder hier gebruik van kan maken net zoals bij energie leveranciers 

heb jezelf keuze vrijheid 

Dat komt omdat je bij glasvezel te maken hebt met:
1: De passieve operator (de beheerder van het netwerk)
2: De actieve operator (deze zorgen voor de apparatuur in de PoPs)
3: De provider (deze koopt bij bij de actieve operator diensten in en verkoopt deze door aan de eindgebruiker)

Voorbeelden van actieve operators zijn:
KPN-WBA (o.a. voor KPN, Budget, Oxxio, XS4All, Freedom, T-Mobile)
Cambrium (Tweak en Freedom)
Glasoperator (T-Mobile)
Jonaz (Jonaz)

Providers kunnen dus altijd met meerdere operators contracten afsluiten voor de diensten.
De provider KPN neemt echter alleen diensten af van KPN-WBA, dus op glasvezelnetwerken moet KPN-WBA dan de actieve operator zijn.
Dit is altijd het geval op de netwerken van KPN NetwerkNL en op nog wat lokale glasvezelnetwerken zoals Glasdraad, CAI Harderwijk, REKAM en KT Waalre.


De kans dat de provider KPN contracten met andere operators gaat afsluiten is zo goed al nihil en daarom zijn zij dus altijd afhankelijk of KPN-WBA een operator gaat zijn op een bepaald glasvezelnetwerk.
Wordt er glasvezel aangelegd bij jou en KPN staat niet tussen de beschikbare providers dan is KPN-WBA er geen operator.