Skip to main content

Inleiding 

Sinds twee weken heeft Glaspoort in het appartementencomplex waar ik woon een glasvezelaansluitingspunt geplaatst in mijn eigen meterkast die zich naast de voordeur bevindt (dus buiten de woning). 

Huidige situatie

Op dit moment heb ik Interactieve TV en internet van KPN en een Experiabox V10A en een ouder interactief TV kastje (merk Arris). Alles is met kabels aangesloten. 

Nieuwe situatie 

Mijn abonnement is gewijzigd en vandaag heb ik ontvangen een TV box + en een glasvezelkastje welke ik ga vanaf morgen kan aansluiten. Tevens heb ik zelf nog twee zwarte Wifi superpunten aangeschaft. 

Mijn Experiabox V10A 4 komt straks dus in de meterkast te staan met een Super Wift punt en een Super Wifi punt naast de TV box+ in de buurt van de televisie. Als ik hier op de kennisbank de informatie tot mij neem dan moet dit goed gaan werken.

(mogelijk) Probleem 

Echter mijn 'angst’ zit hem in het feit dat KPN op haar website aangeeft dat dit niet mogelijk is: KPN TV+ Box aansluiten met wifi

V12

Tot mijn spijt lukt het maar niet om een Experiabox V12 te ontvangen. Terwijl nieuwe klanten die exact hetzelfde abonnement afsluiten dit wel krijgen maar ik als trouwe klant (meer dan 13 jaar) niet. Ik heb inmiddels meerdere pogingen ondernomen en het is wel grappig dat je verschillende antwoorden krijgt van KPN medewerkers: 

  • Ja, deze ontvangt u binnen enkele dagen nadat u de bestelling hebt ontvangen 
  • U kunt in iedere KPN winkel uw Experiabox V10A omruilen voor een V12

Andere medewerkers geven dan weer aan dat ik geen V12 zal krijgen omdat de V10A nog prima zal moeten werken in mijn situatie en ik anders mocht het niet werken via een website een offerte kan laten maken om alles bekabeld te krijgen. Of dat omruilen in een winkel alleen maar kan voor het zelfde type (dus een V10A voor een V10A)

Overigens heb ik een KPN medewerker gesproken van de technische afdeling en die gaf aan het prima zou moeten werken en de V10A misschien nog wel beter is dan de V12. 

Idealiter zou ik een V12 box willen en zonder super Wifi punten TV willen kijken via de TV+ box 

 

Wat absoluut geen optie is om vanaf de meterkast een kabel te gaan trekken naar de Experiabox door de woning heen! Vandaar ook mijn wens voor een V12 box. 

Vragen

  1. Wat is nu leidend in deze, de informatie op de kennisbank of op de website van KPN? Met andere woorden ga ik problemen ondervinden in de kwaliteit van TV kijken met de V10A en TV box+ en twee Super Wifi punten. 
  2. Krijg ik überhaupt 'support’ van KPN als aansluiten niet werkt of er storingen zijn want in de afbeelding hierboven geven ze aan alleen ondersteuning te hebben bij een V12 box. 
  3. Waarom doet KPN eigenlijk zo moeilijk met het verstrekken van de V12 boxen? Ik denk dat daar ook mijn grootste irritatiepunt zit zeker als ik medewerkers wijs op de tabel op de KPN website en ze het niet begrijpen. 
  4. Kan je überhaupt in een KPN winkel een V10A box omruilen voor een V12?
  5. Wat is nu het kwaliteitsverschil tussen de V12 en de V10A voor een leek?
  6. Online (Bol & Marktplaats) worden ook V12 boxen aangeboden soms omdat mensen die dubbel ontvangen (Marktplaats). Kan je iedere willekeurige V12 box zomaar gebruiken? Met andere woorden zou het iets zijn als ik zelf zo'n V12 box koop- en werkt dit dan ook? 
  7. Ik heb in  mijn huidige situatie eigenlijk helemaal geen klagen over KPN (al 13 jaar niet). Als ik niks nieuws installeer en alles zo laat hoe lang kan ik dan nog doorgaan in deze (koper) situatie? 
  8. Kan ik ook het glasvezelkastje en de V10A in de meterkast aansluiten met een Wifi Super punt maar mijn TV Box+ niet gebruiken en gewoon nog mijn huidige interactieve kastje (merk Arris) en die aansluiten op een Super Wifi punt. 

Benieuwd naar jullie reacties en bedankt voor de tijd.

