Skip to main content

Op sommige dagen merk ik dat onze internet zeer traag is in de avonduren. Waar ik normaal tijdens een speedtest rond de 80-90mbit/sec download en upload haal krijg ik tijdens de aangegeven tijden slechts 5mbit/sec op dezelfde speedtest site (ookla).

Ik dacht eerst dat het probleem misschien aan mijn kabel lag maar met verschillende kabels al te werk gegaan en ook verschillende computers/laptops geprobeerd. Modem heb ik ook gereset maar dat had geen effect.

Iemand een tip wat ik nog kan proberen?

 

Zo'n groot verschil zou niet mogen. Gebruik je dit soort dingen? 

 


Nee er gaat een kabel rechtstreeks vanuit de modem naar de computer.


Al eens een andere kabel geprobeerd? Welk modem heeft u?


Hallo @Michon , heb je een PON glas aansluiting of xDSL?


Ja al meerdere kabels geprobeerd. Ik heb een xperia box v10 met glasvezelaansluiting


Vroeger was het zo, dat ze na 18:00 in de de gehele USA actief waren begonnen met werken en de Internetsnelheid dan merkbaar lager werd.

Tegenwoordig is dat voorzover ik weet niet meer het geval. Maar je kunt toch even door een Moderator laten kijken of er in jouw omgeving een oorzaak van dit probleem kan zijn. Vul hiervoor even je profiel in. KPN stelt dat het zo is beveiligd dat alleen moderators en jij het kunnen in zien. 

https://forum.kpn.com/settings/profile  


Hoi @Michon, welkom bij ons op het forum, Dat de verbinding in de avond zo erg inzakt is typisch inderdaad! Gebeurt dat vanaf een specifiek tijdstip, of schommelt dat? Wat gebeurt er met de tv als het internet zoveel trager wordt, blijft die werken zoals normaal of wordt dat ook minder?  

Met de gegevens in je profiel heb ik je verbinding nagekeken, op dit moment zie ik daar geen gekke dingen terug die het kunnen verklaren.


Het begint vaak rond 18:00 tot 23:00. Ik weet niet hoe het met tv gaat op de momenten. 


Hallo @Michon , als je dat kleine zwarte vierkante kastje hebt, zoals op de afbeelding, dan deel je je internet met een aantal andere klanten op jouw verdeler binnen de wijkkast, dan kun je (theoretisch) een lagere internetsnelheid hebben, maar komt in de praktijk eigenlijk zelden voor.

GPON glasvezelkastje

 


Het kan wel interessant zijn om te kijken of de tv ook wegvalt. Ik heb de verbinding nu nog eens nagekeken en het ziet er hetzelfde uit als gisteren. De verbinding vanaf buitenshuis lijkt niet weg te vallen, de vraag is daardoor waar dit wel zit. Kan je de tv proberen? En ook vertellen hoe de apparatuur precies is aangesloten? Dan kunnen we vanaf daar met je meedenken. Wat ook een optie is, is om te bellen naar 0800-0402 op het moment dat de verbinding traag is. Er kan dan op dat moment gekeken worden wat er met de verbinding gebeurt.