Skip to main content

Goede avond

Ik heb Sins een maand Glasvezel, ik had Bonded VDSL 200/60, na het aansluiten heb ik direct geüpgraded van 200/200 (dat is hoe KPN je overzet zelfde vergelijkbare abonnement) naar 1 Gbps.

Wat opvalt is dat de upload snelheid achter blijft, nu heb ik wel een eigen router (Fortigate 60E) maar als ik de kpn Experiabox aansluit dan  heb ik het zelfde probleem

 

 

Heb al de glasbox een kwartier van de stroom gehad, originele modem aangesloten, maar steeds ongeveer het zelde resultaat. ik heb het idee dat het met de shaper van kpn te maken heeft, een shaper op de fortigate helpt ook niet.

 

heeft iemand een idee, of kan bij voorkeur kpn eens naar mijn instellingen kijken?

 

bij voorbaat dank

 

Met vriendelijke groet,

Henk Vriesen

 

Hoi @henk141270! Ik kijk met je mee. De speedtest die je stuurt, is die bekabeld gedaan of via de wifi? Mocht het via de wifi zijn, zou je dan een bekabelde speedtest willen doen? Zorg er dan ook voor dat er niks in huis aan het downloaden is, dan zijn de metingen het meest accuraat. Mocht de downloadsnelheid dan wel kloppen, zou je dan de Wifi Manager willen doorlopen? Ik ben benieuwd of het daarna ook lukt om de downloadsnelheid omhoog te krijgen. 

Mocht het al bekabeld gemeten zijn, zou je de speedtest dan ook bekabeld op een ander apparaat willen uitvoeren? Ook met een andere internetkabel, om alles maar meteen uit te sluiten. Zorg er dan dus voor dat er niks aan het downloaden is. Ik ben benieuwd naar je bevindingen! 


Hoi Sanne,

dank je wel dat je met mij meekijkt. De Speedtest is bekabelt uitgevoerd. Ik zal vanavond (dan ben ik alleen thuis) even twee laptops bekabelt aan sluiten en dan hebben we ook twee verschillende lan kabels en twee apparaten gebruikt. Ik zal de laptops met een directe kabel aan het modem aansluiten, zonder extra switch

 

wordt vervolgt 

 

mvg

henk vriesen 


Dag Sanne,

 

ben ik weer

Laptop 1 HP laptop

Zoals je kan zien ben ik bedraad aangesloten en is de speedtest nog ongeveer hetzelfde als de vorige.

 

Laptop 2 Microsoft Surface laptop 2

 

 

Deze laptop doet net net wat beter, maar ook deze speedtest is niet zoals verwacht.

 

Ben benieuwd wat je voor mij kan betekenen

 

met vriendelijke groet,

Henk Vriesen

 

 


Meet met de app van Ookla op je laptop.  Die is veel beter en nauwkeuriger.


Dank voor het testen @henk141270! Heldere metingen. 

Meet met de app van Ookla op je laptop.  Die is veel beter en nauwkeuriger.

Zou je dit inderdaad ook willen proberen? Ik ben ook benieuwd waarom de snelheid op de ene laptop hoger ligt dan bij de ander. Vooral omdat de Laptop 2 Microsoft Surface laptop 2 aangeeft dat hij wel 1 Gbit/s ontvangt. De HP laptop niet. Kijk ook even of je de drivers/systeemsoftware van de laptops nog moet updaten, soms wil dat ook nog wel eens helpen. 


De basis waarop de Speedtest van de kpn Speedtest een afgeleide van is, is ook van ookla. Als ik een Speedtest doe met de ookla Speedtest op Speedtest.net zijn de uitkomsten gelijk met de resultaten van de kpn test. De verschillen van de laptops zitten in de netwerkkaart van de ene en de ader laptop. Ene laptop is van mijn werkgever en is al redelijk verouderd. Denk een driver probleem.

 

wat ik veel interessanter vindt is het verschil in down en upload. Dat is zo’n 144,6 mbps. Als de download hoger was dan de upload zou ik niet klagen, maar als het andersom is klopt het niet.

ben benieuwd naar het onderzoek van kpn 


De basis waarop de Speedtest van de kpn Speedtest een afgeleide van is, is ook van ookla. Als ik een Speedtest doe met de ookla Speedtest op Speedtest.net zijn de uitkomsten gelijk met de resultaten van de kpn test. De verschillen van de laptops zitten in de netwerkkaart van de ene en de ader laptop. Ene laptop is van mijn werkgever en is al redelijk verouderd. Denk een driver probleem.

