Skip to main content
Antwoord

Glasvezeltraject flatgebouw Hoogvliet Rotterdam, aansluiting ineens onzeker vanwege onderzoek?

• April 27, 2025
  • 18 reacties
  • 231 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

Ik zit al sinds eind 2023 in het traject voor glasvezel in mijn flat in Hoogvliet Rotterdam.
Hierbij kort het verloop:

• Eind 2023 kreeg ik de eerste brief dat glasvezel er aan zat te komen.

• Toen werd gecommuniceerd dat de aansluiting rond juni/juli 2024 zou plaatsvinden.

• Vervolgens werd dit verschoven naar december 2024/januari 2025.

• Daarna naar juli 2025.

• En vervolgens naar december 2025.

• Tot vorige week stond er ineens: "Rond 25 april" en dat ik een brief zou ontvangen om een afspraak te maken.

Nu is de situatie ineens veranderd:

• Op kpn.com staat bij bestellen dat er alleen ADSL beschikbaar is en dat glasvezel niet meer te pre-orderen is.

• Op kpnnetwerk.nl staat nu dat er een onderzoek kan worden gedaan om te bekijken of mijn woning aangesloten kan worden.

• Het onderzoek zelf is gratis.

• Alleen als ik akkoord ga na het onderzoek, kunnen er kosten aan verbonden zijn.

Belangrijke details:

• In de wijk zelf (grondgebonden woningen) ligt glasvezel al een tijd.

• In mijn meterkast is het volgende aanwezig:

• Eén zwarte PMA mantelbuis vanuit buiten die uitkomt in de meterkast.

• Vanuit die mantelbuis komen twee leidingen:

• Eén leiding is leeg (bedoeld voor toekomstige glasvezelaanleg).

• Eén leiding is gevuld met koperbekabeling (de huidige DSL-verbinding).

• Daarnaast loopt er in de kabelkast nog een loze kabel die bestemd is voor andere aanbieders zoals Ziggo, maar die staat los van het KPN-traject.

• Ook is er al een infrastructuurbehuizing (verdeelkastje) geplaatst (zie foto's hieronder), waarin ruimte is gemaakt om glasvezel netjes af te monteren.

• Echter: er is nog géén glasvezelkabel ingeblazen of aangesloten.

Foto’s ter verduidelijking:

Mijn vragen:

• Waarom zijn er ondanks de aanwezige voorzieningen en voorbereidingen zulke grote vertragingen?

• Waarom nu ineens géén automatische aansluiting meer zonder kosten?

• Hoe kan het dat een woning die volledig voorbereid lijkt nu afhankelijk is van een aanvullend onderzoek?

Hopelijk kunnen forumleden en medewerkers van KPN hier meer duidelijkheid over geven.
Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Ik ben mij ervan bewust dat het kastje officieel niet losgemaakt mag worden. Echter, toen ik hier ongeveer vier jaar geleden kwam wonen, zat het kastje al los bevestigd.

Beste antwoord door Ik_Combineer

Trined was bedacht als voorbereiding op glasvezel, topicstarter heeft zeker gelijk. Maar de realiteit is dat dit niet (kan) word gebruikt en er naast trined een nieuwe vezel komt.

ODF werkt in Hoogvliet wel samen met KPN, we leggen het apart aan maar hebben wel onze planning op elkaar afgestemd. Daar heb je als het goed is ook een brief over gehad van de gemeente Rotterdam in 2023.

Als laatste; ik merk bij veel hoogbouw in Hoogvliet dat de onderaannemer van KPN Netwerk heeft aangegeven dat het niet mogelijk is. Zo ook de gehele Binnenban (winkelcentrum voor de meelezers), overal liggen vezels, maar niks word aangesloten. KPN is er nog steeds met de uitrol bezig in Hoogvliet bezig.

Edit; heel blij met jouw p.s. op het eind, eigenlijk was het eerste wat ik wou gaan typen dat het absoluut niet de bedoeling is om het ISRA te openen. Maar deze hebben inderdaad vaak geen verzegeling meer.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 27, 2025

Dag ​@jsteenbergen, ik kijk ​@Ik_Combineer even aan. Misschien kan hij iets meer vertellen. Hij is monteur bij kpn en als ik me niet vergis in deze regio. 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • April 27, 2025

Door welke partij is glasvezel aangelegd naar grondgebonden woningen in jouw wijk? 

Heb je een huurflatwoning of een koopflatwoning in jouw flatgebouw in Hoogvliet? 

Want die vraag kun je beter voorleggen aan jou woningcoperatie of bij verenging van eigenaren van jou flat in Hoogvliet. 

En die moeten toestemming geven aan KPN netwerk om onderzoek te doen naar glasvezelaanleg in jou flatgebouw. Want glasvezelaanleg in hoogbouw vergt heel andere techniek dan naar grondgebonden woningen of bedrijfspanden. En de mede bewoners van jou kunnen beter meedoen met de aanleg van glasvezel naar jou flatgebouw. En als jou mede bewoners gaan meedoen. Dan krijgen ze de glasvezelaansluiting in hun flatwoning helemaal gratis van KPN netwerk. 

