Skip to main content

KPN wil graag dat ik overstap op glasvezel. De glasvezelkabel komt in de meterkast binnen. Maar dat is niet de plek waar mijn router staat, die staat plm 6 meter verder in de kamer. De oplossing is een kabel aanleggen van de meterkast naar de plek waar de router staat. En die kabel moet onder de vloer door, daar liggen weliswaar isolatiechips, maar de ruimte is bereikbaar als je het wilt. Maar KPN zegt dat zij dat niet doen, terwijl ze steeds hebben gezegd toen de glasvezelkabels in de straat werden aangelegd dat je zelf mocht aangeven waar je in huis de glasvezelaansluiting wilde hebben. Er zijn al meerdere keren KPN-monteurs geweest, maar die vertellen allemaal dat ze niet onder de vloer gaan.

Zijn er meer mensen die met hetzelfde probleem zijn geconfronteerd, en zo ja, hoe is dat vervolgens opgelost?

 

En verzoek aan KPN: dit topic niet sluiten svp, als de vraag  u niet bevalt neem dan svp even contact met mij op.

Volgens mij heb je gisteren een identiek topic geopend. Meestal is zoiets nutteloos en leidt alleen tot irritatie.

 


Ik heb je vorige topic niet gelezen maar kan direct duidelijk antwoord geven; geen enkele monteur van KPN gaat in een kruipruimte als deze niet overzichtelijk is. Veiligheid is altijd #1, en als de kruipruimte vol ligt met isolatiechips dan is dat niet te waarborgen. Ligt er onder deze chips een plas water? Geen idee, liggen er stroomkabels zonder mantel of welke defect zijn? Geen idee. 

De enige manier voor KPN om door de kruipruimte te gaan is wanneer de chips weg gehaald zijn. Dan pas is het te beoordelen of de ruimte veilig te betreden is of niet.

 

mogelijk zijn er alternatieven om een kabel te trekken, of kan er gewerkt worden met superwifi wanneer het modem verplaatst wordt naar de meterkast.


Volgens mij heb je gisteren een identiek topic geopend. Meestal is zoiets nutteloos en leidt alleen tot irritatie.

Daar refereert de vraagsteller ook aan :

En verzoek aan KPN: dit topic niet sluiten svp, als de vraag  u niet bevalt neem dan svp even contact met mij op.

Dat had ik ook gezien, dat zal deze zijn :

Die staat in een niet gangbare rubriek en er kan niet op gereageerd worden, de moderator kan het weghalen, en dan kan dit bericht ook weg.


De meterkast is nmi DE plaats voor de glasvezelkast, want het is kwetsbaar en niet eenvoudig om te herstellen cq te verplaatsen.
Met een ethernetkabel kun je vervolgens naar elke plaats in het huis.

Door de kruipruimte is een voor de hand liggende manier, maar dat kan lastig zijn en de moeilijkheid en tijd die het kost kunnen enorm uiteenlopen.
Maar met 2 handige mensen en genoeg hulpmiddelen is het wel te doen. (meestal, bijna altijd)
Vaak zonder zelf (ver) onder de vloer te gaan.

Op de plaatsen waar de kabel de grond in gaat en er uit komt gaten boren en dan iets er in steken wat vanuit het luik opgehengeld (is dat een goed woord ?) wordt.
Dat iets kan een 16mm ethyleen zwarte “slang” zijn, zoals dat gebruikt wordt voor water.
Maar ook een trek(duw) veer kan handig zijn, van staal of kunststof, of VD-draad, of . .  kijk eens in de schuur.

Het mooiste is om iemand te vinden die er handig in is, een lokale klusjes man m/v bv.

Wat natuurlijk wel een lastig punt is in deze cq in dit soort gevallen, er is een werkende verbinding via DSL ("telefoonlijn") en er komt glasvezel zonder dat de gebruikers daar om gevraagd hebben of er belang bij hebben.


KeesYagi schrijft: De meterkast is nmi DE plaats voor de glasvezelkast

Kun je zo niet stellen. Hangt helemaal af van de plek van de meterkast. Bij veel appartementen is die niet in de woning maar soms tientallen meters daar vandaan.

En bij mijn moeder had dan de glasvezel eerst zo'n 7 meter door de woning gemoeten. Waarna er ook weer zo'n 7 meter utp door de woning naar voren had gemoeten naar de woonkamer helemaal aan de voorkant. Lekker lelijk en onhandig. Er is daar geen kruipruimte ook.

@ VKlok

Kun je niet zelf door de kruipruimte vast een upt kabel leggen? Uitkomend bij het glasvezelpunt en (door een mogelijk zelf te boren gat in de vloer) bij waar het modem is? De monteur kan er dan aan de meterkast kant een RJ45 plug op zetten voor in de NT. En aan de kant van de huiskamer een opzet aansluiting met RJ45.

Houd aan beide kanten dus even voldoende extra lengte over. De monteur knipt dat eventueel wel af.

Verder: zit er ook al een stopcontact in de meterkast om de glasvezel NT van stroom te voorzien???

Waarom je eerdere topic is gesloten is mij een raadsel. Volgens mij niet tegen de forumregels. Vast fout(je). ( @ moderators? )


Volgens mij heb je gisteren een identiek topic geopend. Meestal is zoiets nutteloos en leidt alleen tot irritatie.

Daar refereert de vraagsteller ook aan :

En verzoek aan KPN: dit topic niet sluiten svp, als de vraag  u niet bevalt neem dan svp even contact met mij op.

Dat had ik ook gezien, dat zal deze zijn :

Die staat in een niet gangbare rubriek en er kan niet op gereageerd worden, de moderator kan het weghalen, en dan kan dit bericht ook weg.

Geen idee wat daar gebeurt is maar laten we afspreken dat dit het leidende topic is.  

Verder heb ik voorlopig niks toe te voegen. Jullie hebben het allemaal al uitgelegd.