Skip to main content

Ik betaal voor de  glasvezelverbinding van KPN en mijn contract is voor 1 Gbit/s. Omdat het internet zo traag is heb ik zojuist op de site van KPN mijn internetsnelheid gemeten. Tot mijn grote verbazing is die snelheid voor download 585,7 Mbit/s en voor uploadsnelheid 595,3 Mbit/s!

Dit bevreemdt mij zeer omdat in betaal voor 1 Gbit/s. Kan iemand verklaren hoe dit komt?

 

Los van het feit dat een kleine 600mb totaal niet "traag" is, is het natuurlijk nog lang geen 1gb. Maar belangrijk is wel, hoe je die speedtest hebt uitgevoerd. 

Was dat op een pc/laptop?

Bekabeld of via wifi?

Heb je andere apparaten die Internet gebruiken losgekoppeld?

 

In de meest optimale set up, kun je, enkel bekabeld 940 up en down halen.

Probeer ook eens de Speedtest van Ookla zelf. Of Fast.com


Hi @AB59, vervelend dat je de snelheid niet haalt. Ik raad je aan om de onderstaande kennisbank eens door te nemen. Het kan namelijk een aantal verschillende oorzaken hebben die hier in worden besproken.

 

 


Mijn advies is om de speedtest altijd bekabeld te doen en niet via een browser maar met de speedtest app van ookla zelf.


Hoi @AB59 .  Ik sluit me bij de monteurs aan. 

Mocht het daarna nog steeds niet lukken.  En je haalt bekabeld niet de snelheid is het tijd om met 0800 0402 te bellen.

Mijn vermoeden is dat het niet zo ver zal komen.  Succes!


Ik zou niet weten hoe ik ‘bekabeld’ moet testen. Ik heb een chromebook en de bijgeleverde kabels van KPN passen daar niet in. (Acer chromebook Spin 514)

Of zie ik iets over het hoofd.

Het testen via Ookla levert iets betere resultaten. Klein verschilletje.

Maar goed, ik zit altijd aan tafel met mijn chromebook en heb gewoon wifisignaal dat ‘erg sterk’ moet zijn.

Alleen het laden duurt eindeloos.

Iedereen bedankt voor de reacties en raadgeving!

groetjes,

 


vermoedelijk heeft die laptop geen ethernet aansluiting je moet dan een usb c naar ethernet adapter gebruiken

 

 

voorbeeld

 


Dank je wijsheer of geer,

usb c en HDMI aansluiting zijn er wel. Maar waarschijnlijk geen ethernet.

Ik zal er morgen eens achteraan gaan. Dan moet de gele kabel in dit kabeltje en vervolgens in mijn chromebook. Andere eind gaat in het modem.

 

Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik niet gewoon onbekabeld, met sterk wifi signaal vlot kan surfen. Ik lees trouwens zojuist op dit forum dat ik zeker niet de enige ben…

Ik ben mijn vertrouwen in KPN iets aan het verliezen en ik ben al heel wat jaartjes klant. 


Je behaalt draadloos een perfect snel signaal @AB59 , 1 Gigabit kun je alleen bekabeld halen met de eerdergenoemde interface USBC-RJ45, dan moet je meer dan 900/900Bits/s kunnen halen via de Chromebook.

 


Ik heb nog even gekeken op de site van de KPN en helaas lees ik nergens, bij al de reclame over supersnel internet met glasvezel (superfiber 1 en superfiber 4) dat je device dan wel via kabel met het modem verbonden moet zijn.

Dit wordt gemakshalve verzwegen en daar komen de klanten dan achter als ze het pakket aangeschaft hebben.  Niet helemaal eerlijk vind ik.

AB59


Als ik aan het surfen ben N.N. zoals nu en ik klik op een link of type een ander adres in, dan duurt het erg lang voor ik er ben. Ondertussen draait het tandwieltje. 

Of ligt dit dan aan iets anders?


Gigabit halen op de wifi zit er gewoon niet in tenzij je Wifi 6E gaat gebruiken maar die wordt nog maar zelden ondersteund en KPN apparatuur heeft deze helaas ook niet. 500/600Mbps over Wifi 5 of 6 is echt wel een beetje de max die doorgaans verwacht mag worden, heel af en toe zijn er uitschieters naar 650/700 maar dat is niet standaard.

Ik weet dat veel apparaten met veel hogere snelheden schemeren maar dat zijn theoretische snelheden die ergens op gebaseerd zijn waarvan ik zo ook niet weet wat het is. Realistisch is het in ieder geval absoluut niet..

Dat het browsen traag gaat zou ik eerder in de Chromebook zoeken. Die apparaten staan nou niet bekend om hun mega-prestaties maar het lijkt mij dat het wel gewoon mogelijk moet zijn om daarop gewoon te browsen. Hoe loopt het op andere apparaten zoals bijvoorbeeld de mobiele telefoon?


Ik lees dat je een Chromebook hebt, daar zit o.a. een verbindingstest (connectiviteit) in om te controleren of de verbinding goed is en tevens zie je r.o. bij de taakbalk wat de kwaliteit van de verbinding is.

Snelheden en snelheidstesten worden wereldwijd uitsluitend bekabeld weergegeven, dat is gewoon een standaard.

Draadloos kan ook niet, want iedere omgeving, huis, gebouw, terrein is anders. Daarom is er ook geen algemene wifirichtlijn te geven voor een optimaal draadloos bereik, wat voor jou perfect werkt, kan voor je buurman een ramp zijn. @AB59 


Gigabit halen op de wifi zit er gewoon niet in tenzij je Wifi 6E gaat gebruiken maar die wordt nog maar zelden ondersteund en KPN apparatuur heeft deze helaas ook niet. 500/600Mbps over Wifi 5 of 6 is echt wel een beetje de max die doorgaans verwacht mag worden, heel af en toe zijn er uitschieters naar 650/700 maar dat is niet standaard.

Ik weet dat veel apparaten met veel hogere snelheden schemeren maar dat zijn theoretische snelheden die ergens op gebaseerd zijn waarvan ik zo ook niet weet wat het is. Realistisch is het in ieder geval absoluut niet..

Dat het browsen traag gaat zou ik eerder in de Chromebook zoeken. Die apparaten staan nou niet bekend om hun mega-prestaties maar het lijkt mij dat het wel gewoon mogelijk moet zijn om daarop gewoon te browsen. Hoe loopt het op andere apparaten zoals bijvoorbeeld de mobiele telefoon?

Wifi 6 niet "e" versie werkt ook prima met gigabit halen


Wifi 6 niet "e" versie werkt ook prima met gigabit halen

Vind ik toch knap, is mij in mijn tijd als monteur nog nooit gelukt. Maximale kwam uit op 800Mbps. Misschien dat het met Wifi 6 kan maar dan moet je wel echt perfecte omstandigheden hebben, iets wat ik maar zelden tegen ben gekomen.


Jullie hebben, op dit vlak, meer kennis dan ik. 

Mijn chromebook is prima en voor wat ik er mee doe meer dan voldoende! Maar ik zal eens kijken naar de connectiviteit N.N. Goede tip.

Ik hoef trouwens helemaal niet persé 1 Gbit/s. Ik heb dit gewoon gekregen van kpn. Voorheen had ik veel minder en eerlijk gezegd, voldeed dit beter.

Met mijn mobiel NHendriks, heb ik totaal geen problemen. 

 

Dank jullie nogmaals!


Reageer