Maat dan moeten de woningcoperatie of verenging van eigennaren toestemming geven aan KPN netwerk voor glasvezelkabel aanleg in jouw flatgebouw. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2025

Door welke partij is glasvezel aangelegd naar grondgebonden woningen in jouw wijk? 

Heb je een huurflatwoning of een koopflatwoning in jouw flatgebouw in Hoogvliet? 

Want die vraag kun je beter voorleggen aan jou woningcoperatie of bij verenging van eigenaren van jou flat in Hoogvliet. 

En die moeten toestemming geven aan KPN netwerk om onderzoek te doen naar glasvezelaanleg in jou flatgebouw. Want glasvezelaanleg in hoogbouw vergt heel andere techniek dan naar grondgebonden woningen of bedrijfspanden. En de mede bewoners van jou kunnen beter meedoen met de aanleg van glasvezel naar jou flatgebouw. En als jou mede bewoners gaan meedoen. Dan krijgen ze de glasvezelaansluiting in hun flatwoning helemaal gratis van KPN netwerk. 

Maat dan moeten de woningcoperatie of verenging van eigennaren toestemming geven aan KPN netwerk voor glasvezelkabel aanleg in jouw flatgebouw. 

Hey, bedankt voor je reactie.

• In mijn wijk is door KPN glasvezel en ODF aangelegd naar de grondgebonden woningen (naastgelegen straten).
  • In mijn flat gaat het om een mix van huur en koop (woningcorporatie én VvE).
  • Naar wat ik eerder had begrepen is er toestemming gegeven vanuit de VvE voor aanleg in het flatgebouw.
  • Er zijn al meerdere keren mensen van ODF en aannemers bezig geweest rondom het gebouw. (KPN weet ik niet want niet altijd rond die tijden thuis dus ODF was toevallig dat ik die zag samen met de VVE en woningcorporatie)
  • In mijn meterkast is bovendien al een lege mantelbuis aanwezig naast de koperleiding, dus de voorbereiding lijkt gedaan voor futureproof het is een gebouw uit 2006.

Ter info: ongeveer een maand geleden had ik ook contact met ODF die mij hadden gebeld voor toestemming om gegevens door te geven aan de aannemer. Maar die gaven wel gelijk aan dat hun planning nog even kon duren.

ODF heeft verder niks te maken met het KPN-traject hier, maar het viel mij gewoon op dat zij wel actief bezig zijn in de omgeving.

Daarom snap ik niet goed waarom mijn adres nu ineens is teruggezet naar een haalbaarheidsonderzoek bij KPN Netwerk

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

Ook is er al een infrastructuurbehuizing (verdeelkastje) geplaatst (zie foto's hieronder), waarin ruimte is gemaakt om glasvezel netjes af te monteren.

De of jouw foto afgebeeld kastje (met Lijn 1/Lijn 2) is niet voor glasvezel maar een ISRA punt voor koper.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2025

Ook is er al een infrastructuurbehuizing (verdeelkastje) geplaatst (zie foto's hieronder), waarin ruimte is gemaakt om glasvezel netjes af te monteren.

De of jouw foto afgebeeld kastje (met Lijn 1/Lijn 2) is niet voor glasvezel maar een ISRA punt voor koper.

Bedankt voor je reactie.

Het klopt dat het witte kastje een ISRA-punt is voor koper. Daarnaast is er sprake van een combi-aansluiting, ook wel bekend als een Trinet-kastje of meterkast combimodule.

Dit type werd vroeger geplaatst om zowel koper als toekomstige glasvezel vanuit één punt te kunnen aansluiten.

Er is al een buisje (met gasblock) voorbereid voor glasvezel, maar de daadwerkelijke glasvezelkabel is nooit aangelegd.

Meer info over vergelijkbare situaties:

KPN Community: Is dit een glasvezelkabel?

KPN Community: Abonnement aangevraagd

Kortom: de infrastructuur is voorbereid, maar glasvezel zelf nog niet aanwezig.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

​@jsteenbergen bij mij weten wordt die 2 aansluiting voor glasvezel niet meer in gebruik genomen, ​@Ik_Combineer 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

Het klopt dat het witte kastje een ISRA-punt is voor koper. Daarnaast is er sprake van een combi-aansluiting, ook wel bekend als een Trinet-kastje of meterkast combimodule.

De enige overeenkomst is de plastic behuizing om kosten te sparen bij maken van de kastjes. Bij glasvezel is de binnenkant zonder de UTP connector

• April 27, 2025

Die mantelbuis loopt vanaf de grond naar boven en gaat daarbij op iedere verdieping door een meterkast van de woning op die verdieping. Klopt dat?

Vaak is dat zo. Als daar dan glasvezel door getrokken moet worden, dan moeten alle bewoners tegelijkertijd thuis zijn. Dat valt niet mee om dat te organiseren. 