 

Met vriendelijke groet ,

Wat is nu leidend in deze, de informatie op de kennisbank of op de website van KPN? Met andere woorden ga ik problemen ondervinden in de kwaliteit van TV kijken met de V10A en TV box+ en twee Super Wifi punten. 

Ja, superwifi I.c.m. v10a heeft geen wifi6 en dat is een vereiste voor het stabiel draaien van tv+ op wifi.

 

Krijg ik überhaupt 'support’ van KPN als aansluiten niet werkt of er storingen zijn want in de afbeelding hierboven geven ze aan alleen ondersteuning te hebben bij een V12 box. 

Je krijgt alle support die je wilt, lukt het zelf niet goed met aansluiten of denk je het vooraf al niet te kunnen? Bel dan met KPN en dan komt er kosteloos een monteur jou overzetten op glasvezel.

 

Waarom doet KPN eigenlijk zo moeilijk met het verstrekken van de V12 boxen? Ik denk dat daar ook mijn grootste irritatiepunt zit zeker als ik medewerkers wijs op de tabel op de KPN website en ze het niet begrijpen. 

Omdat een goed modem goed is. KPN heeft miljoenen klanten en als die allemaal constant het nieuwste willen zal KPN voortaan 2x achter zijn oren krabbelen voordat ze iets uitbrengen omdat ze het dan ook direct morten uitleveren aan miljoenen klanten. KPN ondersteund momenteel vier modems; v10, v10a, box12 en recentelijk ook de box14. Deze worden allemaal niet vervangen tenzij ze defect zijn.

 

Kan je überhaupt in een KPN winkel een V10A box omruilen voor een V12?

Nee dit kan niet

 

Wat is nu het kwaliteitsverschil tussen de V12 en de V10A voor een leek?

De box12 heeft meer wifi antennes en ondersteuning voor wifi6. Verder heeft het 4 lan poorten ipv 3. Daarintegen is mijn mening dat de V10A in sommige gevallen wat stabieler draait dan de box12.

 

Online (Bol & Marktplaats) worden ook V12 boxen aangeboden soms omdat mensen die dubbel ontvangen (Marktplaats). Kan je iedere willekeurige V12 box zomaar gebruiken? Met andere woorden zou het iets zijn als ik zelf zo'n V12 box koop- en werkt dit dan ook? 

Persoonlijk zou ik dit niet adviseren, sowieso omdat je dan mee werkt aan heling en het bewust kopen van een gestolen goed is ook strafbaar. Daarnaast moet je provider gewoon zorgen dat jij stabiel gebruik kan maken van je diensten. Zoals eerder gezegd; lukt je dat niet om zelf te doen, bel dan met KPN en plan een installatiemonteur in om je over te zetten op glasvezel. Volkomen kosteloos en dan is het gegarandeerd goed.

 

Ik heb in mijn huidige situatie eigenlijk helemaal geen klagen over KPN (al 13 jaar niet). Als ik niks nieuws installeer en alles zo laat hoe lang kan ik dan nog doorgaan in deze (koper) situatie? 

In theorie gaat drie jaar na aansluiten glasvezel het koper uit op jouw adres tenzij een monteur heeft geconstateerd dat de Fibre Termination Unit is geplaatst op een plek waar niet aan te sluiten valt. In dat geval gaat het koper-uit traject voor jouw adres niet door.

Kan ik ook het glasvezelkastje en de V10A in de meterkast aansluiten met een Wifi Super punt maar mijn TV Box+ niet gebruiken en gewoon nog mijn huidige interactieve kastje (merk Arris) en die aansluiten op een Super Wifi punt. 

Nee. Sowieso worst dat niet ondersteund en geeft dat vaak storing, maar na enkele dagen of weken stopt de arris en krijg je een melding dat hij niet geactiveerd is. KPN weet dat TV+ is opgestuurd en verwacht de arris kastjes terug.

 

En dan mijn advies; maak gebruik van de service van KPN. Mogelijk ziet de monteur een manier om een kabel te trekken van je meterkast naar de plek waar nu het modem staat omdat daar een binnen geleiding of loze leiding heen loopt en had je dat nog niet zelf gezien. Of hij ziet een andere oplossing. Sowieso kan js hem of haar altijd laten komen en hoef je geen kosten te maken. Heb je extra vragen aan de monteur dan kunnen hier uiteraard wel kosten aan vast zitten.

 


Allereerst bedankt voor de snelle en uitgebreide en eerlijke beantwoording. Hieronder mijn reactie:

 

Wat is nu leidend in deze, de informatie op de kennisbank of op de website van KPN? Met andere woorden ga ik problemen ondervinden in de kwaliteit van TV kijken met de V10A en TV box+ en twee Super Wifi punten. 

