Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel vergeten bij renovatie van alle ondergrondse buizen en kabels, wat nu?

• December 5, 2025
  • 10 reacties
  • 198 keer bekeken

In Amsterdam oost 1098EW is de straat lange tijd geheel open geweest en gerenoveerd, gas, riool, warmtenet en ook glas. Nu is alles is keurig weer bestraat alleen het glas is “ vergeten” er wordt nu een ander netwerk aangelegd. Weer de troep open, bestrating kapot. Ook een open netwerk. Ik heb me opgegeven als contactpersoon alleen heb ik niks meer van KPN gehoord. Wat nu. 

Beste antwoord door Rowi.

De provider KPN heeft daar verder geen invloed op, dit valt onder een andere tak.

KPN geeft schriftelijk aan dat zij het aanleggen. Ik weet niet wat KPN tot nu toe heeft gedaan en in ieder geval graaft ODF de straat weer open. ODF is dus niet de beoogd netwerk provider en kan KPN Internet niet aanleveren. 

Dat klopt. Maar je stelt je vraag op de community van de provider tak. De medewerkers hiervan hebben geen inzage in de planning van de netwerk tak. Het lijkt erop dat het zich nog in de voorbereidende fase bevindt.

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/planning-en-aanleg

10 reacties

• December 5, 2025

... er wordt nu een ander netwerk aangelegd. 

Wat bedoel je hiermee? Is Open Dutch Fiber of Delta glasvezel aan het aanleggen? 

Als dat zo is, dan gaat KPN zich daar niet mee bemoeien. KPN gaat bijvoorbeeld niet zijn glasvezel in de geul gooien die Delta of Open Dutch Fiber gegraven heeft. Als je dat soms denkt: vergeet dat maar. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 8, 2025

Hoi ​@peterkpn2 , welkom hier op de KPN Community en bedankt voor jouw bericht :)

Als dit inderdaad zou zijn vergeten, dan zou dat wel heel erg 'slordig' zijn (understatement) maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat we de hele straat opengooien om glasvezel aan te leggen om dit vervolgens te vergeten. Hoe ben je precies tot deze conclusie gekomen? En heb je hier onlangs ook nog contact over gehad met KPN? En weet je ook welke partij nu bezig is om glasvezel aan te leggen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

In dit gebied heeft ODF net glasvezel aangelegd, in het eerste jaar heeft Odido exclusief recht op het gebruik. Normaliter moet andere glasvezelaanlegger wachten wegens graafrust (tussen 6-12 maanden)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 23, 2026

“vergeten” is een understatement. Ik weet: koper wordt verlaten. De hele straat is open geweest maar KPN heeft geen huisaansluitingen gemaakt. Ik zit dus nog op koper. In de straat is onder regie van de Gemeente zijn voorzieningen opnieuw aangelegd en keurig op nieuw bestaat. KPN heeft een open netwerk en nu loopt er een andere provider rond met “open netwerk” ODF. Dus voor KPN en ODF opnieuw de straat weer open. Mijn vraag is dus, hoezo regie van de gemeente en hoezo KPN niet bij renovatie over op glas.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Hoi ​@petertwee en bedankt weer voor je reactie!

Hopelijk vat je dit niet verkeerd op maar het wordt me echt niet helemaal duidelijk wat nu precies je vraag is die in je laatste bericht stelt. Ik heb het meerdere malen gelezen maar begrijp de vraag oprecht niet. Hopelijk wil je dit nog toelichten 🙏🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 25, 2026

Hoi Jan van KPN. Zet de KPN bril af dan zie je het. Stel je voor dat je een consument bent.

Je hele straat gaat een jaar open onder regie van de gemeente. KPN vervangt meteen het koper door glas. Geef me op als CP. KPN heeft open acces en plotseling krijg ik nog een aanbod van ODF. Ook open acces. Snap er niks meer is dit KPN of is er nog een aanbieder? Kan KPN ook op ODF (is immers open). Blijkt niet te kunnen. Wie legt het dan aan. KPN klantenservice weet van niks. Regge? Water, gas en riolen zijn vervangen en warmtenet aangelegd. Straat keurig weer bestraat maar geen glas. KPN heeft geen e- mail om de status te vragen. Geen enkel contact na mij op gegeven als CP. Blinde vlek? Tja, zo verlies je klanten. Gemiste kans.  

Kortom, ik heb geen vraag maar baal stevig van de regie en dat deel ik hier. Ik zit gewoon op koper de straat is dicht en dat laat ik zo. Kan natuurlijk ook over op niet locatiegebonden Internet via G5 klik en klaar. 

• February 25, 2026

Als ik het nu goed lees is er dus wel een hoofd glasvezel kabel van KPN gelegd maar zijn de woningen hier nog niet op aangesloten. Liggen er geen vezels die bij de gevels uit de grond steken?

De provider KPN heeft daar verder geen invloed op, dit valt onder een andere tak.

• February 25, 2026

Het lijkt weer (!) een kwestie van niet willen of kunnen organiseren. Door wat voor “reden” dan ook.
Al zou men maar mantelbuizen aanleggen, dat kan ook zo :

De verwijzing naar de glasvezelgids werkt niet meer, met deze zoekterm lukt het wel :
zoeterwoude investeert in aanleg mantelbuizen voor glasvezel

Maar ja, daar heb je nu niets meer aan.

Ik zit gewoon op koper de straat is dicht en dat laat ik zo.

Als je snelheid redelijk is dan is dat geen enkel probleem.

Kan natuurlijk ook over op niet locatiegebonden Internet via G5 klik en klaar. 

Ik geef toch de voorkeur aan een draadje.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 25, 2026

KPN geeft schriftelijk aan dat zij het aanleggen. Ik weet niet wat KPN tot nu toe heeft gedaan en in ieder geval graaft ODF de straat weer open. ODF is dus niet de beoogd netwerk provider en kan KPN Internet niet aanleveren. 

In huis heb ik wel het bed op gemaakt en mantelbuizen naar ISRA aangelegd maar van de status hoor ik niks en kan die ook nergens opvragen. 

Kortom ik baal van de werkwijze. 

• Antwoord
  • February 25, 2026

Dat klopt. Maar je stelt je vraag op de community van de provider tak. De medewerkers hiervan hebben geen inzage in de planning van de netwerk tak. Het lijkt erop dat het zich nog in de voorbereidende fase bevindt.

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/planning-en-aanleg