Skip to main content

Goedemorgen, ik heb gisteren een glasvezelkabel kabel kapot getrokken bij graven in de tuin. Ik kan pas dinsdag kon bellen maar nu las ik ergens dat de reparatiekosten daarvan wel 1500€ kunnen zijn. Weet iemand hoe duur dit normaal gesproken ongeveer is?

 

Gr Rik

De monteur komt vanmiddag kijken. Aan de telefoon zeiden ze dat de kosten voor de klant mee zouden vallen maar ik ga vooralsnog van het ergste uit😅. We gaan het zien vanmiddag. Bedankt iedereen in ieder geval

Ben benieuwd naar een update en de afloop, @Rik12347433

 

Kpnnetwerk heeft deze week een monteur langs gestuurd. Deze kon echter niks doen omdat hij niet te lassen was. Hij heeft een nieuwe afspraak gemaakt voor 31 mei. Dus nog ruim een maand afwachten


Hoe is dit afgelopen, @Rik12347433? Heb jij een update?


Hoi, ja hij is inmiddels gerepareerd en kpn heeft laten weten dat er geen kosten aanzitten voor ons. Topservice dus van KPN, ben ik natuurlijk heel blij mee!


Mooi dat het in goede orde is opgelost.

Men heeft kennelijk ingezien dat met geldende richtlijnen / specificaties hetgeen gangbaar is in aanleg, de verantwoordelijkheid van het incident, gewoon bij KPN netwerkbeheer ligt.

(Zou mogelijk best een rekenmodel kunnen zijn, kosten versus baten van dergelijke incidenten, van wat het goedkoopste is om toe te passen. "Tig" goedkopere aanleg door minder diepe bekabeling aan te leggen, tegenover een weinig voorkomend incident van herstel).


Hoi, ja hij is inmiddels gerepareerd en kpn heeft laten weten dat er geen kosten aanzitten voor ons. Topservice dus van KPN, ben ik natuurlijk heel blij mee!

Super fijn! Bedankt voor jouw terugkoppeling (daar ben ik dan weer blij mee 😊).


De wetten/regels zijn waardeloos qua eisen aan aanleg in eigen grond; geen eis voor minimale diepte bijvoorbeeld en je bent altijd de pineut als de netwerkbeheerder niet coulant is @Babylonia , @NHendriks @Ward_ 

Ik heb een klic-melding gedaan, maar dat schiet ook niet op, geen diepte-info en de leidingen kunnen 1 meter afwijken van de tekening en proefsleuven graven? Dan gaat de glaskabel ook kapot, dus er is geen realistische manier voor particulieren om kabelbreuk te voorkomen voor kabels die niet diep liggen.

 

Ik vind het onredelijke eisen voor particulieren. Ik heb geen kabel kapot gemaakt, maar er staat wel een verdeelkast van Ziggo op onze oprit, dus vraag me af welk risico ik loop bij herinrichting van de oprit…

 

Zie ook https://petities.nl/petitions/graafschade-op-eigen-perceel-niet-verhalen-op-particulier/signatures?locale=nl


De wetten/regels zijn waardeloos qua eisen aan aanleg in eigen grond; geen eis voor minimale diepte bijvoorbeeld en je bent altijd de pineut als de netwerkbeheerder niet coulant is @Babylonia , @NHendriks @Ward_ 

Ik heb een klic-melding gedaan, maar dat schiet ook niet op, geen diepte-info en de leidingen kunnen 1 meter afwijken van de tekening en proefsleuven graven? Dan gaat de glaskabel ook kapot, dus er is geen realistische manier voor particulieren om kabelbreuk te voorkomen voor kabels die niet diep liggen.

 

Ik vind het onredelijke eisen voor particulieren. Ik heb geen kabel kapot gemaakt, maar er staat wel een verdeelkast van Ziggo op onze oprit, dus vraag me af welk risico ik loop bij herinrichting van de oprit…

 

Zie ook https://petities.nl/petitions/graafschade-op-eigen-perceel-niet-verhalen-op-particulier/signatures?locale=nl

Bij het handmatig graven van een proefsleuf of überhaupt iets graven zonder idioot veel kracht te zetten behoort een glasvezelkabel niet kapot te gaan. Deze hoort namelijk altijd in een beschermbuis te zitten. Een tuinbuisje zoals dat heet. De losse dunne kabel mag nooit zomaar in een tuin in de grond liggen zonder bescherming. 