 

wat ik veel interessanter vindt is het verschil in down en upload. Dat is zo’n 144,6 mbps. Als de download hoger was dan de upload zou ik niet klagen, maar als het andersom is klopt het niet.

ben benieuwd naar het onderzoek van kpn 

Alleen @Joep1965 vraagt geen Speedtest op speedtest.net maar via de app van Speedtest/ookla → dit omdat de browser ook vaak een bottleneck is. 


om aan jou verzoek te voldoen @Ik_Hussel 

 

  • Test 1 met Laptop 1 met Browser Chrome op speedtest.net

 

  • test 2 met laptop 2 met Browser Chrome op speedtest.net

 

  • test 3 met laptop 1 met de Speedtest App

 

  • test 4 met laptop 2 met de speedtest App

 

1 ding blijft overeind, de download blijft ver achter op de upload In elke applicatie of app zit een bepaalde overhead, zo ook in de netwerkkaart. Maar de verschillen die worden aangetoond in de tests is geen overhead van een App, of browser. 


Dank voor het testen @henk141270! Heldere metingen. 

Meet met de app van Ookla op je laptop.  Die is veel beter en nauwkeuriger.

Zou je dit inderdaad ook willen proberen? Ik ben ook benieuwd waarom de snelheid op de ene laptop hoger ligt dan bij de ander. Vooral omdat de Laptop 2 Microsoft Surface laptop 2 aangeeft dat hij wel 1 Gbit/s ontvangt. De HP laptop niet. Kijk ook even of je de drivers/systeemsoftware van de laptops nog moet updaten, soms wil dat ook nog wel eens helpen. 

De gigabit snelheid die de adapterinstellingen aangeeft zijn slechts de ‘link speed’, die zegt dus niets over de daadwerkelijke data die het ontvangt of kan verwerken. Verschillen op deze snelheden hebben vaak te maken met de componenten in een apparaat. Zo zal een speedtest op een laptop met goedkope SATA SSD altijd minder uitvallen dan met een high-end M.2 SSD om maar een voorbeeld te noemen van een component dat de snelheid beïnvloed. Ook werkgeheugen en de processor beïnvloeden deze snelheid. Mijn vorige desktop uit 2009 haalde bijvoorbeeld ook geen gigabit maar de nieuwe (dit jaar gekocht) wel.

 

1 ding blijft overeind, de download blijft ver achter op de upload In elke applicatie of app zit een bepaalde overhead, zo ook in de netwerkkaart. Maar de verschillen die worden aangetoond in de tests is geen overhead van een App, of browser. 

Zoals ik hierboven noem kan het dus ook aan de apparatuur zelf liggen. Ik lees MS Surface, dan zal er hoe dan ook een dock of USB adapter gebruikt worden, die halen vaak wel de gigabit-linkspeed maar blijven soms ook achter op de daadwerkelijke data die er doorheen gaat.

 

Dit soort ‘issues’ zie ik eigenlijk ook alleen maar bij de gigabit-abonnementen. Lagere snelheden kunnen de meeste apparaten prima verwerken maar zodra we op hogere snelheden zitten dan worden bottlenecks pas echt zichtbaar.


@NHendriks tot nu toe ligt het issue bij KPN hoor, natuurlijk moet de hardware die je gebruikt de snelheid wel kunnen halen. Dat kan ik met onderstaande test aantonen. Ik heb enkele LAN-adapters gebruikt van USB-3 tot USC-c. daar zitten beste een paar verschillen in, maar ze halen allemaal de snelheid niet. 

 

Ik gebruik voor mijn werk vaak iFerf (een netwerk bandwith tool) daarmee kun je bandbreedte testen tussen twee apparaten. Daar komt bijvoorbeeld ook uit, als je in de ketting een CAT5 Cable gebruikt, en is geschikt voor, netwerken in een ip-vpn, waar geen speedtest via internet beschikbaar is.

 

 

Met deze test toon ik aan dat de gemiddelde snelheid van 928 Mbps haalbaar is (Zowel up als Down) met de hardware die ik gebruik. 

 

De snelheid van mijn KPN-verbinding zegt toch echt iets anders, ik vraag niet of de verbinding altijd, zeg tussen de 850 en 900 Mbps moet halen, ik snap ook wel dat dat niet haalbaar is, maar de hoogst gemeten download snelheid, sinds oplevering is 650 Mbps en Upload snelheid is regelmatig 920 Mbps.

En dat klopt niet KPN 

download is natuurlijk belangrijker dan upload, als ik daar vanuit ga, betaal ik voor 1000 en krijg maar 650, das iets meer dan de helft.


Twee vraagjes:

  1. Wat meet je als je de router van KPN gebruikt?
  2. Heb je misschien IPS aangezet op de Fortigate? Dan is de throughput max 400Mbps.

 


@mrGanesha,

 

ips staat uit, daar heb ik geen licentie voor. Ik zal vanmiddag of vanavond het kpn modem aansluiten. En opnieuw testen 

 

wordt vervolgt 

 

 

 

 


mrGanesha

 

na de wissel van de firewall naar het KPN modem meet ik 

 

 

Dat is mooi

 

Firewall weer terug gewisseld 

 

 

 

nu is in ieder geval die rage upload er uit. met deze meet resultaten ben ik wel tevreden

 

dank voor alle hulp

 

 


Fijn dat het zo goed is, en bedankt voor het terugkoppelen! 


mrGanesha

 

na de wissel van de firewall naar het KPN modem meet ik 

 

 

Dat is mooi

 

Firewall weer terug gewisseld 

 

 

 

nu is in ieder geval die rage upload er uit. met deze meet resultaten ben ik wel tevreden

 

dank voor alle hulp

 

 

Hallo Henk,

Het probleem dat je in je post beschrijft lijkt bij mij ook te spelen. Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies hebt gedaan om het probleem op te lossen. Heb je een stappenplan dat ik zou kunnen volgen om te kijken of de downloadsnelheid op mijn apparaten naar een redelijke waarde te krijgen zijn? 
 

