Glasvezelsnelheid blijft onder 1 Gbit/s met Asus ET12 setup ~ 927 Mbit/s
Een vraagje: waarom haal ik geen 1 Gbit/s snelheid? Normaliter heb je bij glasvezel bijna altijd what you see is what you get… maar ik meet eigenlijk al een paar maanden mijn snelheid en ik kom niet hoger dan:
Ik gebruik niet de meegeleverde KPN Box 12, maar een Asus ET12 mesh setup. Alles is bekabeld aangesloten met minimaal cat 6, tussen mijn twee nodes zelfs cat 7. De glasvezelmodem zelf is ook al een aantal keer van het stroom afgehaald voor minimaal 10 minuten maar dit mag niet baten.
Is dit het maximale wat wij kunnen verwachten van een 1 Gbit/s abonnement of is er “iets” aan de hand met de glasvezelmodem?
Begrijp mij niet verkeerd, ik wil op termijn namelijk graag over naar het 4 Gbit/s abonnement, maar als die dan blijft steken op bijv. 3 Gbit/s dan vind ik niet dat ik krijg waar ik voor betaal.
Bladzijde 1 / 1
Dit zijn bijzonder mooie snelheden voor 1Gb @rsnhakan Aangezien 1Gb het maximum is gaan de verliezen er af en heb je zo'n, 900 - 950 snelheid over.
Mijn snelheden hier:
Dit zijn bijzonder mooie snelheden voor 1Gb @rsnhakan Aangezien 1Gb het maximum is gaan de verliezen er af en heb je zo'n, 900 - 950 snelheid over.
Dat vermoeden had ik al, maar als ik een soortgelijk topic bekijk, dan zie ik opeens snelheden die ik eerder had verwacht:
Dat zijn uitzonderingen @rsnhakan Geen computer aan, TV uit alles wat internet nodig heeft uit, alleen een computer die de snelheid meet, en dan nog kan het gebeuren dat je lagere snelheden haalt. Maar denk je nu dat je die enkele bytes zult merken in je down of upload?
Dat zijn uitzonderingen @rsnhakan Geen computer aan, TV uit alles wat internet nodig heeft uit, alleen een computer die de snelheid meet, en dan nog kan het gebeuren dat je lagere snelheden haalt. Maar denk je nu dat je die enkele bytes zult merken in je down of upload?
Nee, dat ga ik ook niet merken. Zoals ik ook al zei, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben gewend dat als ik 500 Mbit/s afneem, ik dan ook daadwerkelijk 500 Mbit/s via de diverse speedtest te zien krijg.
Met mijn 1 Gbit/s verbinding heb ik dit dus niet. En daarom ben ik benieuwd naar de achterliggende reden. Want 70 Mbit/s minder is niet niets, vooral niet omdat KPN mijn ~ gemiste snelheid als basis abonnement aanbiedt voor € 35… En al mijn andere apparatuur wat verbonden is met het net verbruik samen echt geen 70 Mbit/s (op het moment van schrijven).
Ik denk dat @wjb dit beter kan uitleggen, die zal hier binnenkort wel reageren
Is 4 gbit op je adres beschikbaar?
Is alle apparatuur die je nu gebruikt al geschikt voor hogere snelheden dan 1 gbit? Glasvezelkastje? Pc of laptop?
Als je bijvoorbeeld een pc gebruikt met een 1 gbit poort, dan ga je nooit letterlijk die 1 gbit echt helemaal halen. Er gaat iets verloren om het verkeer mogelijk te maken. Een vrachtwagen die 50 ton mag wegen kan ook geen 50 ton vracht vervoeren.
Bij een 500 mbit abonnement heb je hier geen last van. Want alle apparatuur kan 1000 mbit halen. Dus er is ruimte zat voor hogere snelheid. De provider zal netjes de snelheid op 500 mbit houden. Die snelheid haal je dan ook.
Is 4 gbit op je adres beschikbaar?
Is alle apparatuur die je nu gebruikt al geschikt voor hogere snelheden dan 1 gbit? Glasvezelkastje? Pc of laptop?
