Skip to main content

Glasvezelaansluiting voor flat, gaat er wel glas naar het appartement?

• May 28, 2026
  • 5 reacties
  • 88 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Een vraag aan kpn .

Wij gaan binnenkort ,[al vele malen belooft ,maar nog niks , glasvezel aansluiting krijgen volgen kpn medewerker in onze flat . 

Maar nu hoor ik van diverse andere flats , dat jullie het aansluiten op grote flatkast en vervolgens via de oudere koperen  leidingen door sturen naar de woningen .

Dus de ontvangst blijkt dan daarna zeer matig te zijn dan.

Maar wel dan het dure tarief door berekenen terwijl de ontvangst dan maar # 50 % =  .

Hoe zit dat nou kpn , kom eens met duidelijk antwoord voor ons flat bewoners .

Wel grote mond , maar het niet waarmaken , dat schijnt het tegenwoordig te zijn bij kpn.

p.s.   Ik heb al jaren slechte ontvangst , bevestigd door 2 monteurs van kpn .

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

May 28, 2026

Vanuit het glasvezelkastje, de ONT, loopt er normaal gesproken een ethernetkabel naar het modem. Dat laatste stuk is dus meestal geen glasvezel, dat is ook geen probleem. Een normale ethernetkabel (cat6a of hoger) met 8 aders kan namelijk veel hogere snelheden aan dan het hoogste KPN-abonnement. Daar zou ik me dus geen zorgen over maken. Een oude DSL- of telefoonkabel heeft maar 2 of 4 aders. Die wordt dan bij het gebruik van glasvezel vervangen. Het stuk tussen ONT en modem gaat dus niet over '’ oudere koperen leidingen '’. 

5 reacties

• May 28, 2026

De glasvezel gaat onderin de flat over op koperdraden ?
Dan moet er ethernetkabel gelegd worden, daar zijn al voorbeelden van getoond hier op dit forum, een heel bord met glasvezelkastjes.

Of zou het gaan om mijn idee hier :

De link daar weer in.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • May 28, 2026

Vanuit het glasvezelkastje, de ONT, loopt er normaal gesproken een ethernetkabel naar het modem. Dat laatste stuk is dus meestal geen glasvezel, dat is ook geen probleem. Een normale ethernetkabel (cat6a of hoger) met 8 aders kan namelijk veel hogere snelheden aan dan het hoogste KPN-abonnement. Daar zou ik me dus geen zorgen over maken. Een oude DSL- of telefoonkabel heeft maar 2 of 4 aders. Die wordt dan bij het gebruik van glasvezel vervangen. Het stuk tussen ONT en modem gaat dus niet over '’ oudere koperen leidingen '’. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 29, 2026

Nou ik heb alleen maar kpn kabeltjes .

Dikke praat hier weer , over kabeltjes en leidingen.

Dat gasvezel , zou ik zeggen , maak het maar waar voor  deze klant , kpn .

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 29, 2026

@KoosCar 

Is dit huur of koop? Als het een koopappartement is dan zou je kunnen informeren bij de VvE. De VvE maakt i.s.m. KPN een plan van aanpak. Vraag het anders eens aan de verhuurder.

rvk01
Slimmerik
  • May 29, 2026

Wel grote mond , maar het niet waarmaken , dat schijnt het tegenwoordig te zijn bij kpn.

Begrijp ik nu goed dat je nog helemaal niets besteld hebt maar al loopt te klagen over de 'grote mond' van KPN? Hoe weet je dat het bij jou niet goed geregeld gaat worden?

Je hoort iets over 'oudere koperen  leidingen' maar je weet niet of dat netwerkkabel is? Voor glasvezel van ze niet over de oudste kabel. Die kan vervangen worden. Of werken de andere met wifi vanuit de meterkast? Dat zou slechter ontvangst wel verklaren.

Dat gasvezel , zou ik zeggen , maak het maar waar voor  deze klant , kpn .

Prima, heb je inmiddels besteld?