Groet, Nils


ik ben ook zeer nieuwsgierig. wisselen van firewall. en weer terug wisselen. hoe dan? dank je, 


Ik heb ook hetzelfde probleem, met bijna exact dezelfde snelheden. Maar ik snap ook niet wat je precies met je firewall hebt gedaan. 


Ik hetzelfde. Netwerk laten doormeten door bedrijf hier thuis en vanuit de box 12 kwam 500/600 mb download en 750 upload. Nog niet waar voor mijn geld!

Ik vind het overigens vreemd dat je blijkbaar zoveel dingen moet uitvoeren om gewoon te krijgen waar mee geadverteerd wordt. Modem aansluiten op glasvezel zou gewoon direct de juiste output moeten leven m.i.


Oké ik neem mijn woorden terug. Net mijn Ubiquiti Dream Router aangesloten en zie de resultaten! 🤩🎉

 


Hallo @grie de meest betrouwbare test bij hoge snelheidsverbindingen is de Ookla-app, te downloaden uit de MS-store voor een Windows 10/11-pc en bekabeld te testen met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Gemiddeld moet je dan uitkomen op ongeveer 930/930Mbits.

Jouw weergave van de snelheidstest kan niet goed zijn, je kunt download nooit meer ontvangen als dat je binnenkrijgt en daar verlies je nog wat snelheid bij door het overhead-verlies en dan kom je dus op die ongeveer 930 uit.

 


@JanD als aan beide kanten modem/router en apparaat een 2.5Gbit poort aanwezig is dan is 930Mbps natuurlijk niet de max


Hallo @grie de meest betrouwbare test bij hoge snelheidsverbindingen is de Ookla-app, te downloaden uit de MS-store voor een Windows 10/11-pc en bekabeld te testen met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

 

De speedtests in Ubiquiti Unifi zijn al een (groot) aantal jaar junk, daarover zijn de discussies op allerlei platformen overduidelijk. Dus inderdaad, het beste is gewoon om de Ookla Speedtest App te gebruiken en dan in het bijzonder die via Speedtest.net zelf i.p.v. de Microsoft store aangezien die soms nog wel eens achterloopt in updates en ondersteuning.

 

@JanD als aan beide kanten modem/router en apparaat een 2.5Gbit poort aanwezig is dan is 930Mbps natuurlijk niet de max

Aan meerdere kanten, tussen ISP en modem/router moet natuurlijk een link van meer dan 2,5Gbit aanwezig zijn. Als je bij je ISP 1Gbit hebt, dan kan je met een speedtest (welke dan ook) nooit boven de 1Gbit komen, het maakt daarbij niet uit of je eigen netwerkinfra 2,5Gbit, 10Gbit of 25Gbit ondersteund. Dat merk je alleen op lokaal niveau.

Het enige hoe je die 2,5Gbit, 10Gbit of 25Gbit zou kunnen testen is dan d.m.v. bijvoorbeeld nperf in je lokale infra. 


Hallo @grie de meest betrouwbare test bij hoge snelheidsverbindingen is de Ookla-app, te downloaden uit de MS-store voor een Windows 10/11-pc en bekabeld te testen met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

 

De speedtests in Ubiquiti Unifi zijn al een (groot) aantal jaar junk, daarover zijn de discussies op allerlei platformen overduidelijk. Dus inderdaad, het beste is gewoon om de Ookla Speedtest App te gebruiken en dan in het bijzonder die via Speedtest.net zelf i.p.v. de Microsoft store aangezien die soms nog wel eens achterloopt in updates en ondersteuning.

 

@JanD als aan beide kanten modem/router en apparaat een 2.5Gbit poort aanwezig is dan is 930Mbps natuurlijk niet de max

Aan meerdere kanten, tussen ISP en modem/router moet natuurlijk een link van meer dan 2,5Gbit aanwezig zijn. Als je bij je ISP 1Gbit hebt, dan kan je met een speedtest (welke dan ook) nooit boven de 1Gbit komen, het maakt daarbij niet uit of je eigen netwerkinfra 2,5Gbit, 10Gbit of 25Gbit ondersteund. Dat merk je alleen op lokaal niveau.

Het enige hoe je die 2,5Gbit, 10Gbit of 25Gbit zou kunnen testen is dan d.m.v. bijvoorbeeld nperf in je lokale infra. 

ikzelf heb 1Gbit abbo bij ziggo en haal 1030Mbps omdat de service flows in het ziggo modem , resp 1070down/80up zijn