@Ward_ Maar soms wil je een gat graven voor een paal, voor een schutting bijvoorbeeld, en dat gaat met iets meer kracht en dan ben je de sigaar, ook als particulier: https://www.plasbossinade.nl/kennis-delen/blogs-vlogs/aansprakelijkheid-voor-graafschade.

 

Ik heb dus zo'n klic-melding gedaan, want ik was benieuwd waar de leidingen lagen, maar dat is zinloos, die zijn zo slecht ingetekend dat het aantoonbaar niet klopt op de schaal van een woning. Behalve de gas- en waterleiding, die lijken wel precies ingetekend. En dat er daarbuiten een leiding voor telefonie, glasvezel en coax ligt, dat kon ik zo ook wel vertellen:

 

De glasvezel is naar de voordeur getrokken, de telefonie naar de garagedeur, de coax naar de garage, maar de kast staat van de gevel af ingetekend, terwijl deze tegen de gevel staat (alle data is groen), electra komt ook ergens in de garage uit (bruin), alleen water (blauw) en gas (geel) komen netjes in de meterkast uit. 😝


@Ward_ Ga jij maar eens in Houten een gaatje graven, dat lukt niet op een normale rustige manier in die klei, dus een glasvezel is zo door daar.

@edwin.vdb , Klopt de klic is drama, pas hadden mijn collegas nog een gasleiding te pakken, alles stond links ingetekend, gas lag dwars, nou ja weer een halve dag zitten niksen voor ze.


Helaas vandaag na bijna een jaar toch nog een factuur gehad van 1012€. Wel een beetje jammer dat we eerste te horen kregen dat het voor ons niks zou kosten 


“Na een jaar” weer proberen geld te krijgen.

Dat zijn typisch “de trucjes” die maatschappijen uithalen.
Denk je eerder met een geschikte afspraak van doen te hebben, en de zaken te hebben opgelost.

Komt “de eerdere datum”  -alleen zo'n beetje een jaar verder-  weer opnieuw boven tafel.
En alsof er eerder niets is afgesproken probeert men het weer opnieuw (de “ratten”).

Dit soort praktijken is allemaal zo herkenbaar.


Helaas vandaag na bijna een jaar toch nog een factuur gehad van 1012€. Wel een beetje jammer dat we eerste te horen kregen dat het voor ons niks zou kosten 

Heb je dat betaald Rik?

Heeft de W. A. Verzekering er iets over gemeld? 

Ik heb nu hetzelfde probleem kabel stuk alleen vlak bij de aansluiting in de gevel en het is wss nog lang genoeg om opnieuw in het "kastje" aan de muurgevel binnen aangesloten te worden. Het is een opgerold stuk kabel wat, zomaar los lag.... 


Helaas vandaag na bijna een jaar toch nog een factuur gehad van 1012€. Wel een beetje jammer dat we eerste te horen kregen dat het voor ons niks zou kosten 

@Shyrin van KPN

Wil je het Beste Antwoord in dit topic aanpassen? 
 

Zie de reactie van TS van bijna een jaar later………

 

kopie @GeSp 


Bij mijn ex ook zoiets dergelijks meegemaakt.
Aan de straat in de stad met een uiterst smal groenstrookje, met wat extra tuinverzorging.
Met een shop door de glaskabel heengegaan. Geen consequenties (geen factuur).
Er werd aangegeven dat de glaskabel niet diep genoeg in de grond was aangelegd.
(Relatief kort onder het oppervlak).


En dan ook nog gewoon zo in de grond zeker, zonder mantelbuis ?


Ik heb het met de schop kapot getrokken. Hij zat niet in een mantel buis. Alleen in de muur zat een stuk mantel buis. Kunnen ze die niet lassen als ze een nieuw stuk vanuit de meterkast naar buiten trekken?

In dit topic inderdaad niet in een mantelbuis. 

In een ander topic van vandaag ook niet. 

Opvallend : Dit topic is al ruim 11.600 keer bekeken!  


En dan ook nog gewoon zo in de grond zeker, zonder mantelbuis ?

Dat weet ik niet, maar vermoed zonder mantelbuis, want heb daar eerder in de straat daar ook wel eens losse kabels zo de grond uit zien komen, die niet doorgetrokken waren tot in het pand.

Het is een relatief erg smalle stoep langs huizen / winkels in de stad.
Zwaar graafwerk is daar ter plekke niet handig.

Glasvezel wat bij mij zelf ergens circa 2015-2016 is aangelegd, is ook allemaal zonder mantelbuis.


Reageer