Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel kabel kpn zonder toestemming doorgetrokken

• March 16, 2026
  • 8 reacties
  • 128 keer bekeken

Er zijn verschillende personen van KPN langs geweest bij mij thuis, om te vragen of ik glasvezel van KPN wil hebben. Elke keer heb ik aangegeven dat we geen KPN abonnement hebben in deze woning en ook niet wensen over te stappen naar KPN. Nu is een paar weken geleden (op het moment dat ik niet thuis was) alsnog de kabel tot mijn voordeur aangelegd) en kwam vandaag een KPN medewerker controleren of de kabel werkte.  Kunt u (KPN) uitleggen waarom dit alsnog wel gedaan is zonder toestemming?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@lilb KPN en iedere andere provider mag glasvezel aanleggen tot aan de voorgevel en/of de erfgrens, daar is geen toestemming voor nodig.

Wel is toestemming nodig om het door te trekken naar de meterkast of andere technische ruimte, maar dat houdt niet in dat je ook meteen een abonnement bij KPN moet nemen.

Het is tegenwoordig gewoon een standaard nutsvoorziening, net zoals er standaard ook een coax-aansluiting in je huis zit en een stroom- en gas- en wateraansluiting, maar je hoeft het allemaal niet af te nemen.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • March 16, 2026

Beste ​@lilb KPN en iedere andere provider mag glasvezel aanleggen tot aan de voorgevel en/of de erfgrens, daar is geen toestemming voor nodig.

Wel is toestemming nodig om het door te trekken naar de meterkast of andere technische ruimte, maar dat houdt niet in dat je ook meteen een abonnement bij KPN moet nemen.

Het is tegenwoordig gewoon een standaard nutsvoorziening, net zoals er standaard ook een coax-aansluiting in je huis zit en een stroom- en gas- en wateraansluiting, maar je hoeft het allemaal niet af te nemen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 18, 2026

Goedemiddag ​@lilb , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goede en terechte vraag die je stelt! Eigenlijk kan ik niks meer toevoegen aan het bovenstaande bericht van ​@JanD en daarom heb ik zijn reactie ook als 'best answer' gemarkeerd. Voor nog wat meer informatie over dit onderwerp kan ik je ook nog het advies geven om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen! En mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan ook vooral weten!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 19, 2026

Kleine correctie, 

tot de erfgrens mogen ze doen wat ze willen, ligt de voordeur tegen de erfgrens als je bv geen voortuin hebt dan mogen ze tot de voordeur, heb je wel een voortuin dan mogen ze niet zonder toestemming door je voortuin.

Er is wel een gedoogplicht als er voor anderen ook door jou tuin gegraven moet worden, voor een drop aftakking voor alleen jou huis is die gedoogplicht er niet.

De gedoogplicht is bedoeld voor:

• openbare infrastructuur

• niet voor het “voor de zekerheid alvast aansluiten van individuele woningen”

Dus:

Een aansluiting die alleen jouw perceel bedient zonder jouw toestemming
→ is juridisch twijfelachtig tot niet toegestaan

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 19, 2026

@Jan van KPN 

hierin staat ook :

Toestemming geven voor werkzaamheden

De bewoner van het huis moet toestemming geven voor de werkzaamheden in én rondom het huis. Hier krijg je een brief over met een code. Op de website van KPN of Glaspoort kun je met die code inloggen en toestemming geven. Als nieuwe klant kun je via netwerk.kpn.com/toestemming toestemming geven voor de verdere aanleg naar jouw woning. Doe je dit niet, dan krijg je géén glasvezel in huis en blijft de kabel liggen tot op de erfgrens.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 19, 2026

Kan het misschien zijn dat jij momenteel al klant bent bij KPN ​@OpaGamert?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 19, 2026

Klopt, maar dat maakt hopenlijk niet uit 🤪

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 25, 2026

Klopt, maar dat maakt hopenlijk niet uit 🤪

Als iemand klant bij KPN is dan mogen wij dit gelukkig aanpassen :)
Maar als je elders klant was geweest, had dat dus weer anders gelegen!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 25, 2026

dat we geen KPN abonnement hebben in deze woning en ook niet wensen over te stappen naar KPN

Alleen als je nu Ziggo hebt, maakt het niet binnen brengen geen verschil. Alleen andere providers gaan van DSL koper naar glasvezel. 

Glasvezel wordt, na toestemming, binnen gratis afgemonteerd. Een abonnement op één van de wel 20 providers is niet verplicht.  

Uiteraard wordt overstappen wel makkelijker als het aansluitpunt er al is.