Ja, superwifi I.c.m. v10a heeft geen wifi6 en dat is een vereiste voor het stabiel draaien van tv+ op wifi.

Waarom doet KPN eigenlijk zo moeilijk met het verstrekken van de V12 boxen? Ik denk dat daar ook mijn grootste irritatiepunt zit zeker als ik medewerkers wijs op de tabel op de KPN website en ze het niet begrijpen. 

Omdat een goed modem goed is. KPN heeft miljoenen klanten en als die allemaal constant het nieuwste willen zal KPN voortaan 2x achter zijn oren krabbelen voordat ze iets uitbrengen omdat ze het dan ook direct morten uitleveren aan miljoenen klanten. KPN ondersteund momenteel vier modems; v10, v10a, box12 en recentelijk ook de box14. Deze worden allemaal niet vervangen tenzij ze defect zijn.

 

Als ik jouw eerste reactie lees begrijp ik echt niet waarom ik van KPN geen V12 box krijg? Ik vind het echt schandalig.

 

Ik heb nu een gewijzigd abonnement waarmee ik dus ik eigenlijk niks kan. Ik begrijp best dat ze niet iedereen een V12 box sturen maar in mijn geval is dit nu gewoon noodzakelijk gezien mijn wens van (TV+ op Wifi)

 

Is het mogelijk om dit via het Forum alsnog te regelen? 

 

Overigens als ik in mijn KPN omgeving voor de bestelling die vandaag geleverd is overigens een monteur wil aanvragen worden er wel kosten in rekening gebracht € 75.

 

Ik zit er sterk over te denken zolang ik geen V12 box heb om de ontvangen bestelling maar in de kast te zetten en de komende jaren gewoon TV en internet te blijven gebruiken zoals ik nu ook doe. 

 


Ondanks v10a kun je de TV+ box toch wel via wifi gebruiken. Zie de opties 3 en 4 in onderstaande artikel. 

Je zou nu 2 Superwifi's kunnen gebruiken (optie 3). Een dan bedraad op de v10a in de meterkast. De tweede, in huis, daar draadloos mee verbonden. Daarop kun je via wifi e.e.a. verbinden maar hij heeft ook 2 utp aansluitingen.

Met één Superwifi (optie 4): sluit deze BEDRAAD aan in de meterkast op de v10a. En verbindt de TV+ box daarmee. En dan zul je álles via wifi moeten doen natuurlijk.... of anders:

Ik zou echter kiezen voor deze mogelijkheid, dan hoef je het minst te veranderen.

Trek één utp kabel van de meterkast naar de plek waar (nu al) de v10a staat. Dan hoeft er verder qua bekabeling e.d. niets te veranderen. En er is nu toch ook al een utp kabel naar de tv voor je oude (vorige) tv ontvanger. Verbindt daar de TV+ box mee, die hoeft niet per se via wifi. Beter van niet zelfs (storingen via de ether). Zo heb ik 't hier ook.

 


Een monteur is kosteloos en te bestellen via 0800-0402


Deze optie 3 die jij beschrijft Peter had ik ook gelezen op de Kennisbank maar was weer tegenstrijdig met de informatie op de KPN website (zie hierboven). Daarom begon ik dus te twijfelen want daar wou ik in eerste instantie voorgaan. 

 

Inmiddels contact gehad met de klantenservice en (inmiddels ook bevestigd) ik kan morgen mijn V10A omruilen met een V12 bij de lokale Praxis (servicepunt postnl). 

 

Dus alles moet nu goed komen. Bedankt voor ieder zijn inbreng en KPN bedankt voor de oplossing. 


De informatie op de website betreft de wifi van de v10a ZELF t.o.v. TV+. Dat werkt inderdaad niet.

Maar met een aangekoppelde Superwifi werkt het prima.


De informatie op de website betreft de wifi van de v10a ZELF t.o.v. TV+. Dat werkt inderdaad niet.

Maar met een aangekoppelde Superwifi werkt het prima.

Is dat zo? Zo ver ik weet schakeld 802.11ax uit op een superwifi punt als deze gekoppeld is met de v10a omdat de v10a mee doet in de mesh/roaming maar geen wifi6 heeft.


Bij mij werkt de tv+ box op extra WiFi 2.4ghz, n, dus niet ax. Geen probleem. Hij maakt verbinding met een zwarte experia wifi punt. Dus niet eens super wifi.