Skip to main content

Glasvezel is net nieuw in mijn woonplaats maar lijkt niet sneller dan kabel. Ondanks aanraden van KPN om in plaats van CAT6a, CAT7 bekabeling aan te schaffen blijft de snelheid up/down op 940 Mbit/s hangen terwijl dit 4Gb/s zou moeten zijn. KPN klantenservice heeft verder ook geen ideeën meer en verwees me naar dit forum ...

Heeft u wel een 10 GB netwerkkaart in uw pc zitten? Geen switch of iets dergelijks er tussen?


Ja, ik heb mijn computer direct op de router aangesloten. Dat is een MacBook Pro M2 Max. Die moet over de Thunderbolt 40Gb/s aankunnen.


Ja, ik heb mijn computer direct op de router aangesloten. Dat is een MacBook Pro M2 Max. Die moet over de Thunderbolt 40Gb/s aankunnen.

Dan gebruikt u dus een adapter? Welke adapter? Kunt u een typenummer of linkje geven? Heeft die adapter een 10 Gbit poort?

Thunderbolt mag dan 40 Gbit aan kunnen. Maar deze adapter bijvoorbeeld:

https://tweakers.net/pricewatch/338766/apple-thunderbolt-to-gigabit-ethernet-adapter/specificaties/

Gaat echt niet verder dat 1 Gbit. 


En als ik zo eens rond google naar Thunderbolt 10 Gbit adapters, dan zie ik prijzen van 250 euro voorbij komen.

Leuke hobby, zo'n 4 Gbit abonnement bij KPN. 


Het is een Satechi USB-C multiport ding, en die zit inderdaad ook op 1 Gbit.

Het best kan ik dus de kabel direct naar mijn iMac doortrekken. Die heeft in ieder geval 2,5 Gbit direct in te pluggen, of inderdaad zo’n 10bit adapter voor de thunderbolt. 4 Gbit maakte in prijs niets uit nu, maar na een jaar dus gewoon de snelheid naar beneden.


Zo zie je maar, de oplossing was dichterbij dan je dacht. Je weet in ieder geval nu waar je aan toe bent.


Het is een Satechi USB-C multiport ding, en die zit inderdaad ook op 1 Gbit.

Het best kan ik dus de kabel direct naar mijn iMac doortrekken. Die heeft in ieder geval 2,5 Gbit direct in te pluggen, of inderdaad zo’n 10bit adapter voor de thunderbolt. 4 Gbit maakte in prijs niets uit nu, maar na een jaar dus gewoon de snelheid naar beneden.

Het mooiste zou zijn als er een 2.5 gigabit abonnement komt, daar hebben meer mensen wat aan.


Hoi @Slamander . Als ik dit zo lees is die adapter de bottleneck.  Mocht het op pc's/laptops waarvan je zeker weet dat die deze snelheden aankunnen, nog niet lukken. Laat het dan hier even weten.


Je kunt na 1 maand de snelheid al weer naar beneden bijstellen, dan kun je wel de modem gewoon houden is mijn persoonlijke ervaring @Slamander 


2.5 Gbit apparatuur is nu haalbaar (en betaalbaar), dus ik ga gewoon wat CAT7 kabels trekken. 4 Gbit snelheid is weliswaar nog toekomstmuziek, maar dan ligt het vast binnen bereik en is er bandbreedte te over. Enfin, naast kabels zijn ook de specificaties van adapters belangrijk .. weer wat geleerd.


2.5 Gbit apparatuur is nu haalbaar (en betaalbaar), dus ik ga gewoon wat CAT7 kabels trekken. 4 Gbit snelheid is weliswaar nog toekomstmuziek, maar dan ligt het vast binnen bereik en is er bandbreedte te over. Enfin, naast kabels zijn ook de specificaties van adapters belangrijk .. weer wat geleerd.

CAT6a kabels zijn goed genoeg, sommige KPN-routers kunnen niet goed overweg met CAT7, is tevens overkill @Slamander 


2.5 Gbit apparatuur is nu haalbaar (en betaalbaar), dus ik ga gewoon wat CAT7 kabels trekken. 4 Gbit snelheid is weliswaar nog toekomstmuziek, maar dan ligt het vast binnen bereik en is er bandbreedte te over. Enfin, naast kabels zijn ook de specificaties van adapters belangrijk .. weer wat geleerd.

CAT6a kabels zijn goed genoeg, sommige KPN-routers kunnen niet goed overweg met CAT7, is tevens overkill @Slamander 

heb je een linkje naar zo'n topic, @Nomen Nominandum ? Ik wist niet dat we issues hadden met cat7.


Ik heb geen links helaas, naar het issue is al een aantal malen genoemd binnen dit forum @Erwin van KPN 


Als je een beetje rond googled, dan kom je op veel site tegen dat cat 6a voldoende is voor 10 Gbit. Bijvoorbeeld:

https://www.utp-kabel.nl/kenniscentrum/verschil-cat5e-cat6-cat6a-cat7.html#:~:text=Cat6a%20kabels%20kunnen%20snelheden%20bereiken,je%20voor%20intensief%20gebruikte%20thuisnetwerken.

Of hier:

https://www.netwerkkabel.eu/nl/blogs/blog/wat-is-het-verschil-tussen-cat6a-en-cat7/


Dat is dan weer wel apart. Via de KPN klantenservice werd juist door de geconsulteerde technische expert CAT7 aangeraden. Ik had wel begrepen dat CAT8 niet officieel als standaard is erkend en tot problemen kan leiden. Dit alles lezend dus toch maar beter CAT6a.