Daarom halen de meeste aannemers hun neus op om flatgebouwen en appartementencomplexen aan te sluiten denk ik. Ik lees hier op het forum heel vaak dat het lang duurt bij dit type woningen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2025

​@MR_CHIP oké dus zou beteken eraf schroeven en koper apart en loze leiding gebruiken geen optie zou kunnen zijn. Er is nog wel een andere (loze) lege leiding die is genummerd maar denk dat ODF die gaat gebruiken maar wacht ook nog op reactie van VVE maar het is weekend 😅.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2025

Die mantelbuis loopt vanaf de grond naar boven en gaat daarbij op iedere verdieping door een meterkast van de woning op die verdieping. Klopt dat?

Vaak is dat zo. Als daar dan glasvezel door getrokken moet worden, dan moeten alle bewoners tegelijkertijd thuis zijn. Dat valt niet mee om dat te organiseren. 

Daarom halen de meeste aannemers hun neus op om flatgebouwen en appartementencomplexen aan te sluiten denk ik. Ik lees hier op het forum heel vaak dat het lang duurt bij dit type woningen. 

Ja dit klopt, komen 2 kabels uit die mantelbuis. 1met koper/adsl en dan die lege met doppie erop.

haha ja dat snap ik stiekem wel, ik zit op 2e verdieping dus mij stille hoop was dat ik hier geen last van zou hebben en de rest boven mij kijkt maar.

• April 27, 2025

haha ja dat snap ik stiekem wel, ik zit op 2e verdieping dus mij stillen hoop was dat ik hier geen last van zou hebben en de rest boven mij kijkt maar.

Ja... dat werkt zo niet denk ik. Ze willen het hele rijtje van onder naar boven in 1 keer aansluiten. Anders blijven ze bezig.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

haha ja dat snap ik stiekem wel, ik zit op 2e verdieping dus mij stillen hoop was dat ik hier geen last van zou hebben en de rest boven mij kijkt maar.

Ja... dat werkt zo niet denk ik. Ze willen het hele rijtje van onder naar boven in 1 keer aansluiten. Anders blijven ze bezig.

Het gebeurt ook soms via de buiten gevel hoor en dan bij elke klant door een buitenmuur boren oid 

• April 27, 2025

Het gebeurt ook soms via de buiten gevel hoor en dan bij elke klant door een buitenmuur boren oid 

Ook dan denk ik dat ze liever alles in 1 keer willen doen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • April 27, 2025

Trined was bedacht als voorbereiding op glasvezel, topicstarter heeft zeker gelijk. Maar de realiteit is dat dit niet (kan) word gebruikt en er naast trined een nieuwe vezel komt.

ODF werkt in Hoogvliet wel samen met KPN, we leggen het apart aan maar hebben wel onze planning op elkaar afgestemd. Daar heb je als het goed is ook een brief over gehad van de gemeente Rotterdam in 2023.

Als laatste; ik merk bij veel hoogbouw in Hoogvliet dat de onderaannemer van KPN Netwerk heeft aangegeven dat het niet mogelijk is. Zo ook de gehele Binnenban (winkelcentrum voor de meelezers), overal liggen vezels, maar niks word aangesloten. KPN is er nog steeds met de uitrol bezig in Hoogvliet bezig.

Edit; heel blij met jouw p.s. op het eind, eigenlijk was het eerste wat ik wou gaan typen dat het absoluut niet de bedoeling is om het ISRA te openen. Maar deze hebben inderdaad vaak geen verzegeling meer.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 27, 2025

De hoogbouwplug! Werd die maar vaker ingezet. Groot fan van, zelfde als een BOP voor laagbouw zodat mensen niet thuis hoeven te zijn tijdens aanleg en dat hij binnen komt enkel wanneer de klant diensten af gaat nemen.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

De hoogbouwplug! Werd die maar vaker ingezet. Groot fan van, zelfde als een BOP voor laagbouw zodat mensen niet thuis hoeven te zijn tijdens aanleg en dat hij binnen komt enkel wanneer de klant diensten af gaat nemen.

Wat een mooie actie ik bedoelde, echt een losse vezel in een buis door de buitenmuur zo het appartement in

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Dan maar hopen dat ​@jsteenbergen niet in Oosterbaken Hoogvliet woont. Ik heb al medeleven met de hoogtewerker om bij de 33de verdieping met een slagboor een gaat in de muur te slaan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2025

Dan maar hopen dat ​@jsteenbergen niet in Oosterbaken Hoogvliet woont. Ik heb al medeleven met de hoogtewerker om bij de 33de verdieping met een slagboor een gaat in de muur te slaan.

Hahahahahaha nee wel in buurt maar als ik zo lees vraag ik me wel af hoe ze het daar gaan doen 🤣🤣.

ik zit in de Noorderbaken, gelukkig stuk lager maar wel 3portieken.

Â