Als je bijvoorbeeld een pc gebruikt met een 1 gbit poort, dan ga je nooit letterlijk die 1 gbit echt helemaal halen. Er gaat iets verloren om het verkeer mogelijk te maken. Een vrachtwagen die 50 ton mag wegen kan ook geen 50 ton vracht vervoeren.
Nee, 4 Gbit/s is niet beschikbaar op mijn adres. Is ook niet de vraag in deze. Mijn auto kan 263 volgens de fabrikant en ik haal ook gewoon 263 dus jouw voorbeeld lijkt mij ook niet helemaal reëel.
De aansluiting tussen jouw apparaat en de Experia/KPN Box is een 1Gbps aansluiting. Als je een AON glasvezelaansluiting hebt dan geldt hetzelfde voor de aansluiting tussen de Experia/KPN Box en het KPN netwerk.
Bij dergelijke 1Gbps aansluitngen is de maximaal haalbare snelheid hardwarematig gelimiteerd op 1024Mbps. Dit is inclusief de "overhead" van zo'n 6% voor het routeren van data-pakketjes. Toepassingen als Speedtest meten de netto throughput en dat is dus maximaal zo'n 962Mbps (1024Mbps x 94%).
Bij een 100Mbps verbinding op een 1Gbps aansluiting is de hardwarematige limiet nog steeds 1024Mbps en dus kan er ook netto de volle 100Mbps over de lijn. Laat je die 100Mbps verbinding echter via een 100Mbps aansluiting lopen dan is de hardwarematige limiet dus100Mbps en zal je niet meer dan 94Mbps kunnen meten.
De aansluiting tussen jouw apparaat en de Experia/KPN Box is een 1Gbps aansluiting. Als je een AON glasvezelaansluiting hebt dan geldt hetzelfde voor de aansluiting tussen de Experia/KPN Box en het KPN netwerk.
Bij dergelijke 1Gbps aansluitngen is de maximaal haalbare snelheid hardwarematig gelimiteerd op 1024Mbps. Dit is inclusief de "overhead" van zo'n 6% voor het routeren van data-pakketjes. Toepassingen als Speedtest meten de netto throughput en dat is dus maximaal zo'n 962Mbps (1024Mbps x 94%).
Bij een 100Mbps verbinding op een 1Gbps aansluiting is de hardwarematige limiet nog steeds 1024Mbps en dus kan er ook netto de volle 100Mbps over de lijn. Laat je die 100Mbps verbinding echter via een 100Mbps aansluiting lopen dan is de hardwarematige limiet dus100Mbps en zal je niet meer dan 94Mbps kunnen meten.
Vroeger toen wij nog een 100 Mbit/s verbinding hadden, haalden we ook echt 99/100 via diverse speedtests, dus die 94 gaat helaas niet op in mijn ervaring.
Vroeger toen wij nog een 100 Mbit/s verbinding hadden, haalden we ook echt 99/100 via diverse speedtests, dus die 94 gaat helaas niet op in mijn ervaring.
Lees alsjeblieft goed wat er geschreven wordt.
Bij een 100Mbps abonnement via een 1Gbps aansluiting is 99/100Mbps haalbaar maar via een 100Mbps aansluiting is maximaal 94Mbps haalbaar.
Dus als de netwerkkabel tussen jouw PC en de Experia/KPN Box, een switch of de LAN poort van jouw PC 100Mbps is dan is 94Mbps het maximaal haalbare.
Dat was op koper? Dan gebruikte je apparatuur die geschikt was voor 1000 mbit. En de haalbare snelheid op het koperdraadje was dan ook hoger dan 100 mbit. De provider levert je dan ook keurig 100 mbit netto.
@wjb wij hebben sinds we een 100 Mbit/s abonnement hadden altijd al glasvezel gehad. Dus de achterliggende techniek was al gereed voor sneller internet, maar die was er toen nog niet. Of praten we langs elkaar heen?
@Marlon92 Nee, dat was niet op koper. Gewoon glasvezel.
Gemiddelde computer heeft een ethernet aansluiting van 1Gb. Maximale snelheid op wifi AX zal in het meest positieve geval zo rond de 800 mbps liggen. Met dit soort snelle verbindingen meten veel mensen met Speedtest dan ook de limieten van hun eigen hardware en lokale netwerk, niet de snelheid van hun verbinding.
@wjb wij hebben sinds we een 100 Mbit/s abonnement hadden altijd al glasvezel gehad. Dus de achterliggende techniek was al gereed voor sneller internet, maar die was er toen nog niet. Of praten we langs elkaar heen?
We praten wel een beetje door elkaar heen.
Het kan best dat jouw glasvezelaansluiting altijd al een 1Gbps (GoF) aansluiting is geweest en dat je daarom bij jouw 100Mbps abonnement dus ook gewoon die 100Mbps kon halen.
Weet dat er in den beginne ook 100Mbps (EoF) glasvezelaansluitingen waren en die waren hardwarematig toch echt gelimiteerd op 100Mbps wat dus exclusief overhead resulteert in een maximaal haalbare snelheid van zo’n 94Mbps.
Daarnaast kan het ook zijn dan de LAN adapter van een apparaat op het thuisnetwerk een 100Mbps adapter is of dat een tussenliggende switch op jou thuisnetwerk 100Mbps LAN poorten heeft. Ook dat zal dan resulteren in een maximaal haalbare snelheid van zo’n 94Mbps. Gelukkig zie we anno 2024 vrijwel geen 100Mbps switches en LAN adapters meer.
Een andere oorzaak en die komt nog wel regelmatig voor, is dat één van de data aders van een netwerkkabel geen verbinding maakt door een breuk of een niet goed verbinding makende netwerkplug. Ook dan zie je ineens snelheden van maximaal 94Mbps.
Als het hele pad netjes voorzien is van 1Gbps aansluitingen dan zal je bij een 100Mbps en 200Mbps abonnement die snelheid ook netjes halen immers de hardwarematige grens ligt daarbij op 1Gbps.
Bij een 1Gbps abonnement zal je maximaal zo’n 940Mbps kunnen meten. Er gaat dan wel de volle 1Gbps over de lijn maar dat is dus inclusief die 8% overhead voor routering van de berichten.
@wjb en dan de hamvraag, hoe krijgt deze persoon 991 Mbit/s te zien?
Omdat die persoon een XGS-PON aansluiting heeft die hardwarematig een limiet van 10 (tien) Gbps heeft.
En als hij dan op de router zelf meet of op een apparaat met een 2,5Gbps of 10Gbps adapter dan kan je dus weer de volle 1Gbps van het abonnement halen.
Daarnaast zijn er ook "speedtest" toepassingen die de bruto througput meten maar die zie je niet zo veel.
Omdat die persoon een XGS-PON aansluiting heeft die hardwarematig een limiet van 10 (tien) Gbps heeft.
En als hij dan op de router zelf meet of op een apparaat met een 2,5Gbps of 10Gbps adapter dan kan je dus weer de volle 1Gbps van het abonnement halen.
Daarnaast zijn ook "speedtest" toepassingen die de bruto througput meten maar die zie je niet zo veel.
Thanks!!
Hallo!
Ik heb zelf ook 2 ET12 units staan. Toen ik nog een 1Gbit verbinding afnam heb ik de box12 eruit gehaald en de ASUS ET12 gebruikt direct aan de ONT.
Dan ben je niet gelimiteerd en haal je netjes 990/990.
Let er wel op dat je IPTV goed instelt als je ook TV kijkt. Dat kan prima op de ET12.
Als je vaste telefonie hebt zou ik het afraden.
Hallo!
Ik heb zelf ook 2 ET12 units staan. Toen ik nog een 1Gbit verbinding afnam heb ik de box12 eruit gehaald en de ASUS ET12 gebruikt direct aan de ONT.
Dan ben je niet gelimiteerd en haal je netjes 990/990.
Let er wel op dat je IPTV goed instelt als je ook TV kijkt. Dat kan prima op de ET12.
Als je vaste telefonie hebt zou ik het afraden.
Je benoemd ONT dus dan praat je ook over PON. @RnsBkkm heeft een GOF verbinding en dan is dit verhaal niet van toepassing.
Kan jij die instellingen hier eens delen?
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.